بزرگ‌ترین آسیب فجر، سیاسی‌شدن است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۳
جبار آذین در گفت‌وگو با صبا:

بزرگ‌ترین آسیب فجر، سیاسی‌شدن است

یک منتقد سینما گفت: بزرگترین آسیبی که جشنواره فیلم فجر را در سال‌های اخیر با مشکل مواجه کرده سیاسی شدن این رویداد است.

جبار آذین منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره جشنواره چهل‌و‌یکم فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره این دوره به نظر من با استانداردهای یک فستیوال مناسب و خوب فاصله داشت. دلیل اینکه بعد از ۴۰ دوره باز هم این جشنواره اتفاقی ناقص بود، این است که همیشه از این رویداد به عنوان ابزاری سیاسی بهره برده شده است.

وی افزود: سیاسی کاری در جشنواره فیلم فجر حتی روی چگونگی اجرا و هیئت انتخاب و داوران نیز تأثیر گذاشته است. این معضل در حالیست که جشنواره فیلم فجر باید آیینه‌ای برای فعالیت سالیانه سینمای کشور باشد البته باید این نکته را با متذکر شوم که جشنواره چهل‌و‌یکم در مقایسه با سال قبل از لحاظ کیفیت اندکی بهتر است. برای بهتر شدن وضعیت جشنواره فجر به نظرم باید تحولات اساسی در این رویداد به ویژه در زیرساخت‌ها رخ دهد.

این کارشناس تاکید کرد: تحولاتی که الزام رخ دادن ان را ضرورت دانستم نیز نیز باید توسط افراد خبره و آشنا با سینما رخ دهد زیرا نمی‌شود به صرف اینکه یک فرد انسان خوبی است آن را در سمت و مقامی گذاشت که نسبت به آن ناآگاه است. پیشنهاد می‌کنم مسئولان سینمایی در کنار هنرمندان و کارشناسان خبره به گفت‌و‌گو و بحث بنشینند تا از نتیجه تبادلات فکری آنها بهترین تصمیمات گرفته شود.

وی درباره عدم حضور برخی هنرمندان در جشنواره فیلم فجر نیز چنین گفت: من عدم حضور برخی هنرمندان در جشنواره را مبتنی بر تصمیمات سیاسی آنها می‌دانم هرچند این رفتار سالها قبل نیز از سوی برخی از هنرمندان رخ داده بود ولی امسال میزان آن بیشتر از قبل بود. به هر حال نمی‌توان کتمان کرد این رفتار هنرمندان، متاسفانه تاثیرات منفی خود را روی جشنواره گذاشت.

آذین با بیان اینکه سیاست نباید در عرصه فرهنگ دخیل باشد، بیان کرد: آسیب جدی برای سینما و جشنواره، سیاسی شدن و دولتی بودن است، چون این دو مشکل باعث می‌شود سینما شکل سیاسی یا دولتی به خود گیرد. این رویکرد به نظرم با خواست و سلیقه مردم همسو نیست با این توصیح، توصیه می‌کنم مدیران تنها به عنوان یاری‌دهندگان سینما فعالیت کنند و برگزاری جشنواره و مسائل سینما را به خود اهالی سینما بسپارند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است