اهمیت تصویر روابط بین انسانی در شکل‌گیری ساختارهای سینمایی/ کاشان در «عوارض جانبی» فقط یک لوکیشن نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۷
لیلا اخباری در گفت‌وگو با صبا:

اهمیت تصویر روابط بین انسانی در شکل‌گیری ساختارهای سینمایی/ کاشان در «عوارض جانبی» فقط یک لوکیشن نیست

کارگردان فیلم تحسین‌شده «عوارض جانبی» گفت: روابط میان سایر کاراکترها توام با فضاسازی اثر به شکل‌گیری آن شخصیتِ غایب کمک می‌کنند. کنش و واکنش‌های کاراکترهایی که در داستان حضور دارند، به لمس شخصیتی که غایب است کمک می‌کند. در نگاهی گسترده‌تر تمام به اصطلاح حرفِ جوامع امروز در روابط میان آن‌ها شکل می‌گیرد. 

لیلا اخباری کارگردان آثاری چون «برای بار دوم» و «عوارض جانبی» در گفتگو با خبرنگار سینما صبا از چگونگی شکل‌گیری ساختارهای همچون روایت و شخصیت به واسطه روابط کاراکترها گفت.

از موفقیت‌های این کارگردان می‌توان به حضور فیلم «برای بار دوم» در جشنواره‌های بین‌المللی (لهستان، ترکیه و ژنو) و دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه داوران در جشنواره ژنو اشاره داشت. فیلم «برای بار دوم» در حال حاضر در جشنواره بوستون در حال نمایش است.

لیلا اخباری با آخرین اثرش (عوارض جانبی) در جشنواره فیلم کوتاه نهال جوایزی همچون بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه و بهترین طراحی لباس [به همراه نگین الماسی] را به دست آورد. فیلم «عوارض جانبی» پیش از نهال در جشنواره‌هایی همچون سایه و تصویر سال حضور داشته و موفق به دریافت جوایز گوناگونی همچون بهترین فیلم، بهترین تدوین و بهترین بازیگر شده بود اما با این حال، به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه نیافت.

اخباری در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره ساختار روایی فیلم عوارض جانبی و درون‌مایه‌ای که از روابط عام میان شخصیت‌ها شکل می‌گیرد، گفت: یکی از شخصیت‌های اصلی در این فیلم غایب است. از این رو روابط میان سایر کاراکترها توام با فضاسازی اثر به شکل‌گیری آن شخصیتِ غایب کمک می‌کنند. کنش و واکنش‌های کاراکترهایی که در داستان حضور دارند، به لمس شخصیتی که غایب است کمک می‌کند. در نگاهی گسترده‌تر تمام به اصطلاح حرفِ جوامع امروز در روابط میان آن‌ها شکل می‌گیرد.

اخباری تصریح کرد: روابط گفته‌شده جدای شخصیت‌پردازی کاراکتر غایب در پیش‌برد روایت و ایجاد جریانی اتمسفریک نیز نقش مهمی را بازی می‌کند.

کارگردان فیلم «عوارض جانبی» درباره قرابت جهان فیلم خود با آثار رضا میرکریمی گفت: روایت این فیلم در خانه قدیمیِ پدربزرگ من شهر کاشان دنبال می‌شود. شاید از این منظر ایده فیلم شباهت‌هایی به «یه حبه قند» داشته باشد. اما در اساس اینگونه نیست. فیلم عوارض جانبی می‌تواند با خیلی از کارگردان‌های داخلی و خارجی نسبتی برقرار کند؛ به عنوان مثال اصغر فرهادی. فیلم عوارض جانبی برآمده از تجربه حسی و زیست شخصی من است.

او افزود: شاید اگر جغرافیای برخی آثاری که قصه آنها در یک شهرستان روایت می‌شود در شهر دیگری بود، آسیب چندانی به فیلم وارد نمی‌شد. اما در فیلم «عوارض جانبی» شهر کاشان، معماری لوکیشن و اعتقادات کاراکترهای حاضر در آن منطقه به فهم و درک درست مخاطب کمک می‌کند. بنابراین نمی‌توان به شکل دقیق قرابتی میان «عوارض جانبی» و سایر آثار سینمایی پیدا کرد.

اخباری ادامه داد: همانطور که پیش‌تر گفتم زیست شخصی و غریزی من به شناخت لازم از کاراکترهای «عوارض جانبی» کمک زیادی کرد. به شناخت کاراکتر‌هایی که همچون ریشه‌های جامعه امروزی هستند. پرداختن به چنین شخصیت‌هایی برای من به مثابه دغدغه است و در راستای این دغدغه، زنان نیز به شکل ویژه نقش مهمی را بازی می‌کنند.

اخباری در پایان درباره فعالیت‌های آتی خود در سینما گفت: شرایط لازم برای پروژه‌های تازه وجود ندارد. اشخاصی که آثار من را دنبال می‌کنند در حال حاضر به سینما نمی‌روند.‌

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است