پایان فجر۴۱ در شیراز فیلم با استقبال از «سینما متروپل» و «غریب» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۵

پایان فجر۴۱ در شیراز فیلم با استقبال از «سینما متروپل» و «غریب»

بیست و دومین جشنواره فیلم فجر شیراز به ایستگاه پایانی رسید.

به گزارش صبا، بیست و دومین جشنواره فیلم فجر شیراز درحالی به کار خود پایان داد که شیرازی‌ها زیر سقف تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ به تماشای دو فیلم انتهایی نشستند و پس از دیدن فیلم «سینما متروپل» با «غریب» نیز آشنا شدند و از داستان آن لذت بردند.

چهار سالن میزبان جشنواره فجر؛ اکران ۲۲ فیلم در ۶۹ سانس
در شیراز چهار سالن از جمله سالن سینما سعدی، تالار حافظ و ۲ سالن نارنجی و بنفش مجموعه هنر شهر آفتاب پذیرای اکران فیلم‌ها بودند که به گفته متولیان امر، استان فارس در مقایسه با سایر استان‌ها بیشترین تعداد فیلم و حتی تعداد سالن‌ها را در این دوره از جشنواره به خود اختصاص داده بود. در تالار حافظ روزانه ۲ اکران در نظر گرفته‌ شده بود؛ در سینما سعدی هم در ۲ روز نخست ۲ اکران و از روز سوم سه اکران انجام می‌شد، در سالن‌های هنر شهر آفتاب هم روزانه پنج فیلم به روی پرده می‌رفت.

تنوع موضوعی و تعدد آثار در جشنواره فیلم فجر شیراز
تنوع موضوعی و تعدد آثاری که در شیراز اکران شد و حضور کارگردانان جوان در این دوره از جشنواره را می‌توان نقطه عطفی برای جذب مخاطب، ایجاد انگیزه در جوانان، تقویت جایگاه سینما و رونق سالن‌های پخش فیلم در استان فارس دانست چراکه جشنواره فرهنگی و هنری فجر به لحاظ گستردگی، فراگیری و تأثیرگذاری همواره مورد توجه علاقمندان به سینما و اصحاب فرهنگ و هنر بوده و رهاوردهای این جشنواره قطعا کمک شایانی به ارتقای تولیدات سینمایی و بهبود وضعیت سینماها در شهر شیراز و استان فارس می‌کند.

استقبال از جشنواره در روزهای میانی
در ۲روز نخست برگزاری جشنواره فیلم فجر در شیراز، اقبال به فیلم‌های جشنواره چندان قابل توجه نبود و حتی ظرفیت صندلی‌ها در سالن‌ها تکمیل نشد اما به تدریج و در روزهای میانی جشنواره بر شمار تماشاگران افزوده شد. در بیست و دومین دوره از این جشنواره، تالار حافظ به عنوان تالار اصلی، پذیرای اهالی، فرهنگ، هنر و رسانه برای تماشای فیلم‌ها بود که این مکان نسبت به سایر سالن‌های پخش فیلم با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبه رو شد. این مجموعه امسال با تقویت زیرساخت‌های پخش فیلم توانست به جدول اکران فیلم فجر راه یابد؛ گرچه هنوز هم اکران فیلم در این مکان با استانداردهای سینمایی فاصله دارد اما تغییر و تحولاتی که در تالار حافظ برای اکران فیلم‌های جشنواره فجر شکل گرفته بود می‌تواند آغاز مسیری روشن برای ارتقا جایگاه سینما در استان فارس باشد.

افزایش نوبت‌های اکران فیلم
استقبال گسترده سینمادوستان موجب شد که سانس‌های بیشتری برای اکران برخی از فیلم‌ها در نظر گرفته شود و تعداد سانس‌های نمایش فیلم از ۶۵ به ۶۹ سانس رسید. حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس درباره استقبال از این جشنواره در شیراز گفت: نحوه استقبال از این جشنواره در شهر شیراز به نسبت جشنواره اصلی در تهران، شرایط بهتری را تجربه کرده است و در روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه که ۲فیلم «کت چرمی و سرهنگ ثریا» اکران شد تالار هزار نفره حافظ تکمیل بود و در سینمای اختصاصی و تالار اصلی جشنواره شاهد استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان بودیم.

نشست‌های نقد و بررسی؛ نیازمند افزایش سطح کیفی
هر شب ساعت ۲۰ نشست‌ نقد و بررسی فیلم‌ها با حضور علاقمندان و منتقدان سینما برگزار می‌شد و براساس برنامه ریزی صورت گرفته یک ساعت زمان میان دو سانس اکران فیلم‌ها تعیین شده بود تا علاقمندان حوزه نقد فیلم بتوانند در جلسه نقد و بررسی حضور داشته و پس از آن در سانس دوم نمایش هم حضور یابند. این در حالی بود که جشنواره فیلم فجر در سال گذشته از برگزاری نشست‌های نقد و بررسی محروم بود و تنها یک فیلم با نشست رسانه‌ای نمایش داده شد ولی امسال برگزاری مستمر این نشست‌ها در جشنواره امسال اتفاق خوبی بود که می‌شد آن را به فال نیک گرفت. هرچند که در این نشست‌ها تنها تحلیل مختصری از فیلم‌ها ارائه می‌شد و عدم حضور عوامل فیلم و مدت زمان کمی که به نقد و بررسی فیلم‌ها اختصاص داده شده بود موجبات پایین آمدن سطح کیفی این نشست‌ها را فراهم کرده بود؛ این در حالیست که این نوع نشست‌ها باید با کیفیت بهتر از نظر فنی و با حضور عوامل فیلم و منتقدین برجسته‌ در حوزه نقد برگزار شود. البته فضای نقد در سینمای معاصر همواره با انتقادات بسیاری رو به رو است و این مشکل تنها مختص به جشنواره فیلم شیراز نیست.

با این حال از نظر منتقدین این جشنواره در شیراز برخی از فیلم‌ها از جمله «هفت بهار نارنج» و «چرا گریه نمی‌کنی؟» نتوانستند آنگونه که باید تماشاگران را تحت تأثیر قرار دهند و آنها را بر صندلی میخکوب کنند. در نقطه مقابل، فیلم‌هایی مانند «جنگل پرتقال»، «کت چرمی»، «اتاقک گلی»، «یادگار جنوب»، «در آغوش درخت» و «شماره ۱۰» نیز در این جشنواره به روی پرده رفتند که به طور چشمگیر مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفتند و موفق شدند در ردیف نخست فیلم برگزیده مردم قرار بگیرند.

حضور پُررنگ مدیران فرهنگی در هنگام اکران فیلم‌های جشنواره
جشنواره فیلم فجر شیراز در حالی برگزار شد که مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس از جمله حمیدرضا قانعی سکاندار این اداره کل، حضور پررنگ و مستمری در هنگام اکران فیلم‌ها و در زمان برگزاری نشست‌های نقد و بررسی داشتند؛ آنها هر شب در بخش‌های مختلف این رویداد حضور می‌یافتند و افزون بر تماشای فیلم‌ها، در نشست‌های نقد و بررسی نیز شرکت می‌کردند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است