«انارستان»؛ ارتباط با مخاطب به زبان طب / طب سنتی همه‌جانبه و بنیادی عمل ‌‌می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۵
در نشست خبری مطرح شد‌؛

«انارستان»؛ ارتباط با مخاطب به زبان طب / طب سنتی همه‌جانبه و بنیادی عمل ‌‌می‌کند

نشست خبری برنامه «انارستان» صبح دوم اسفند ماه با حضور عوامل این برنامه پربیننده شبکه افق سیما در ساختنان اداره کل صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، عوامل برنامه «انارستان» شبکه افق سیما ۲ اسفند ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ در واحد امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲) صداوسیما، حاضر شدند و به سوالات مخاطبان پاسخ دادند.

همچنین پس از آن عوامل برنامه «انارستان»، علی خواجه جوزم تهیه کننده، حسین لطیفیان سردبیر، آرمان غفاریان مجری و احمد فاتح، مجید اسد‌زاده، رامین تاجبخش و حسن یوسفی و مریم مقیمی کارشناسان طب سنتی از ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۲:۴۰ در یک نشست خبری به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.

حسین لطیفیان سردبیر «انارستان» عنوان کرد: در این برنامه سعی کردیم تمام دستاوردهای حکما را به روش ساده طراحی کنیم و برای مردم بیان کنیم و این انتقال حاصل نشد مگر با مشورت خود اساتید و متخصصان. همچنین ما موضوعاتی را پیدا می کنیم که مردم با آن مواجه هستند، مثل آلودگی هوا و کرونا از جمله این مشکلات بود که برایشان راهکار پیدا و بازگو کردیم.

او افزود: نویسندگان ما ۶ نفر هستند که مطالب را موضوع بندی می کنیم و به آن ها می دهیم و نویسندگان برای ما می نویسند حتی اساتیدی که دعوت می کنیم بیشترشان خودشان استاد دانشگاه هستند.

در ادامه علی خواجه جوزم تهیه کننده این برنامه گفت:  «انارستان» از شنبه تا چهارشنبه به صورت برنامه روزانه پخش می شود. از ۳ آذر ۱۳۹۹ که فصل ۴ به بعد این مجموعه را دست گرفتیم از حدود ۱۰۶ استاد مجموعه طب سنتی دعوت شد که ۷۰ درصد آن ها متخصصین طب سنتی دانشگاهی هستند و ۱۵ درصد پزشک و سایر تخصص ها و محقق در حوزه طب سنتی هستند و ۱۵ درصد آن ها به فراخور موضوعات دیگر تجربه دارند و حکمایی هستند که استاد نیستند. در مجموع ما شاهد افرادی در این برنانه بودیم که هم در مراکز دانشگاهی و هم در مراکز غیر دانشگاهی در حوزه طب سنتی فعالیت می کنند.

آرمان غفاریان مجری «انارستان» نیز درباره تجربه همکاری خود با این برنامه سلامت محور اظهار کرد: مجری دوست دارد حرف بزند و با حرف زدن شهرت پیدا می کند.  «انارستان» برنامه ایست که برعکس دیگر برنامه های تلویزیونی مجری باید در آن ساکت و هوشمند باشد تا مسیر را درست هدایت کند و سر نقطه صحبت کند.

او ادامه داد: دنیای «انارستان» دنیای شگفت انگیزی بود، پیش از اینکه مجری‌گری این برنامه را بپذیرم هیچ اطلاعاتی درباره طب سنتی نداشتم و وقتی وارد کارشدم و هرچه بیشتر آشنا شدم  دنیایش برایم جذاب تر شد و خودم را فراموش کردم. دیگر هدفم کمک بود و می دانستم خدمتی از این برنامه به سمت مردم روانه می شود و نگاه مقایسه و بیشتر دیده شدن برایم اهمیت نداشت.

این مجری در پایان تصریح کرد: یک دعای خیری برای همه ما وجود دارد نمی دانم چرا اما اتفافات خاص معنوی برای همه ما می افتد و گره هایمان باز می شود، انگار یک نگاه ویژه به این برنامه و عوامل آن است. کارشناسان و متخصاصان برنامه یک مومن واقعی هستند و عاشق مردم هستند و همه نوع خدمتی را برای مردم انجام می دهند. ناگفته نماند که ظرفیت طب سنتی در کشورمان بسیار بالاست اما نیروهای تربیت شده در ادوار مختلف کم هستند. بنده عمری در رادیو زندگی کردم و دیده نشدم بقیش هم همین است.

در ادامه این نشست خبری کارشناسان این برنامه درباره تجربه همکاری خود با رسانه گفتند.

احمد فاتح متخصص طب سنتی عنوان کرد: طب ایرانی ظرفیت های بسیاری دارد و نارحتم که کسانی برای این دانش تلاش کردند اما این روزها را ندیدند مثل دکتر اصفهانی.  «انارستان» برنامه خوبی است و همواره مردم از آن استقبال می کردند و از عوامل برنامه تشکر می کردند. امروز در واحد ۱۶۲ همه تماس ها عمدتا از جاهای دور بود که به مراکز طب ایرانی دسترسی نداشتند و خوشحالم که توانستیم با این عزیزان صحبت کنیم.

او افزود: حدود ۱۴ سال پیش بود که دانشکده های طب ایرانی تاسیس شد ما جز اولین گروه هایی بودیم که پایه ریزی آن را کردیم و ما با افرادی شروع به درس کردیم که در آن زمان دانشجو بودند اما الان اساتیدی هستند که هیات علمی شدند. ما در جایی کوچک و دور افتاده کار را شروع کردیم و به نقطه ای رساندیم که اکنون در چند دانشگاه مثل شاهد، ارتش، علوم پزشکی و بهشتی دانشکده طب سنتی و ایرانی وجود دارد.

این کارشناس در پایان عنوان کرد: ما به آموزش حفظ سلامتی و توضیح درمان پرداختم. اگر بتوانیم حفظ صحه را به افراد آموزش دهیم در پیشگیری از بیماری به آن ها کمک می کند. همچنین طب سنتی مخارج را کمتر کرده است و طب های کناری و مکمل هم توانسته اند به ٱن ها کمک کند.

مجید اسدزاده نیز از متخصصان «انارستان» گفت: حضور در این برنامه برایم جالب بود و به نوعی ما را به زیرساخت ها نزدیک کرد. علمی که در دنیای امروز رواج دارد باید در دنیای رسانه جوابگو باشد. همچنین می بایست علم و رسانه باهم ترکیب شوند و خوشبختانه این ترکیبات، پشتکار، نظم و علاقه را در رسانه دیدم.

او ادامه دامه داد: من را که می بینند یاد تغذیه می افتند و می گویند چاقیم و می خواهیم لاغر شویم. گاهی اوقات مشکلات بزرگتری وجود دارد که ما با دید دیگه وارد می شویم و می توانیم راحت تر حلش کنیم. طب سنتی بنیادی و همه جانبه عمل می کند، مثل دو بال در طب سنتی در تغذیه سعی کردیم در خدمت مردم باشیم.

همچنین رامین تاجبخش اظهار کرد: اگر بتوانیم ارتباطات مردمی را بین درمانگر و مردم بیشتر کنیم این چالش ها پر می شود. حکما و متخصصان تجربیات بالا و ارزنده ای دارند که ما باید بیشتر از آن ها استفاده کنیم، کسانی را در طب سنتی داریم که گمنام هستند و چیزی نمی گذرد که قبرستانشان می شود، محل دفن علم و این درست نیست. ما در تحریم هستیم و باید این فرهنگ و دانش را به پایگاه ها و مساجد برسانیم.

مریم مقیمی از دیگر متخصصان و کارشناسان برنامه عنوان کرد: باید طب سنتی وارد رسانه شود. تلویزیون با مردم و مخاطبان بیشتری در تماس است که کمک کننده است. در زمینه خانم ها بیشتر تماس گیرنندگان واحد ۱۶۲ خانم بودند که یا مادرند یا دخترند. اگر مادر باشد که در گرداندن خانه نقش پر رنگ تری دارد و تغذیه و وضعیت روحی روانی را می توانند آماده کنن. ما در برنامه بحث فرزندآوری که در طب سنتی می توان به آن کمک کرد را داشتیم و با همان چند توصیه ساده ناباروری را درمان کردیم و افراو بچه بغل به دیدن ما می آمدند. مخاطبان می گفتند موضوعات حفظ سلامت را کم تکرار می کنید و باید آنقدر تاکید کنید تا این مباحث به نوعی فرهنگ تبدیل شود.

حسن یوسفی نیز تصریح کرد: مساله سلامتی در کشور به صورتی است که در هر خانواده ۴ نفر یک نفر بیمار است. جایگاه رسانه در بحث سلامتی مشخص می شود. هند، پاکستان و بنگلادش طب سنتی ایران را به صورت اکادمیک کار می کنند و بیمارستان دارند و این سیستم را آنجا ببیننید و خیلی جالب است که نسخه طب سنتی مارا به زبان اردو می نویسند و بیمار را در سلامت مرخص می کنند.  «انارستان» سوق داده شد به کارشناسان اکادمیک و با جذب اساتید دانشگاه سطح علمی این برنامه هم بالاتر آمد. وابستگی بین تجربه و نشان دادن ارزش کار این ها و خروجی ها نیز می تواند به ارتقای طب سنتی کمک کند و نشان دهنده علم و فرهنگ کشور است.

او عنوان کرد: در دنیا طب تلفیقی، حرف اول را می زند و تاکیدشان روی هر چیزی است که به بیمار کمک کند. رسانه خیلی توانسته است کمک کند چرا که حرف ها شنیده می شود. اکنون گرفتن وقت برای مراجعه به پزشک طب سنتی خیلی سخت شده است مثل سیلی شده که اگر مردم نتوانند استفاده کنند، کیفیت و اقبال را کاهش دهد.

تهیه کننده  «انارستان» گفت: زبان این برنامه زبان طب است و این دانش همیشه همین بوده است و بین مردم بوده و برای حفظ سلامت در حوزه های مختلف زندگی مردم تلاش کرده است. ما در واقع چیز جدیدی در «انارستان» نیاوردیم، صرفا مباحثی را فراموش شده بود را آوردیم و استقبال مردم هم بخاطر بخش عمده ای از این دانش است که در لایه فرهنگی وجود و ضرب المثل ها و اشعار و عادت هایی که به صورت نا آگاهانه توصیه می شود، وجود دارد. ظرفیت طب بالاست و ارائه خدماتش نیز بالاست و درخواست های مردم هم بالاتر است. مسئولین کشور برخی از امکانات را تعمدا فراهم نمی کنند و زیر ساخت های درستی هم وجود ندارد.

او تصریح کرد: طب یعنی سبک زندگی و بخش های مختلف سبک زندگی را در این برنامه تبدیل به آیتم کردیم و به بعضی از مباحث هم به صورت کارشناسانه می پردازیم. بیشتر تمرکز برنامه روی سبک زندگی است و سعی داریم این سبک را درست کنیم.

اسدزاده ادامه داد: برخی مسائل در فطرت انسان است، مثل دین که مجتهد میاد آن را به روز می کند ما هم اطلاعات را جمع می کنیم و با طب نوین ترکیب می کنیم که به سلامتی نزدیک تر بشویم. درمان با پایه گیاهی در بسیاری از کشورهای پیشرفته مثل روسیه کانادا و… استفاده می شود و آن ها دستورات دارویی نمی دهند اول سبک زندگی را درست می کنند بعد تجویز گیاهی می کنند و اگر درمان حاصل نشد دارو تحویز می کنند. این باعث تاسف است که ۲۵ سال پیش آمریکا اختراع کرد و گفت که صدر باعث از بین بردن سرطان پوست می شود ما ایرانیان چندین هزار سال پیش این را می دانستیم و چندین موارد دیگری هم وجود دارد که الان زمانی برای توضیح آن نیست.

او گفت: ما باید شیوه زندگی را جا بیاندازیم تبلیغات روی دارو محور بودن است و انقدر این تبلیغات گسترده است که هر که احساس مشکل می کند، می گوید چه بخورم که خوب شوم اما در طب سنتی می گویند اگر این ها را نخوری خوب می شوی ولی این فرهنگ هنوز جا نیفتاده است.

یوسفی درباره قیمت بالای طب سنتی در تهران گفت: این معضل تهران است وگرنه در شهرستان ها گیاهان دارویی قیمتی ندارند. در تهران می گویند اگر این کالا را با قیمت بالا نفروشیم مشتری فکر می کند تاثیر ندارد و نمی خرد. برای خودشان کسب و کار راه انداخته اند و متاسفانه درست نیست.

اسدزاده در این باره عنوان کرد: باید دست به دست هم دهیم تا طب سنتی راه علم پزشکی را طی نکند و با معضلات آن رو به رو نشود، ما تمام تلاشمان را می کنیم تا قیمت ها بالاتر نروند.

در پایان حسین قرایی مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما گفت: در طب سنتی سر رشته نداریم اما از شما تشکر می کنیم.«انارستان» از برنامه های خوب صداوسیماست و جز برنامه های پربیننده شبکه افق است که در آن مجریان خوب صحبت می کنند و در بین مردم جا باز کرده است. شما از بسترهای دیگر صداوسیما برای پاسخگویی دلسوزانه به مردم استفاده کنید و تلوبیون بستر خوبیست و با معاونت فضای مجازی ارتباط بگیرید و از آن بستر استفاده کنید، در روابط عمومی نیر به روی شما باز است. همین که ۲ ساعت ونیم وقت گذاشتید و به ۱۵۷ تماس و سوالات خبرنگاران در ۱ ساعت پاسخ دادید، ذوق و شوق دلسوزی شما را نشان می دهد و ما وظیفه داریم از شما قدردانی کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است