معاون وزارت صمت: در توسعه صنعت اسباب‌بازی دچار غفلت شده‌ایم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۰
دوازدهمین نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک افتتاح شد؛

معاون وزارت صمت: در توسعه صنعت اسباب‌بازی دچار غفلت شده‌ایم

محمد مهدی برادران گفت: اقداماتی پیش از این کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای نظارت بر اسباب بازی و در حوزه تولیدکنندگان برتر صورت گرفته است و امروز به یک هم‌افزایی رسیده‌اند که درحوزه اشتغالزایی و رشد تولید، مهم است. همچنین در حوزه مقابله با کالای قاچاق نیز اقدام‌های خوبی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار صبا دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی مادر، نوزاد و کودک با حضور معاون صنایع عمومی وزارت صنعت, معدن و تجارت و جمعی از مدیران به شکل رسمی آغاز به کار کرد.

به گزارش کمیته اطلاع‌رسانی این رویداد، دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی «مادر، نوزاد و کودک» صبح روز سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ با حضور محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، محمدرضا زارع مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت، آیدین مهدیزاده‌تهرانی رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی و جمعی از مدیران و علاقه‌مندان به این حوزه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران، در حالی آغاز به کار کرد که کودکان به همراه مادران‌شان آن را افتتاح کردند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت، ضمن بازدید از غرفه‌های تولیدکننده محصولات حوزه «مادر، نوزاد و کودک» در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: یکی از رویکردهای جدید وزارت‌خانه صمت توجه به صنایع عمومی است، به‌ویژه صنایعی که عموم مردم با آن‌ها مرتبط هستند. یکی از این حوزه‌ها که کمتر به آن توجه شده و از حیث تولید و واردات کالاهای قاچاق سهم عمده‌ای در کشور دارد صنایع مربوط به حوزه کودک، خانواده و نوزاد است و نقشی که تنوع، به‌ویژه در حوزه رنگ و طراحی ایفا می‎کند، کار را برای صنایع دیگر سخت کرده است و حجم واردات و کالای قاچاق در سال‌های گذشته در این فضا افزایش یافته است.

او ادامه داد: خوشبختانه امروز اقدام‌های خوبی در این عرصه صورت گرفته است که یکی از آنها برگزاری همین نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک است که بیش از ۸۰ تولیدکننده داخلی را دورهم جمع کرده است. تولیدکنندگانی که سعی می‌کنند کیفیت کالای خود را در این رقابت بالا ببرند. چالشی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان برتر است برای نام و نشان‌های تجاری در سطح ملی و حتی فراملی که هنوز این توفیق به حد مطلوب نرسیده است، اما نمایشگاه می‌تواند کمک کند تا نام و نشان‌های داخلی را مخاطبان بشناسند، چرا که قطعا عموم مردم نیز تمایل دارند از محصولات داخلی که متناسب با فرهنگ بومی و سلیقه ایرانی اسلامی تولید شده است، برای فرزندان خود استفاده کنند.

برادران همچنین اظهار کرد: اقداماتی پیش از این کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای نظارت بر اسباب بازی و در حوزه تولیدکنندگان برتر صورت گرفته است و امروز به یک هم‌افزایی رسیده‌اند که درحوزه اشتغالزایی و رشد تولید، مهم است. همچنین در حوزه مقابله با کالای قاچاق نیز اقدام‌های خوبی انجام شده است. از سوی دیگربا یک صنعت فرهنگی، عمومی و اجتماعی مواجه هستیم و اگر می‌خواهیم فرزندانمان راهمان را ادامه دهند و به فرهنگ و کشور خود افتخار کنند حتما باید محصولاتی که با آنها بزرگ می‌شوند و از آن‌ها استفاده می‌کنند دارای نمادها، عناصر و نشان‌های ایرانی باشد که همسو با فرهنگ بومی ماست تا بتوانیم هم فرهنگ‌مان را حفظ کرده و هم با صادرات آن، فرهنگ خودمان را که از بعد زیبایی‌شناسی، تاریخی و فرهنگی می‌تواند الگو باشد را به سایر کشورها صادر کنیم.

او در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه در صنعت اسباب‌بازی از کالای ایرانی بهره گرفته می‌شود و تا چه‌اندازه تولیدکنندگان داخلی می‌توانند بخش بیشتری از این بازار را در اختیار داشته باشند، توضیح داد: از زمانی که در کشور واردات محدود شد در برخی از صنایع اقدام‌های تولیدی خوبی صورت گرفت که وضعیت را مطلوب کرد. اما در حوزه صنعت اسباب‌بازی نتوانستیم سرمایه‌گذاری جدی انجام دهیم و به سمت صنعتی‌شدن برویم و در این حوزه دچار غفلت شده‌ایم. آمارها نشان از این دارند که بیش از ۵۵۰ میلیون دلار کالای قاچاق در این حوزه وارد کشور می‌شود که اگر سرمایه‌گذاری بیشتری روی آن صورت بگیرد و تولیدکنندگان بتوانند با هم پیوند خورده و محصولاتشان را با هم مبادله کنند و از سوی دیگر طراحی منطبق با خواست مخاطب داشته باشند، قطعا یک صنعت بسیار سودآور و اشتغال آفرین خواهیم داشت که این نمایشگاه نیز در همین راستا برگزار شده است.

وی به عنوان مثال گفت: ما در حوزه‌های مختلفی که در یک سال و نیم اخیر افتتاح شده است به طور مثال تولید انواع توپ، به تولید پنج میلیون توپ قابل استفاده غیرپلاستیکی رسیده‌ایم که یک میلیون آن حرفه‌ای است و باقی قابل استفاده در حوزه مدارس و کودک است که البته با توجه به سرانه‌ای که در کشور داریم هنوز نتوانسته‌ایم به حد نصاب برسیم. از همین رو طرح‌های داخلی متعددی داریم که در حوزه توسعه اسباب‌بازی، عروسک، توپ، سیسمونی، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته است و در ماه‌های آینده نتایج آن را دریافت خواهیم کرد و می‌توانیم امیدوار باشیم که سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنیم.

برادران همچنین درباره نقش وزارت صمت در این حوزه نیز گفت: تمام اتفاق‌هایی که در سایر صنایع در حال رقم خوردن است در این حوزه نیز شاهد هستیم. اعم از تسهیل صادرات، تسهیل تامین مواد اولیه، قانون‌مند کردن نظام گمرکی، تسهیلات بانکی و … را در نظر گرفتیم و این حوزه را نیز یک صنعت می‌دانیم که در قالب یک اداره کل جدید به نام صنایع خلاق و ورزشی در وزارت صنعت فعالیت خود را آغاز کرده است و به زودی با همراهی سایر دستگاه‌های ذیربط می‌توانیم در بازار سهم بیشتری را از آن خود کنیم.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی مادر، نوزاد و کودک (MBC)از سوی شرکت «میلاد نور» به‌عنوان کارگزار سازمان توسعه تجارت، و با نظارت شورای نظارت بر اسباب‌بازی ساعت ۸ تا ۱۶ روزهای ۲ تا ۵ اسفند ۱۴۰۱ به صورت حضوری در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است