فجر۳٨ با هنرنمایی ۲۱۲۶ هنرمند موسیقی خودنمایی کرد / شب خداحافظی با جشنواره پرخاطره‌ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۵
صبا گزارش می‌دهد؛

فجر۳٨ با هنرنمایی ۲۱۲۶ هنرمند موسیقی خودنمایی کرد / شب خداحافظی با جشنواره پرخاطره‌

پرونده سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر امشب، چهارم اسفند ماه ساعت 18:30 با اعلام نام برگزیدگان در بخش‌های رقابتی بسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر امشب ۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ به کار خود پایان خواهد داد و آیین اختتامیه این دوره نیز از ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت و با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان فرهنگی و هنری، هنرمندان، اصحاب رسانه و علاقمندان برگزار می شود.

پیشتر قرار بود، این مراسم، ۳ اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار شود که باتوجه به همزمانی با اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور و همراهی وزیر فرهنگ در این مراسم، آیین اختتامیه این دوره از جشنواره به ۴ اسفندماه ۱۴۰۱ موکول شد.

۲۱۲۶ هنرمند در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با ۸۷ اجرا در بخش‌های ردیف دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین الملل، ارکسترال، پاپ، بانوان و سرود در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر حضور داشتند و در ۶۱ سانس مختلف روی صحنه رفتند.

تالار وحدت، تالار رودکی، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای ارسباران، سالن کوشک باغ هنر و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی میزبان اجراهای این دوره از جشنواره موسیقی فجر بودند و فروش بلیت اجراهای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در سامانه fajr38.com صورت می گرفت.

موزه امام علی(ع) تهران هم بعنوان بخش نمایشگاهی این دوره از جشنواره با به نمایش گذاشتن پوستر و جدول ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر به مراه فیلم اجراهای صحنه ای برگزیده در دوره های گذشته هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای عموم علاقمندان بود.

همچنین با پایان یافتن کار این مجموعه ها فجر مسلم نادعلی‌زاده به عنوان دبیر و علی محمد مؤدب، محمود اکرامی‌فر، محمدامین فروغی، ناصر فیض و محمود حبیبی‌کسبه داوران این دوره جایزه ترانه معرفی شدند.

در بخش «جایزه ترانه» نیز متن ترانه‌هایی که از مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ به‌صورت تک آهنگ یا در قالب آلبوم موسیقی از سوی مؤسسات یا اشخاص حقیقی و حقوقی پس از دریافت مجوز از دفتر موسیقی تولید و منتشر شده‌اند، توسط هیئت داوران بررسی و ترانه‌های برگزیده معرفی می‌شوند.

همچنین حسین سرفراز، استادیار علوم ارتباطات گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دبیر چهارمین جایزه «موسیقی و رسانه» معرفی شده است و اعضای هیئت داوران این جایزه را مصطفی اسدزاده (دکترای فرهنگ و ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد)،  محمدمهدی مولایی (عضو هیأت علمی گروه روزنامه‌نگاری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی)، بهارک محمودی (عضو هیأت علمی گروه روزنامه‌نگاری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی) و احمد صدری(پژوهشگر و محقق موسیقی) تشکیل می‌دهند.

جایزه «موسیقی و رسانه»، در ۲ محور و با هدف تجلیل از نقش اهالی رسانه در نقادی و هم‌افزایی حوزه‌ موسیقی، افزایش نقش رسانه‌ها در توجه عمومی به موسیقی و کلام، فرهنگ‌سازی با موسیقی، افزایش سواد هنر موسیقی در بین عموم جامعه، توجه به گونه‌های مختلف موسیقی و به ویژه موسیقی نواحی و خرده‌فرهنگ‌ها و تبیین موسیقی به عنوان کالای فرهنگی برگزار و منتخبان آن در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر معرفی می‌شوند.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر برخلاف شایعات و تفرقه پراکنی ها در این ۶ روز کار خود را به درستی پیش برد. در این دوره مانند رسم هرساله استعدادهای جوان بر صحنه ظهور پیدا کردند و مورد توجه قرار گرفتند، خواننده های محبوب و گروه های سرشناس موسیقی محلی، آیینی و… به هنر نمایی پرداختند و ساز و آواز و رقص، شادی را الهام دادند و خوشبختانه این دوره از جشنواره اقبال مناسب تری از جشنواره فیلم فجر همین سال داشت.

این اقبال هم نشات گرفته از کاربلدی گروه میزبان این دوره از جشنواره است که تمام روزهای این رویداد با برنامه جلو رفتند و هم می تواند به دلیل باشد که هنرمندان موسیقی صحنه را ترک نکردند و هنرمندان با توجه به اتفافات اخیر برخلاف دیگر رویدادها با هنر خود مقابل مخاطبان به اجرا پرداختند.

این دوره رنگ و لعاب و شور ویژه‌دی داشت. از گروه های مختلف بین المللی تا گروه های معروف و با استعداد ایرانی، هر گروه داستان، فرهنگ و هنر مخصوص خود را داشتند که وقتی با هنرمندانش گفتگو می کردی با اصالتشان مواجه می شدی. غالبا گروه هایی که از جهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده بودند در کشور خود بسیار معروف و صاحب اثر بودند و باشد که رویدادهای فرهنگی و هنری با همین اصالت و برنامه پیش روند.

اجراهای پاپ و اجراهای ارکسترها با مخاطبان زیادی روی صحنه رفتند و بعد از سه سال که به دلیل محدودیت های کرونا و اتفاقات دیگر کنسرت ها جان قبل را نداشت این بار مهر اثبات اینکه همه چیز می تواند مثل قبل باشد و درست پیش برود، در کارنامه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر حک شد.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ماه تا چهارم اسفندماه ۱۴۰۱ به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیر رقابتی برگزار می شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است