«پامچال» و «نوای عرفان» در فرهنگسرای نیاوران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۲

«پامچال» و «نوای عرفان» در فرهنگسرای نیاوران

فرهنگسرای نیاوران در آخرین شب برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه «نوای عرفان» و اعضایی خانواده هنرمند ناصر افشار از پیشکسوتان موسیقی کرمان بود.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، پنجمین و آخرین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سه‌شنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۱ در بخش ردیف‌دستگاهی با اجرای گروه موسیقی «نوای عرفان» به سرپرسی ناصر افشار از استان کرمان در ساعت ۱۸:۳۰ برگزار شد و «پامچال» در سانس دوم روی صحنه رفت.

ناصر افشار (سرپرست گروه، خواننده و نوازنده تار)، میعاد افشار (نوازنده سنتور و تنظیم کننده قطعات)، امیرحسین افشار(نوازنده دف) و حسن اسماعیل اسماعیل پور (نوانده تار) اعضای این گروه موسیقی را تشکیل می‌دادند.

«دوبیتی های بابا طاهر»، «راه به سوی عشق»، «غم دل»، «انتظار»، «خداحافظ»، «فاطلو»، «روزگار» اسامی قطعات نواخته شده هنرمندان موسیقی کرمان بود.

همچنین گروه «پامچال» در آخرین شب از برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

گروه موسیقی «پامچال» به سرپرستی امید نی‌نواز از شهرستان تربت جام خراسان رضوی در بخش موسیقی نواحی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در ساعت۲۱:۳۰ به کار خود پایان داد.

علی جمعه نی‌نواز (نوازنده دهل)، حسین اصلاحی (نوازنده سرنا)، سعید سیاوشی و امیر علی کریمی صدر (چوب بازان) و امید نی‌نواز (سرپرست و نوازنده دهل)  اعضای گروه موسیقی «پامچال» از شهرستان تربت جام خراسان رضوی بودند که به اجرای موسیقی خراسان و چوب بازی پرداختند

امید نی‌نواز درباره فعالیت گروه «پامچال» گفت: «نواختن موسیقی و چوب بازی خراسانی در خاندان ما از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. پدر من علی‌جمعه نی‌نواز ۵۰ سال است به دهل نوازی مشغول است و من نیز حدود ۲۰ سال می‌شود که کار خود را در این زمینه شروع کرده ام و از سال ۱۳۸۰ به صورت گروهی تحت عنوان پامچال کارمان را ادامه می دهیم.»

این هنرمند افزود: «چوب ‌بازی به دوشکل یک‌چوبه و دوچوبه انجام می شود که چوب بازان ما به اجرای دو چوبه پرداختند و تعداد حرکاتی که آنها در این بازی داشتند، حدود ۱۸ حرکت بود که این حرکات در روند اجرا تکرار هم می‌شود.»

گروه «پامچال» در آخرین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران قطعاتی را مثل مقام «راه جنگ عجم»، پیش درآمد و جنگ چوب یا همان چوب بازی نواختند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است