محمد مهدی سیار شاعر و ترانه سرا

جواد اسلامی شاعر و ترانه سرا

سعید بیابانکی شاعر، ترانه سرا و مجری

قاسم ساجدی شاعر و ترانه سرا

نغمه مستشار نظامی شاعر و ترانه سرا

بخش دیگر مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به معرفی برندگان جایزه موسیقی و رسانه اختصاص داشت که در این بخش ضمن قرائت بیانه هیات داوران توسط حسین سرافراز دبیر این بخش، هیات انتخاب این بخش روی صحنه برای قدردانی از برگزیدگان به ترتیب زیر حاضر شدند. نام برگزیدگان به این شرح است:

فاطمه رفاهت برای «خیامی از نای بوشهری ها» شایسته تقدیر در بخش خبرگزاری ها شد.

جایزه موسیقی و رسانه آثار دیداری و شنیداری به نفر اول عبدالله ترفی مدموش برای  «یادگار خوزستان» و نفر دوم آزاده شاهرخ مهر برای برن«نغمه در نغمه»، نفر سوم محمد منسوجیان برای  «ترانه سلام بر محمد (ص)» تعلق گرفت.

در بخش مطبوعات جایزه موسیقی و رسانه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر نگاه ویژه به اثر سید مهدی موسوی برای «آهنگ رسوایی» و از علی نامجو برای مطلب گفتگو با کوروس سرهنگ زاده و رضا نامجو برای مطلب گفتگو با فرهاد فخرالدینی قدردانی شد.

بزرگداشت محسن نفر نوازنده، آهنگساز و مقام دان موسیقی ایرانی و خالوقنبر راستگو از نوازندگان پیشکسوت موسیقی هرمزگان بخش دیگر مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بود.

در ادامه جایزه «گوهرشاد» از سوی محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به علیرضا افتخاری خواننده محبوب اهدا شد.

در بخش اهدای نشان درجه یک هنری به هنرمندان موسیقی نواحی نیز با حضور محمد مهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد)، محمود سالاری (معاون هنری)، مجید زین‌العابدین (مشاور وزیر)، محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی) و مهدی سالم (مدیرعامل بنیاد رودکی) به سه هنرمند کشورمان، غلام رسول صوفی (خواننده موسیقی نواحی خراسان)، غلامحسین غفاری (خواننده از تربت جام) و وحید اسداللهی (نوازنده از تبریز) اهدا شد.

* سال آینده جشنواره موسیقی نواحی مانند جشنواره تئاترفجر در مناطق مختلف ایران برگزار شود

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی جشنواره موسیقی فجر در سخنانی اظهار داشت: جایی از جغرافیای پرعظمت ایران عزیزمان نیست که دارای شأن و رتبه‌ای اختصاصی در حوزه موسیقی نباشد. جمله هنر نزد ایرانیان است و بس با موسیقی و افتخارآفرینی این هنر به واقعیت پیوسته است. اهالی شریف موسیقی مورد محبت مردم هستند و تلاش این بزرگان، جزئی از تاریخ و خاطراتی است که در ذهن ایرانیان به یادگار مانده است.

او گفت: اهالی موسیقی در همه بخش‌های جشنواره در سال ۱۴۰۱ در کنار هم شب‌های به یادماندنی را در مجموعه‌های فرهنگی ما در تهران و استان‌های دیگر به ثبت رساندند. تلاش ما این است که بتوانیم زمینه‌های ارتقای هنر اصیل موسیقی را بیش از گذشته فراهم کنیم. امروزه در شهرهای مختلفی چون کرمان، ساری و ارومیه و… سالن‌های مجهز موسیقایی با فناوری‌های روز ساخته شده به گسترش موسیقی ایران کمک خواهد کرد. من به دوستان خودم تاکید کرده‌ام که سال آینده موسیقی نواحی را مانند جشنواره تئاتر فجر در مناطق مختلفی از ایران برگزار کنند.

وزیر ارشاد همچنین اظهار داشت: در این دوره جوانان سربلندی به منصه ظهور رسیدند و ما را به آینده‌ای غنی از حضور اهالی هنر موسیقی امیدوار ساختند. همچنین من از پیشکسوتان بزرگوار که تعدادی از آنها در این جلسه حضور دارند، تقدیر و تشکر می‌کنم که هنر را سینه به سینه حفظ کردند و امروز در اختیار این جوانان قرار داده‌اند.

جوایز باربد و بهترین‌های موسیقی ایران در بخش گرو سرود شمیم یاس به سرپرستی فاطمه سادات موسوی رسید و در بخش مسابقه موسیقی ایران دیپلم افتخار به گروه‌های زیر تعلق گرفت:
گروه هور به سرپرستی حسین روزبهانی
گروه کوبان شمس به سرپرستی آقای حبیب‌وند از همدان
باربد بهترین کتاب‌ها
باربد بهترین کتاب در بخش تئوری به مجموعه آثار امیر انجیری برای کتاب‌های تئوری موسیقی رسید.
باربد بهترین کتاب در بخش آموزش نیز به هوتن شرف‌بیانی برای کتاب ردیف موسیقی ایران و ضربی‌های فروتن رسید.
باربد بهترین کتاب در بخش پژوهش هم به محسن شریفیان برای کتاب موسیقی و مردم شناسی کیشتعلق گرفت.
دیپلم افتخار بهترین اج ای موسیقی دستگاهی بی کلام را محمد علی نجف‌پور برای آلبوم اوراد دریافت کرد.
دیپلم افتخار بهترین اجرا و تنظیم موسیقی نواحی  نیز بهاحسان جوکار برای آلبوم هرار تعلق یافت.
دیپلم افتخار بهترین خواننده موسیقی پاپ و تلفیقی غلامرضا صنعتگر برای آلبوم خاطره‌باز و عارف علیزاده برای آلبوم تهرانِ جان دریافت کردند.
دیپلم افتخار بهترین آهنگسازی موسیقی معاصر و ارکسترال با کلام امیرحسین سمیعی برای آلبوم اروند، ازآن خود کرد.
دیپلم افتخار بهترین خوانندگی موسیقی دستگاهی نیز با سیدمحسن حسینی برای آلبوم جر عشق ندارم هنری رسید.
باربد بهترین خوانندگی موسیقی پاپ و تلفیقی متعلق وهاب ابراهیمی برای آلبوم باید ستاره شد.
باربد بهترین اجرای موسیقی نواحی نیز به محسن شریفیان برای آلبوم لوکا رسید.

** در حاشیه:

  • اهدای جایزه «گوهرشاد» پس از جشنواره فیلم فجر، در جشنواره موسیقی فجر هم از سوی وزیر ارشاد اتفاق افتاد.
  • علیرضا افتخاری یک قطعه را به صورت زنده روی سن اختتامیه اجرا کرد و در انتها حلقه گلی را به سمت تماشاگران پرتاب کرد.
  • در این مراسم رسانه‌های پرتلاش در حوزه اطلاع رسانی جشنواره موسیقی فجر نیز مورد قدردانی قرار گرفتند و از بین ۸۷ رسانه، گروهی از رسانه‌ها به عنوان رسانه‌های برتر سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در حوزه اطلاع رسانی معرفی شدند که پایگاه خبری صبا نیز در بین آنها جای داشت. بر این اساس خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری صدا و سیما، خبرگزاری آنا، خبرگزاری برنا، خبرگزاری صبا، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری تسنیم و روزنامه ایران به ترتیب در فهرست رسانه‌های برتر این دوره از جشنواره قرار گرفتند.