برگزیدگان سرو سیمین معرفی شدند/ تاکید بر ایجاد موزه صنایع دستی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۰
گزارش صبا از مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر؛

برگزیدگان سرو سیمین معرفی شدند/ تاکید بر ایجاد موزه صنایع دستی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از معاون صنایع دستی کشور خواست کارت فعالیت هنرمندان در این عرصه صادر شود.
به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی و صنایع دستی صبا، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد؛ مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: صنایع دستی فقط هنر نیست، پیوند هنر است با معیشت. هفتمین دوره جشنواره فجر صنایع دستی بهانه‌ای بود که ما صدای تعهد خانواده هنرمندان صنایع دستی را بشنویم.
او افزود: خانواده ما پیشران پیشرفت اقتصاد کشور است و دال مرکزی این اتفاق زنان و دختران سرزمینمان است که مصرف‌کننده نیستند و مولد هستند.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: ما منتظر ایجاد موزه صنایع دستی هستیم.
در بخش اول اهدای جوایز، تندیس ساخته شده توسط یکی از اساتید قلم‌زنی کشور به پیرغلامان هنر استاد مهدی غلامی استاد خاتم‌کار از شیراز، استاد اسدی استاد قلم‌زن از اصفهان، استاد بذرافشان استاد مشبک فلز از اصفهان، استاد سلامی فرد استاد خاتم‌ساز، اسماء جوادی، مهپاره اکبری از ممقان، شهین پزشکی، فاطمه سیدی، مریم سماک و سپهری داده شد.
تندیس سرو سیمین برای ۶نسل از خانواده خسپی بافندگان کلاش( گیوه کردی)، خدیجه پقه از دیار ترکمن سوزن‌دوز، شادی حبیب هنرمند منبت و احجام چوبی، محمدعلی ودود مرد سال صنایع دستی در هند و راضیه جلیلی در رشته طلا و جواهرات دست‌ساز اهدا شد.
دشتی رئیس فراکسیون گردشگری و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع صنایع دستی امروز یکی از مهم‌ترین موضوعات معیشتی مردم ما است. صنایع دستی میراثی ناملموس است که چیستی و کیستی ایرانیان را می‌توان در آن دید. تعدد صنایع دستی در ایران نشان می‌دهد که ایران از دیرباز سرزمینی صنعتی بوده است. در این سرزمین هنر جز صنعت و صنعت جز هنر نبوده است.
او افزود: پیوند زدن صنایع دستی به معیشت مردم، کاری درست است زیرا صنایع دستی می‌تواند در پیوند با معیشت مردم راهی برای جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته باشد.
رئیس فراکسیون گردشگری و صنایع دستی در ادامه از نقش صنایع دستی در انتقال پیام‌های کشورمان به سایر کشورهای جهان گفت.

صدور کارت برای هنرمندان صنایع دستی

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امسال اولین سال است که جشنواره فجر صنایع دستی به صورت بین‌المللی اجرا می‌شود. این جشنواره در چند روز گذشته از یک رویکرد تقدیر محور به بستری برای آموزش تبدیل شد.
او افزود: من مطلع شدم که امشب همسر شهید مطهری به رحمت خدا رفتند. خدا ایشان را رحمت کند. همسر شهید مطهری در جلسات متعددی که من درباره آن شخصیت بزرگوار صحبت می‌کردم، حاضر می‌شد و می‌گفت شما گفتید شهید مطهری، شهید راه نقد است و من این تعبیر را بهترین تعبیر می‌دانم. من می‌خواهم بگویم شهید مطهری استاد نقد مردانه بود زیرا وقتی می‌خواست کسی را نقد کند، در حق او نامردی نمی‌کرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: امروز نقد مردانه، گم شده کشور است.
ضرغامی درباره صنایع دستی گفت: اشکالات کار ما باید صادقانه گفته شوند تا آرام آرام حل شوند. صنایع دستی بزرگترین جامعه هنری و نزدیگترین رشته هنری به ارزش‌های ما است. من امروز اعتراف می‌کنم که هیچ مجموعه‌ای به گستردگی، پاکی، هنرمندی و نزدیکی به ارزش‌های دینی، ایرانی و اسلامی صنایع دستی نیست.
او ادامه داد: مهم‌ترین پایه که به خرده فرهنگ‌ها قوام می‌دهد، صنایع دستی است. صنایع دستی برگرفته از زندگی مردم است. ما باید پاسدار و نگهبان صنایع دستی باشیم. ما نظام مسائل صنایع دستی را احصاء کردیم و آنها را با کمک شما آرام آرام برطرف می‌کنیم.
ضرغامی در ادامه به حل مشکلات صادرکنندگان صنایع دستی و لزوم بازگشایی بازارچه‌های صنایع دستی در ورودیه شهرهای کشور خبر داد. او سپس روی این مسئله تاکید کرد که خوشبختانه شاهد آن است که صنایع دستی به سمت کاربردی شدن حرکت می‌کند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بسته‌بندی یکی از مسائل ما است. من از خانم جلالی خواستم کارتی را برای هنرمندان صادر کند که نشان بدهد آنها فعالان صنایع دستی ما هستند. من از نمایندگان مجلس می‌خواستم به ما کمک کنند که مواد اولیه کار هنرمندان با قیمتی مناسب در دسترس فعالان صنایع دستی قرار بگیرد.
دیپلم‌های افتخار ساخته سپیده کیهانی به امین همتی در رشته جوک کاری از استان فارس، ندا دلنواز در رشته گلیم ورنی از اردبیل، محمود تمتاجی در رشته زری‌بافی از اصفهان، آیت گودرزی در رشته زره بافی از لرستان و علیرضا رستمی اصانلو در رشته سرامیک از مازندران تقدیم شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است