اینترنت، موسیقی را به کالایی فرهنگی و امری روزمره بدل کرد / توصیه‌ به جامعه رسانه با یاد خاطره ابوالحسن مختاباد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۲
بیانیه هیئت داوران چهارمین جایزه «موسیقی و رسانه»

اینترنت، موسیقی را به کالایی فرهنگی و امری روزمره بدل کرد / توصیه‌ به جامعه رسانه با یاد خاطره ابوالحسن مختاباد

هیأت داوران چهارمین دوره جایزه موسیقی و رسانه به‌طور خاص از منتقدان هنر موسیقی، پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی، فعالان حوزه تصویر و رسانه‌های تصویری، رسانه‌های محلی و نیز سیاستگذاران هنری دعوت می‌نماید به غنی‌تر شدن حوزه موسیقی و رسانه بیندیشند.

به گزارش صبا، در بخشی از مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، بیانیه هیئت داوران چهارمین جایزه «موسیقی و رسانه» توسط حسین سرافراز  به این شرح قرائت شد: جشنواره موسیقی فجر و به طور خاص جایزه موسیقی و رسانه، نمود و بازنمود تلاقی های میان فرهنگ، هنر، رسانه و ارتباطات است. موسیقی جزء جدایی‌ناپذیر هر رسانه است، حتی رسانه نوشتاری نظیر کتاب نیز با «موسیقی» پیوند دارد؛ کتاب مقدس ما مسلمانان، قرآن کریم نیز با صدا و لحن خوش، خواندنی و شنیدنی می‌شود.  در عصر ما، ابررسانه اینترنت که عمده تاروپود فرهنگ زندگی روزمره را می‌تند، وابسته به موسیقی است و تولید، نشر و مصرف آن را در قیاس با دوران رسانه‌های جمعی و پیش‌تر دگرگون می‌کند. اینترنت، موسیقی را به کالایی فرهنگی و امری روزمره بدل کرده به گونه‌ای که در جامعه ما، کمتر فرد و جمعی است که به موسیقی دسترسی نداشته باشد، نشنود یا ذائقه و هویتی موسیقایی نیابد. نتایج موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران مؤید این مطلب است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: این ویژگی است که تأکید هیأت داوران چهارمین دوره جایزه موسیقی و رسانه از سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر را، در توجه و تکریم آثار رسانه‌ای برانگیخته است، آثاری که در جامعه ایرانی با تمرکز بر پژوهش، نقد و بازنمود هنر موسیقی و فرهنگ موسیقایی ایرانی با رویکرد تلاقی همبستگی و تنوع فرهنگی، نگاهداشت و ارتباط‌پذیری میراث و سرانجام آگاهی‌بخشی انتقادی تولید می‌شوند.بررسی آثار ارسالی به چهارمین دوره جایزه موسیقی و رسانه نشان می‌دهد به‌رغم اهمیت هنر موسیقی، متاسفانه در بخش رسانه، آنچنان که شایسته است، به آن پرداخته نشده است.
این بیانیه می افزاید: هیأت داوران چهارمین دوره جایزه موسیقی و رسانه، ضمن پاسداشت یاد و خاطره روزنامه‌نگار فقید حوزه موسیقی، ابوالحسن مختاباد، از همه فعالان عرصه رسانه، روزنامه‌نگاری و ارتباطات و به‌طور خاص از منتقدان هنر موسیقی، پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی، فعالان حوزه تصویر و رسانه‌های تصویری، رسانه‌های محلی و نیز سیاستگذاران هنری دعوت می‌نماید به غنی‌تر شدن حوزه موسیقی و رسانه بیندیشند.

اسامی برگزیدگان به این شرح است:

فاطمه رفاهتی برای مطلب «خیامی نوای حکیم نیشابوری از نای بوشهری ها»تقدیر شد.

عبدالله طرفی مدهوش(مستند یادگار خوزستان)، آزاده شاهرخ مهر(مستند نغمه در نغمه) و محمد منسوجیان (مستند ترانه صلوات بر محمد ص) در بخش آثار دیداری و شنیداری به ترتیب اول تا سوم شدند.

علی نامجو(همزمان با شهرت در خوانندگی گزینه وزارت شدم)، رضا نامجو(دل پرویز یاحقی را شکستند) و سید مهدی موسوی تبار (آهنگ رسوایی) در بخش مطبوعات به ترتیب اول تا سوم شدند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است