بیانیه و ده پیشنهاد داوران جایزه باربد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۲
در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر۳٨ ارائه شد؛

بیانیه و ده پیشنهاد داوران جایزه باربد

هیئت داوران بخش جایزه باربد در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، ضمن ارائه یک بیانیه، ده پیشنهاد خود را برای پیشبرد و ارتقا جشنواره در سال آتی مطرح کردند.

به گزارش صبا، در بخشی از مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، بیانیه هیئت داوران بخش جایزه باربد از سوی دبیر این بخش مجید اخشابی، به این شرح قرائت شد: هنر شکلی از حقیقت است که آراسته به زیباییست و نمادی از تجلی اراده و اهتمام انسان برای دست یازیدن به خلقت در متابعت و تقلید از آفرینشگر اعظم.  برای فطرت زیباجوی آدمی، زیبایی عالم امکان سرمنشا تمامی الهامات، نسخه برداری ها، فرامایی هاست که البته این ساز و کار برای هنر موسیقی در تقلید و محاکات اندکی متفاوت است. طبیعت برای موسیقی، مستورتر و راز آلود تر نشانه گذاری شده است و موسیقیدان برای سرمشق گیری از طبیعت با الگویی عینی، مشخص، ملموس و محسوس مواجه نیست، گویی برای خلقت و مکاشفه موسیقی به کاوشی عمیق تر، انتزاعی تر، هوشمندانه تر و خلاقانه تر نیاز دارد. جادوی موسیقی وقتی نصیب حنجره داوودی شود دست به اعجاز می زند و وقتی پرده از رموز و اسرارش بر انداخته شود در کنار طب و به مثابه طب درمانگر جسم و روان می شود.

این بیانیه می افزاید: موسیقی همیشه غنی کننده و تشدید کننده احساسات بشری در سوگ و سور جنگ و صلح بوده است و سیاوش وار به سلامت از هزارتوی تاریخ عبور کرده و به حیات خود ادامه داده است، گویی با گذر از ذهن و سینه نسل ها و ملت ها از امتزاج با هر رنگ و جهت و سمت و سو و سیاستی مصون مانده است.  ذات موسیقی  همیشه پالوده و عاری از هر گونه آلودگیست، پاک و مطهر است؛ درست مثل لحن جانبخش لالایی مادر و یا صلای دلکش راز و نیاز در نیایش ، و با مثل حرکت موزون و منظم و متحد انسان ها برای کار و رزم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: البته صیانت و سلامت موسیقی، مرهون پایمردی و استقامت هنرمندان واقعی بسیاری بوده و هست که گویی با محمل عمر و جانشان موسیقی را از گذرگاه های صعب حافظه تاریخ پالوده تر و زیباتر عبور داده اند و به تعبیری نسل بعدی را میراث دار گنجینه ی عظیمی از آفرینش های موسیقی خود نموده اند که نیکبختانه با افتخار می توان گفت کشور ما در این تولیدات بشری سهمی عمده ، مستقل، مشخص و منحصر به فرد دارد و در مکاشفه گام ها، ریتم ها، سازها، نغمات انواع و اقسام اشکال و فرم های موسیقی و ارائه ی مفاهیم عمیق  و گسترده همواره جزو ممالک پیشرو، اثر گذار و مولف در حوزه موسیقی بوده و هست.

این بیانیه می افزاید: و اما جامعه امروزی ما بیش از پیش  به موسیقی احتیاج دارد؛ بیشتر از همیشه موسیقی می شنوند و جدی تر از قبل به آن اتکا می کند. گویی موسیقی برای بشر به همراه و همراز محرم تری نسبت به قبل تبدیل شده است که لحظه به لحظه و نفس به نفس با او می زید و این امر، مسئولیت خطیر نهاد ها و ارگان های متولی و همچنین هنرمندان دغدغه مند را در ارتقا سطح سلیقه شنوندگان و تلاش برای تولید و دردسترس قراردادن هنر متعالی موسیقی، بیشتر می کند.

در ادامه بیانیه آمده است: آری! چراغ موسیقی در جامعه ی ما باید همیشه روشن و پر تلالو بماند؛ دیگر نمی توان و شایسته نیست از کارکردها و فواید موسیقی، فقط به جنبه های تفریحی آن اکتفاء و بسنده کرد؛  موسیقی امید می سازد، شادی می آفریند، شجاعت خلق می کند، محبت و عشق می پراکند، صبر و استقامت می افزاید، عاطفه و حس نوع دوستی پرورش می دهد، به اندیشه و خیال حیات و جرات و جان می بخشد و از همه مهمتر، بصورتی چشمگیر در بهداشت و سلامت جسم و روان در زیست انسانی و حتی سایر جانداران و موجودات اثر بخش است. از آنجا که ابداع سنت نه چندان دیرپای جشنواره ها ، در مجامع مختلف عموما به رشد و تعالی و اشاعه بیشتر موسیقی می انجامد،  یقینا  بهره گیری از این ظرفیت در جشنواره فجر نیز که سی و هشتمین تجربه خود را به منصه ظهور می گذارد، تلاشی است کامیاب و مبارک برای تسطیح مسیر فراروی موسیقی رسمی کشور. آثار رهیافته به جشنواره سی و هشتم حاکی تلاش مجدانه و سازنده هنرمندان و برگزارکنندگان است. رقابت در جشنواره امسال در پنج بخش:  موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و ارکسترال ، موسیقی پاپ و تلفیقی و در سه گانه ی آموزش ، پژوهش و تئوری در حوزه مکتوبات و نهایتا گروه نوازی یا آنسامبل صورت پذیرفت. هیات داوران برای ارزیابی تمامی مراحل، به شاخصه هایی چون اصالت، بدعت و نوآوری، بهره گیری خلاقانه از سنت، استفاده از علوم و فنون آهنگسازی و ارکستراسیون ، توفیق و توانایی هنرمند در حصول زیبایی، اخذ دستاورد کیفی علمی و هنری درقالب فرم و محتوای معنادار ، توجه داشته است که خوشبختانه با دقت نظر فراوان و موشکافی بسیار، طی  جلسات کارشناسی مطول براساس معیار های فوق اقدام به شناسایی و معرفی برگزیدگان جشنواره نموده است. البته جای آن دارد که تاکید و تصریح شود جشنواره محل گفتمان ، تفاهم، همدلی، خودشناسی، کسب علم و تجربه از صحنه و پیشرفت و تعالی است و گرنه پرواضح است که نه احراز مقام به معنی رسیدن به خط پایان است و نه عدم موفقیت در کسب رتبه به منزله بن بست؛ از این رو همه رهیافتگان نهایی به جشنواره ، شایسته تشویقند و بر همه کنشگران موسیقی فرض است به خاطر موسیقی و برای شکوفایی هرچه بیشتر  موسیقی ایران تمام تلاش خود را مصروف نمایند.

در پایان هیات داوران برای پیشبرد و ارتقا جشنواره در سال آتی پیشنهادات ذیل را مطرح می نماید:

یکم: فعالیت دائمی دبیرخانه جشنواره در طول سال و ایجاد دپارتمان های مستقل، تخصصی ، تفکیکی در نهاد جشنواره ، ضمن تخصیص بودجه متناسب که گویا چندین سال است این پیشنهاد در اختتامیه ها تکراریست.

دوم:استفاده بیشتر از پیشکسوتان برای انتقال تجربه به نسل جوان از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی.  سوم: استفاده جدی تر از بستر فضای مجازی برای برگزاری آموزش های از راه دور.

چهارم: عهده داری هدایت گروه ها و مدیریت هنری هنرمندان از طریق کلاس های توجیهی.

پنجم :تعیین رپرتوارهای تخصصی برای بخش های رقابتی و ارائه آنها به گروه ها برای رقابت های تخصصی.

ششم: همکاری و تعامل بیشتر با رسانه ها خصوصا رسانه ملی از طریق برنامه سازی و انتشار آن.
هفتم: افزودن بخش ویژه مختص دانشجویان موسیقی رشته های مختلف بانضمام ارزیابی پایان نامه ها و مقالات موسیقی.

هشتم: برنامه ریزی برای میزبانی جشنواره توسط شهرها و استان های دیگر.

نهم: ایجاد بخش ارزیابی کیفی و کمی تولیدات موسیقی رسانه ها.

و دهم: بازنگری و تدوین دقیق تر و جامع تر شیوه نامه جشنواره موسیقی فجر. در پایان برای هنر موسیقی سرزمین مان که در کالبدش تفکر، تعمق، معرفت، حکمت و مهر تنیده شده است، اعتلا، توسعه و فراگیری جهانی آرزو می کنیم و امید داریم دست به دست یکدیگر بتوانیم پیام صلح و دوستی موسیقی ایران را به گوش جهانیان برسانیم.»

هیات داوران سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  متشکل از : اولگا خومووا، آنتوان تونونف، هادی آرزم، همایون رحیمیان، هوشنگ جاوید، رضا مهدوی ، بهزاد عبدی و مجید اخشابی است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است