جشنواره موسیقی فجر در شیراز با حضور گرم مردم برگزار شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۲

جشنواره موسیقی فجر در شیراز با حضور گرم مردم برگزار شد

حضور و اجرای مفرح سه گروه موسیقی نواحی جنوب و غرب ایران و استقبال خوب شیرازی‌ها، حال و هوای دیگری در شب پایانی هفدهمین جشنواره موسیقی فجر شیراز، رقم زد تا دفتر این دوره، با خاطرات ماندگاری بسته شود.

به گزارش صبا، حضور و اجرای مفرح سه گروه موسیقی نواحی جنوب و غرب ایران و استقبال خوب شیرازی‌ها، حال و هوای دیگری در شب پایانی هفدهمین جشنواره موسیقی فجر شیراز، رقم زد تا دفتر این دوره، با خاطرات ماندگاری بسته شود.

 در آخرین روز برگزار جشنواره هفدهم موسیقی فجر شیراز، با یک تغییر در کنداکتور، گروه شبدیز بوشهر قبل از گروه میسان اهواز، روی سن رفت و با اجرای مفرح و شادی بخش، جال و هوای تالار حافظ را دگرگون کرد.

گروه شبدیز به سرپرستی محسن حیدریه که نوازنده نی انبان و فلوت نیز بود، مطابق پیش بینی ها به شدت مورد استقبال تماشاگران شیرازی قرار گرفت. اجرای آهنگ های شاد و خاص بوشهری، حال و هوای خاصی را به تالار حافظ بخشید و در انتها نیز این گروه با خیام خوانی معروف خطه بوشهر، توانست ارتباط بسیار خوبی با مردم برقرار کرده و اکثریت مخاطبان را راضی نگه دارد.

حیدر احمدی خواننده، مهدی گلستان نوازنده دم دم، محمد راستی نوازنده تمپو، رضا زنده بودی نوازنده ضرب و تمپو، سعید پیراسته نوازنده دمام و اسماعیل تنگ سیری نوازنده دایره زنگی و سنج، همراهان حیدریه در این اجرا بودند.

گروه شبدیز که تا کنون سه آلبوم رسمی به نام های بندریانه، گنج ناخدا و عطر دریا منتشر کرده است، در اختتامیه جشنواره فجر کشور در تهران نیز به اجرای زنده پرداخت.

از اتفاقات خاص شب پایانی جشنواره شیراز این بود که اکثریت مخاطبان کنسرت اول، برای کنسرت دوم هم روی صندلی های خود نشستند تا شاهد اجرای گروه میسان اهواز باشند.

اعضای گروه میسان، همگی با لباس سفید عربی روی صحنه حاضر شدند و آنها نیز با ارائه موسیقی اصیل ناحیه خود، ارتباط بسیار خوبی با تماشاگران برقرار کردند.

گروه میسان در سال ۱۳۷۷ تشکیل شده و در زمینه موسیقی عربی به دو سبک روستایی و شهری، در ۳۰ جشنواره ملی و بین المللی شرکت کرده که در ۹ جشنواره نیز صاحب عنوان شده است. باسم حمادی نوازنده دف، میثم حمادی خواننده، یونس حمادی نوازنده تمپو، محمد حمادی نوازنده کاسوره و حمزه حتاچه پور نوازنده نی جفتی، اعضای گروه میسان را تشکیل می دادند.

این گروه برای بخش پایانی اجرای خود، یک آیین حماسی را در نظر گرفته بود که از جذابیت های خاصی نیز برای تماشاگران برخوردار بود.

در این اجرا که آخرین اجرای جشنواره امسال به شمار می رفت، جمعیتی بیش از تمامی اجراها در تالار حافظ حضور داشت.

گروه موسیقی ایل احساس از شهر یاسوج با لباس های اصیل لری و با آواز کوروش رضوانی فر روی سن تالار حافظ به اجرای برنامه پرداخت و با استقبال گسترده ای از سوی تماشاگران مواجه شد.

فضل الله نوایی نوازنده کرنا و مهرداد نوایی نوازنده نقاره، از جمله اعضای گروه ایل احساس بودند. این گروه یکی از پرکارترین گروه های موسیقی فولکلور کشور است که بارها و بارها در شبکه های مختلف تلویزیونی به اجرای موسیقی پرداخته و در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی نیز، کنسرت اجرا کرده است.

نقش پُررنگ بانوان در جشنواره موسیقی
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به نقش پُررنگ بانوان در جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: امسال شاهد حضور بانوان در گروه‌های مختلف جشنواره بودیم و بانوان کشور حضور پ‍ُررنگی هم در موسیقی قشقایی و هم موسیقی فولکلور شیرازی داشتند؛ همچنین تعداد قابل توجهی از بانوان در گروه کهگیلویه و بویراحمد حضور یافتند و اجرای بسیار خوبی را ارائه دادند.
وی افزود: این جشنواره آغاز خوبی برای فصل شادی مردم در ماه‌های آینده است؛ با توجه به اینکه برگزاری کنسرت‌ها آغاز شده و در روزهای اخیر مراجعات متعدد و مکرری را برای دریافت مجوز و برگزاری کنسرت‌ها داشتیم قطعا تا پیش از شروع سال جدید شاهد اجراهای بسیار خوبی در شیراز و سایر شهرستان‌های فارس خواهیم بود. البته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این اجراها در ایام نوروز و پس از تعطیلات نوروز هم ادامه خواهند داشت.

تالار مرکزی شیراز ظرفیتی برای توسعه زیرساخت‌های موسیقی
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس یادآور شد: تالار مرکزی شیراز که در حال احداث است از سالن‌های اختصاصی موسیقی بهره‌مند خواهد بود و سالن‌های این تالار استانداردهای لازم را برای اجرای برنامه‌های موسیقی در سبک‌های مختلف را دارد؛ این تالار می‌تواند به ظرفیت‌های زیرساختی حوزه موسیقی کمک کند.
وی افزایش فعالیت‌های علمی و پژوهشی در عرصه موسیقی و تربیت نیروی انسانی را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل برای ارتقای جایگاه موسیقی فارس در کشور دانست و گفت: آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های شیراز در رشته موسیقی فعالیتهای قابل توجهی دارند؛ هنرستان موسیقی شیراز هم هنرمندان شاخصی را تربیت کرده و قطعا این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: برگزاری نشست‌های علمی و پژوهشی و برپایی رویدادها و جشنواره‌ها نیز کمک شایانی به ارتقای جایگاه موسیقی در استان فارس می‌کند و ما تمام تلاش‌مان را برای تحقق این امر به کار گرفته‌ایم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است