نوای فجر موسیقی در گلستان به دورترین نقاط مرزی هم رسید

به گزارش صبا، مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در گلستان برگزار شد.

محمد رعیت  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان اظهار کرد: بعد از پنج شب اجرای  گروه های فاخر و موفق استان گلستان در موسیقی مقامی و نواحی از سوی اقوام مختلف اختتامیه این جشنواره امشب در تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهرستان گرگان برگزار شد.

وی  با بیان اینکه جشنواره موسیقی فجر در گلستان امشب با هنرمندی قوم کتول، بلوچ و قزاق‌ها در تالار فخرالدین اسعد گرگانی به کار خود پایان داد، گفت: استان گلستان با ۳۴ اجرای صحنه‌ای از ۲۸ بهمن میزبان هنرمندان استان با قومیت‌ها و گروه‌های مختلف بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ادامه داد: میراث فرهنگی پیشینیان ما ثروتی ارزشمند است که باید حفظ و به نسل جوان آموزش داده شود، بدون تردید  همه هنرمندان و مسئولان باید در حفظ هنر و فرهنگ اصیل ایرانی بکوشند تا نسل جوان با میراثی کهن پیشینیان آشنا شوند.

رعیت با بیان اینکه گروه موسیقی قزاق امسال برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر اجرا داشتند، گفت: در جشنواره موسیقی فجر امسال در راستای عدالت فرهنگی در دورترین نقاط مرزی و محروم استان مانند آق قلا، مراوه تپه و کلاله هم گروه های موسیقی برنامه اجرا کردند.

وی بیان کرد: سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در گلستان در  تالار فخرالدین اسعد گرگانی، مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آق‌قلا، علی‌آبادکتول، کلاله، سالن ورزشی روستای چناران شهرستان مراوه‌تپه و سالن اداره آموزش و پرورش  برگزار شد.

در آخرین شب از سی وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، تالار فخرالدین اسعد گرگانی میزبان اجرای نجوای کتول و بانوی هنرمند قزاق بو و گروه موسیقی نجوای کتول به سرپرستی محمد رضا ساعت ۱۹ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی به روی صحنه رفتند و بانوی هنرمند قزاق هلیا خوجه ساعت ۱۹:۴۵ در همین سالن به اجرای موسیقی قزاقی پرداخت.
در چارچوب توجه به مقوله ارتباط کتاب و موسیقی در آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گلستان، ‌تازه‌ترین اثر انتشار یافته «قصه های دوتار» تالیف آلتین جرجانی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی رونمایی شد.
کتاب قصه های دوتار نوشته آلتین جرجانی هنرمند، نویسنده و پژوهشگر ترکمن با شمارگان هزار نسخه، در ۱۳۴ صفحه در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات قلم صحرا منتشر شده است.
دوتار، جزو قدیمی‌ترین ابزار موسیقی قوم ترکمن است که شهرت آن با شهرت موسیقی سنتی ایران برابری می‌کند. محافل و مجامع بین‌المللی هنری، موسیقی ترکمن و نوای سرزنده دوتار آن را به‌عنوان یکی از نمادهای فرهنگی این قوم به خوبی می‌شناسند.

تالار فخرالدین اسعد گرگانی، مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آق‌قلا، علی‌آبادکتول، کلاله، سالن ورزشی روستای چناران شهرستان مراوه‌تپه و سالن اداره آموزش و پرورش بندرترکمن میزبان اجراهای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در گلستان بودند.