پانزدهمین جشنواره «هنرهای تجسمی فجر» با اعلام برگزیدگان به ایستگاه پایانی رسید

به گزارش صبا، پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، عصر امروز (جمعه) پنجم اسفندماه با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که به دبیری سیدعباس میرهاشمی از ۷ تا ۲۸ بهمن ماه در فرهنگستان هنر برپا بود در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ، محمد حسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ در امور هنری و سینمایی، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی، سید عباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره پانزدهم، جعفر واحدی رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، سید مصطفی زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر و خیل انبوهی از هنرمندان و هنردوستان برگزار شد و محمد علی رجبی دوانی، سید رضا بدرالسماء، قربان علی اجلی، محمد علی کشاورز، عباس مشهدی زاده، محمد موحدیان عطار، محمد علی جدیدالاسلام، فرهاد جمشیدی، مسعود نجابتی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، محمد کاظم حسنوند، پریسا شاد قزوینی، مینا صدری، ‌کاظم طلایی، سید محمدرضا میری، کمال‌الدین شاهرخ، علی اشرف صندوق‌آبادی، طاهر شیخ‌الحکمایی، علی بحرینی، حسین عصمتی، احمد کوچکیان، حسام الدین طباطبایی، علی رضاییان، ناصر محمدی،  امیرعلی جوادیان، سید عبدالله حاجی سید حسن و… ازجمله چهره‌های هنری حاضر در آئین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بودند.

مراسم اختتامیه جشنواره تجسمی فجر که از حدود ساعت ۱۹ آغاز به کار کرد، با تقدیر از تعدادی از هنرمندان باسابقه هنرهای تجسمی همراه شد.

رضا بدرالسماء(نگارگر)، محمدکاظم حسنوند (نقاش)، محمدعلی کشاورز (پژوهشگر)، محمد موحدیان عطار (طراح گرافیک)، فرهاد جمشیدی (تصویرساز) و محمدعلی جدیدالاسلام (عکاس) و محمدطاها بهبهانی (مجسمه‌ساز) هنرمندان پیشکسوتی بودند که با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری، مدیرکل هنرهای تجسمی و دبیر جشنواره روی سن تجلیل شدند.

محمدطاها بهبهانی (مجسمه‌ساز) به دلیل کسالت در مراسم حاضر نشده بود که جایزه او به شیخ‌الحکمایی اهدا شد.

به تمامی این هنرمندان نشان عالی هنرهای تجسمی، تندیس طوبای زرین و لوح مفاخر اهداء  شد.

سخنران ابتدایی این مراسم میرهاشمی، دبیر جشنواره بود که توضیحاتی را درباره‌ی بخش‌های مختلف جشنواره ارائه کرد.

پس از او عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای تجسمی با قرائت یادداشت خود، مطالبی را درباره روند برگزاری این رویداد هنری ارائه و از همکارانش و همچنین اصحاب رسانه برای برپایی جشنواره تقدیر و تشکر کرد.

بخشی از سخنرانی مدیرکل هنرهای تجسمی به شرح زیر است:

«ساحت هنر از دیرباز تاکنون، تجلی‌گاه ناب معارف، مبانی و آرمان‌های بلند و معناساز انسانی و بستر مستعدی برای پالایش و تعالی فرهنگ، افکار و اندیشه‌های جاری در جوامع بوده است. اکنون، نقش بی‌بدیل و آینده‌ساز هنر در نمایش قله‌های پیشرفت، افتخار، رشد و شکوفایی ملّت‌ها و ترسیم حرکت در امتداد افق این قُلل رفیع، بر کمتر کسی پوشیده است.
زبانِ هنر به عنوان بلیغ‌ترین و رساترین سیاق ممکن برای بیان حقایق و معانی ناب دینی و معرفتی، هماره در متن توجه اهالیِ خوش‌قریحه و هنردوست سرزمین هنرپرورمان ایران، قرار داشته و دستمایه‌ی هنرنمایی‌های سِحرانگیز و چشم‌نواز هنرمندان توانمند و متعهد ایران اسلامی واقع شده است.
فجر به مَثابه آرمان بلند، یگانه و شکوهمند انقلاب اسلامی، تبلور اندیشه‌های متعالیِ پیر و مرادِ روشن‌ضمیرمان بوده و در امتداد آن با هدایتِ های داهیانه و رهبری حکیمانه فرزند خلفش، پیوندی استوار و ناگسستنی دارد.
جشنواره هنرهای تجسمی فجر در قامت بزرگترین آوردگاه هنرمندان این ساحت، در گستره ملّی، همواره کوشیده است تا بستر مناسبی برای ارائه‌ی بهترین و برجسته‌ترین آثار هنری در رشته‌های: نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، گرافیک، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنرهای جدید باشد تا عرصه‌ای مهیّا برای ترغیب و تشویق رقابت سالمِ هنری و امکانی درخورِ شأن به منظور هرچه بهتر دیده شدن تلاش‌ها و تکاپوهای آحاد هنرمندان در نگارخانه‌ای به وسعت ایران اسلامی، میسّر شود.
اینجانب، رجاء واثق دارم که جشنواره هنرهای تجسمی فجر در کنار دیگر جشنواره‌های هنری متعلق به همه مردم ایران بوده و از ظرفیت‌های لازم برای عرض اندام حدأکثری عموم هنرمندان با علایق و سلایق گوناگون برخوردار است.
پانزدهمین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر؛ ضمن اهتمام به رسالت، مأموریت و اهداف عالی‌ خود، کوشید تا بیش از همیشه، شرایط و زیرساخت‌های لازم برای تحقق عدالتِ فرهنگی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ارزنده عموم هنرمندان سراسر کشور را به منظور جلوه‌نماییِ ایشان، فراهم آورد و برای نخستین بار در طول همه‌ی ادوار گذشته، زمینه ی حضور و مشارکتِ ۳۱ استان کشور در بِستر این رویدادِ ملّی را میسّر کند تا از این رهگذر، بر اهمیتِ گردشِ چرخه‌ی اقتصاد هنر و بهبود وضعیتِ اقتصادی هنرمندان این عرصه تأکید ورزد.
آثار نمایش‌یافته در فجر پانزدهم از یک سو نمایانگر افق‌های روشن رشد، پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی و از سوی دیگر تبلور روحیه‌ی ایثار، مقاومت و حماسه‌آفرینی ملّت بزرگ ایران بودند.
بی‌تردید، موفقیت و سربلندی جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گام پانزدهم، مرهون بصیرت، آگاهی و هوشمندی هنرمندان شریف و غیرتمند سرزمین عزیز مادری‌مان ایران است که با حضور و همراهی پرشور خود در این رخداد هنری، برگ زرین دیگری را در دفتر خوش‌نقش و نگارِ هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی ایران ورق زدند.
خداوند مهربان را شاکریم که توفیق و تفضّل مداوم خود را شامل حالمان ساخت تا برای نخستین بار در تاریخ برگزاری جشنواره‌های هنری فجر، مفتخر به اعطای «جایزه ویژه جهاد تبیین» به هنرمندان برگزیده، از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم. امید است که این توفیقِ مبارک، زمینه‌ساز ورود و عملگریِ مضاعف و موثرِ هنرمندان عزیزمان در میدان خطیر جهاد تبیین باشد.
اکنون، می‌توان امیدوار بود که جشنواره هنرهای تجسمی فجر با کوله‌باری ارزنده از تجارب و اندوخته‌های هنریِ برآمده از دوره پانزدهم، با رویکردی خلاقانه و ایده های نو به سوی رخداد شانزدهم گام بردارد.
در پایان، لازم می‌دانم مراتب تشکر و قدردانی خویش را از همراهی‌های صمیمانه و دلگرم‌کننده جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای سالاری معاون گرانمایه‌ی امور هنری و کلیه همکاران ارجمندم در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز نمایم. بی‌تردید، طیّ طریق در این وادی پر پیچ و خم، بدون حمایت‌ و همراهی‌ این عزیزان میسر نبود.
همچنین از مساعی دبیرکل محترم، اعضای شورای سیاستگذاری، دبیران، داوران، هنرمندان و سایر ارکان برگزاری جشنواره پانزدهم به‌منظور برپایی هرچه شایسته‌تر این رخداد هنری؛ قدردانی نموده و به همه‌ی عزیزان خدا قوت و دست مریزاد می‌گویم.
در نهایت، از حمایت و همراهی پرشور و همه‌جانبه اصحاب محترم رسانه،  که از آغاز تا به امروز، سفیران خبری لایق و سزاوار جشنواره پانزدهم بودند، صمیمانه تشکر می‌نمایم…»

پخش کلیپ‌هایی از برپایی نمایشگاه در فرهنگستان هنر و روند برگزاری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، داوری آثار و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با جشنواره مانند «آینه در آینه ۲» و «ایران عزیز ما» بخشی از برنامه اختتامیه امشب بود.

آیین پایانی جشنواره تجسمی فجر همچنین با برگزاری بخشی با عنوان «یاد یاران» همراه بود که در آن یاد و خاطره هنرمندان فقیدی که در سال ۱۴۰۱ درگذشتند، گرامی داشته شد. هنرمندانی که در این  حوزه از آنها یاد شد، بهزاد غریب‌پور گرافیست)، مریم کاظم‌زاده (عکاس)، مسعود سپهر (گرافیست)، بابک برزویه (عکاس) و حبیب‌الله صادقی(نقاش) بودند.

در این مراسم از خانواده‌های حبیب‌الله صادقی و عبدالرحیم‌ سیاهکارزاده تجلیل به عمل آمد که همسر و دختر هر کدام از این افراد روی سن حاضر شدند.

در اختتامیه این دوره جشنواره، برگزیدگان بخش «طوبای زرین» در رشته‌های هنری هشت‌گانه به شرح زیر معرفی شدند:
بخش تصویرسازی
نفرات شایسته تقدیر بدون رتبه‌بندی: الهام زمانی از مشهد، سیدرسول میردامادی از کرج
نفر برگزیده: مجید ذاکری
بخش حجم
نفرات شایسته تقدیر بدون رتبه‌بندی: احمد رنجبر رفیع از کرج، زهرا شهامت‌پور از تهران، امیرحسین میرقیصری از قم
نفر برگزیده: مجتبی شاکری از کاشان
بخش خوشنویسی
نفرات شایسته تقدیر بدون رتبه‌بندی: محمد بازیار از گنبد، امیر دانش مراغی از مراغه و رحمان غلامی از همدان
نفر برگزیده: حامد فقیهی از قم
بخش طراحی گرافیک
نفرات شایسته تقدیر بدون رتبه‌بندی: علی پیشدار از بندرعباس، محمد متقی‌منش از اهواز
نفر برگزیده: محمد ترک از اهواز
بخش عکاسی
نفرات شایسته تقدیر بدون رتبه‌بندی: امیر عنایتی از تربت حیدریه، سعید قاسمی از اهر
 نفر برگزیده: امین برنجکار
بخش کارتون و کاریکاتور
نفرات شایسته تقدیر بدون رتبه‌بندی: حسین رحیم‌خانی و سالار عشرت‌خواه از تبریز
نفر برگزیده: عباس محمدجو از قم
بخش نقاشی
نفرات شایسته تقدیر بدون رتبه‌بندی: علیرضا حسینی صدر از تبریز و سجاد گمار از تویسرکان
نفر برگزیده: آذر امیدی از تهران
بخش نگارگری
نفرات شایسته تقدیر بدون رتبه‌بندی: روح الله پروین از قم، زینب رجبی و ژیلا شیری از تهران
نفر برگزیده: زینب شاهی از تهران