۴۶۲۲ اثر ملی و بین‌المللی به دبیرخانه جشنواره فیلم ۱۰۰ رسید/ استقبالی فراتر از همیشه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۰
گزارش صبا از نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100؛

۴۶۲۲ اثر ملی و بین‌المللی به دبیرخانه جشنواره فیلم ۱۰۰ رسید/ استقبالی فراتر از همیشه

نشست رسانه‌ای سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم 100 در سالن کنفرانس سازمان سینمایی سوره برگزار شد.
 
به گزارش خبرنگار سینما صبا، نشست رسانه‌ای سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ با حضور یوسف منصوری (دبیر جشنواره)، حمید جعفریان (رییس شورای سیاست‌گذاری)، الهه طه‌ئی (مدیر بخش بین‌الملل)، محمد روح‌الامین (مدیر هنری) و هادی فیروزمندی (مدیر رسانه‌ای) در سالن کنفرانس سازمان سینمایی سوره برگزار شد.
حمید جعفریان در این نشست با اشاره به تعداد بالای آثار صد ثانیه‌ای در بخش داخلی و بین‌المللی ارائه شده، استقبال از این دوره جشنواره را نسبت به دوره‌های قبل دو چندان ارزیابی کرد.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم ۱۰۰ اظهار داشت: سعی کردیم غیر از تهران، استان‌های دیگر نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرند و نیز سعی شد تا اهالی شناخته شده سینما در کنار جوانان تازه‌کار در این جشنواره حضور داشته باشند.
یوسف منصوری (دبیر جشنواره) در این نشست اظهار کرد: جشنواره سیزدهم در سه بخش ملی، بین‌الملل و کودک و نوجوان برگزار می‌شود و به طور دقیق ۴۶۲۲ اثر ملی و بین‌المللی به دبیرخانه این دوره جشنواره ارسال شده است.
منصوری گفت: در این دوره جشنواره برای اولین بار رویداد پرتاب را داریم.در این رویداد که با هدف نزدیکی سرمایه به علاقه مندان و تولید کنندگان فیلم کوتاه و با حمایت سازمان سینمایی سوره در بخش جنبی جشنواره فیلم ۱۰۰ برگزار خواهد شد، صاحبان ایده می‌توانند طرح فیلم کوتاه خود را در برابر سرمایه گذاران ارائه کرده و در یک فضای شفاف و عادلانه به جذب سرمایه برای تبدیل ایده خود به فیلم بپردازند.
او متذکر شد: جشنواره فیلم ۱۰۰ با جشنواره اسلواکی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است که بر اساس آن، سه اثر منتخب در جشنواره فیلم ۱۰۰ به جشنواره آزیل اسلواکی فرستاده می‌شود و این اتفاق بسیار خوبی برای سینمای ماست.
دبیر جشنواره اظهار داشت: برای رونق اقتصادی فیلم‌های کوتاه تفاهم‌نامه‌های مختلفی با حوزه هنری، شبکه نسیم و‌ انجمن سینمای جوان امضا شده است.  از این رو صاحبان آثاری که در جشنواره بین‌المللی فیلم صد حاضر هستند، فرصت آن را دارند روی آثارشان سرمایه‌گذاری شود.
سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره نهم تا دوازدهم اسفند برگزار خواهد شد و مکان اختتامیه این دوره، ایوان شمس است.، ضمن این که آثار در طول روزهای برپایی جشنواره در پردیس ملت نیز اکران خواهد شد.
او ادامه داد: فیلم‌سازان حاضر در این جشنواره می‌توانند با تهیه‌کنندگان سطح بالای سینما و تلویزیون مواجهه و آشنا شوند و این فرصت خوبی در اختیار فیلمسازان صدثانیه‌ای قرار خواهد داد.

به گفته دبیر جشنواره سیزدهم،در بخش ملی ۱۸۱ اثر پذیرفته شده که ۹۷ برای بخش مسابقه و ۸۴ اثر برای اکران است.

او ادامه داد: در بخش کودک و نوجوان ۷۶ اثر پذیرفته شده است. سخت‌گیری صورت گرفته برای این حوزه به خاطر این است که ما می‌خواهیم مخاطب کودک و نوجوان باشد و نه صرفا درباره کودک و نوجوان.

الهه طه‌یی (مدیر بخش بین‌الملل جشنواره) نیز در این نشست گفت: فراخوان‌های بخش بین‌الملل جشنواره سیزدهم را کمی زودتر از بخش داخلی، از آبان ماه شروع کردیم و از کشورهای مختلف دنیا حتی کشورهایی که نام آشنایی ندارند، به دبیرخانه جشنواره اثر ارسال شده است.‌ ما ۸۸ فیلم از ۳۱ کشور از قبیل فلسطین، هند، ترکیه، ایتالیا، سوئد در این دوره جشنواره داریم که ۳۹ اثر برای حضور در بخش رقابتی و ۴۹ اثر برای اکران هستند و آثار با زیرنویس فارسی و انگلیسی اکران می‌شوند.

منصوری در ادامه این نشست، در پاسخ‌ به این پرسش که آیا جشنواره سیزدهم به عنصر اقتباس و به کار گرفتن این امر در آثار نگاهی داشته است، گفت: پیوند میان کتاب و سینما در دستور کار قرار می‌گیرد. ما پیش از این‌ها در حوزه کودک و نوجوان آثار شاخص اقتباسی داشتیم که «قصه‌های مجید» سرآمد آنها بود… در حال حاضر باید بستری را فراهم کنیم تا در حوزه فیلم کوتاه نیز چنین پیوندی به شکلی جدی رخ دهد.
او در ادامه افزود: ما سعی کردیم چنین بستری را فراهم کنیم. اگر حوزه‌های دیگر نیز در این زمینه پیش‌گام باشند و قدمی بردارند، ما استقبال می‌کنیم.
منصوری تصریح کرد: جایزه‌ای برای بخش اقتباسی در این جشنواره نداریم.
دبیر جشنواره همچنین در پاسخ به پرسشی مربوط به پردیس سینمای ملت و نمایش فیلم‌ها در مکان‌های عمومی همچون مترو و لابی‌ها گفت: با صحبت‌هایی که با شرکت‌های صنعتی، گردشگری و غیره داشتیم، حضور آن‌ها می‌تواند فرصتی را برای فیلم‌سازان ایجاد کند تا آثارشان به طور مثال در اِیرلاین‌ها و … به نمایش بگذارند. در تلاش هستیم که در مترو و تلویزیون‌های شهری نیز برنامه نمایش آثار را پیاده کنیم. البته در حال حاضر بسیاری از تلویزیون‌های مترو خاموش است. مضاف‌ بر این، بسیاری از آثار در سینماهای حوزه هنری پخش خواهند شد. در مورد انتخاب سینمای پردیس ملت نیز بسیاری از ویژگی‌ها را در نظر داشتیم که پردیس ملت تمام شاخصه‌های لازم را داشت.
منصوری همچنین درباره رویکرد غالب آثار گفت: ادبیات و شعار ایران‌دوستی در آثار جشنواره فیلم ۱۰۰ دیده می‌شود.‌
وی در ادامه با اشاره به این که نمایش معضلات اجتماعی همراه با ارائه راهکار در آثار ۱۰۰ ثانیه‌ای مقبول است، افزود: فیلم‌هایی که به مسائل اخلاقی و اجتماعی توجه دارند، شایسته توجه هستند اما جشنواره جایی برای ارائه آثاری به سبک نئورئالیسم ایتالیا نیست.

دبیر جشنواره همچنین در مورد سرمایه‌گذاری شبکه‌های تلویزیونی روی آثار گفت: محدودیتی در این حوزه وجود ندارد و ما صاحب اثر را به تولیدکنندکان وصل می‌کنیم. کسانی که آثار را انتخاب میکنند آن‌ها را برای روز رویداد «پیچینگ» غربالگیری کردند و کمتر از سی اثر را انتخاب کردند که طرح‌بعدیشان شانس ارائه داشته باشد.

وی افزود: بچه‌هایی که طرحشان مورد قبول باشد شانس ارائه دارند و اگر سرمایه‌گذاری خوشش آید می‌تواند سرمایه‌گذاری کند. در این راستا انجمن سینمای جوان به حداقل هایی رسیده که روی آن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کند. ۳ اعتبارنامه ساخت فیلم کوتاه تا ۱۰۰ میلیون در «پیچینگ» و دو اعتبارنامه هم از فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه توسط انجمن سینمای جوان به آثار داده می‌شود. شبکه کودک و شبکه امید نیز یک اعتبارنامه تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای یک انیمیشن در بخش مسابقه و یک اعتبارنامه تا سقف ۵۰ میلیونی نیز برای فیلم رئال پرداخت می‌کند. شبکه نسیم نیز سه اعتبارنامه به سه ایده منتخب در فضای طنز، در بخش پیچینگ تا سقف ۵۰ میلیون تومانی اعطا می‌کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000