نئورئالیسم را نقد نمی‌کنم اما فیلم سیاه‌نما در جشنواره ۱۰۰ جایی ندارد/ رویدادی با شعار «ایرانِ عزیز» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۹
دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم 100 در گفت‌وگو با صبا:

نئورئالیسم را نقد نمی‌کنم اما فیلم سیاه‌نما در جشنواره ۱۰۰ جایی ندارد/ رویدادی با شعار «ایرانِ عزیز»

یوسف منصوری گفت: سینمای نئورئالیسم ایتالیا جایگاه ویژه خودش را دارد و کسی آن را نقد نمی‌کند، منتها چنین نگاهی در ایران به سمت نقد اجتماعی رفت و رویکرد این آثار در توجه به ضعف‌‌ها و خرابی‌ها خلاصه می‌شود. این آثار می‌توانند در جایگاه خودشان خوب و موثر باشند اما همانطور که پیش از این گفته شد، شعار جشنواره فیلم صد «ایرانِ عزیز» است.

یوسف منصوری دبیر سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در پی اظهاراتش در نشست رسانه‌ای امروز این جشنواره با این مضمون که «در جشنواره ۱۰۰ سینمای نئورئالیستی ایتالیایی جایی ندارد. نمی‌خواهم نام این فیلم‌ها را سیاه‌نما بگذارم. به نظرم این‌ها نامشان همان سینمای نئورئالیستی ایتالیایی است»، در گفتگو با خبرنگار سینما صبا در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه داد.

وی با در نظر گرفتن جایگاه سینمای نئورئالیسم ایتالیا گفت: این سبک از سینما جایگاه ویژه خودش را دارد و کسی آن را نقد نمی‌کند. اساتید بزرگی در تاریخ سینمای ایران هستند که نمودِ نظریات آندره بازن در آثار آن‌ها قابل رویت است. به طور مثال ردپای این سبک در آثاری از عباس کیارستمی مشهود است. به همین خاطر است که نام و هنر ایشان در جهان شناخته شده است. منتها چنین نگاهی در ایران به سمت نقد اجتماعی رفت. رویکردی که در ایتالیا نیز وجود داشت.

منصوری ادامه داد: نقد اجتماعی نیز می‌تواند بسیار کاربردی و موثر واقع شود اما آنچه در طی سال‌های اخیر پیرامون چنین نگاهی رخ داده است، در توجه به ضعف‌‌ها و خرابی‌ها خلاصه می‌شود. این آثار می‌توانند در جایگاه خودشان خوب و موثر باشند اما همانطور که پیش از این گفته شد، شعار جشنواره فیلم صد «ایرانِ عزیز» است.

او اظهار داشت: کشور ایران اگر هزار بدی داشته باشد، هزار و یک خوبی هم دارد.‌ از این رو همان طور که در نشست رسانه‌ای تأکید شد، «بخش ملی» جشنواره فیلم ۱۰۰ برای اهدای جوایز به فیلم‌هایی توجه می‌کند که رویکردی امیدوارانه داشته باشند و از فیلم‌هایی که به اصطلاح سیاه‌نمایی می‌کنند، استقبال نخواهد کرد.

دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ تصریح کرد: در «بخش بین‌الملل» شرایط متفاوت است. فیلم‌سازان می‌توانند در هر سبک و گونه‌ای فیلم داشته باشند. از رئالیسم و نئورئالیسم تا نوآر و غیره!

یوسف منصوری در پایان تاکید کرد: توجه بخش ملی جشنواره فیلم ۱۰۰ به آثاری است که امیدبخش هستند. به تبع این موضوع پیشنهادها، جوایز و اعتبارنامه‌هایی وجود دارد که از صاحبان آثار به صورت کلی حمایت می‌کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است