کتاب «هنر هوش مصنوعی» منتشر شد

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، یونس سخاوت، نایب‌رئیس گروه تخصصی چندرسانه‌ای فرهنگستان هنر، هنر هوش مصنوعی را با تمرکز بر تلاقی هنر و هوش مصنوعی در دوران انقلاب فناوری اطلاعات و اینترنت نگاشته و منتشر کرده است.
در مقدمه این کتاب آمده است: در سال‌‌های اخیر، هوش مصنوعی به تقویت وسیع توانایی‌‌های انسانی منجر شده و توانسته است داده‌‌های پیچیده را به بینشی تبدیل کند که می‌‌تواند در حل مسئله به انسان کمک کند. این بینش می‌‌تواند راهگشای حل مسائلی باشد که صرفاً با تکیه بر قابلیت‌‌های انسانی انجام‌شدنی نیست. هوش مصنوعی توانسته کیفیت زندگی انسان‌‌ها را بهبود ببخشد و کمک کند تا درک جدیدی از معنای رابطه انسان و ماشین داشته باشیم. این رابطه نه در تقابل با انسان، بلکه در همکاری انسان و ماشین است. رایانه‌‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌‌توانند دنیاهای جدید و خارق‌‌العاده‌‌ای متشکل از تصاویر جذاب، صداهای متنوع و داستان‌‌های شگفت‌انگیز ایجاد کنند. شاید مهم‌ترین سئوالی که در خصوص هوش مصنوعی و هنر ممکن است مطرح شود آن است که آیا هوش مصنوعی، و به‌طور کلی ماشین، می‌‌تواند خلاق باشد؟ سؤال دیگری که ممکن است مطرح شود آن است که آیا هنری كه توسط یك ماشین ساخته شده ارزشمند است؟ از سوی دیگر، چگونه می‌‌توان خلاقیت هوش مصنوعی را ارزیابی کرد؟
این سؤالات و مسئله‌های دیگری که در زمینه هنر هوش مصنوعی مطرح است به انتشار کتابی در نُه فصل منتج شده است. در انتهای این کتاب نیز تصاویری رنگی از آثارِ به‌وجودآمده با هوش مصنوعی منتشر شده است.
این کتاب با شمارگان 500 نسخه، در 253 صفحه و با بهای 165هزار تومان، توسط مؤسسه متن و دانشگاه هنر تبریز منتشر شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را با مراجعه به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۰، کتاب‌فروشی انتشارات فرهنگستان هنر، یا وبگاه مؤسسه متن، به نشانی https://matnpub.ir ، تهیه کنند.