در برخی صحنه‌های «مَد» از آثار ادوارد مونک الهام گرفتم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۵
حامد گلشاهی در گفت‌وگو با صبا:

در برخی صحنه‌های «مَد» از آثار ادوارد مونک الهام گرفتم

حامد گلشاهی گفت: هرچند در دکوپاژ برخی صحنه‌های فیلم کوتاه «مد» از نقاشی‌های امپرسیونیستی ادوارد مونک (نقاش‌محبوبم) الهام گرفتم ولی سعی کردم در دکوپاژ اکثر صحنه‌ها بر پایه تجربه زیسته و ناخودآگاه تصویری خودم عمل کنم.

حامد گلشاهی کارگردان فیلم کوتاه «مد» در گفتگو با خبرنگار سینما صبا، به الگوهای ساختاری و سینماتیک شکل‌گرفته در فیلم خود پرداخت.

او دلیل استفاده نکردن از دیالوگ در فیلم‌نامه را چنین توصیف کرد: اساسا ایده اصلی فیلم بر اساس داشته‌ها و محدودیت‌های در دسترس من به عنوان فیلم‌ساز شکل گرفت. داشته‌هایی نظیر لوکیشن و محدودیت‌هایی نظیر استفاده از نابازیگرها و ادم‌های واقعی که من را به سمت تمرینی برای روایت کردن تصویری داستان بدون استفاده از دیالوگ سوق داد. البته علت دیگر استفاده نکردن از دیالوگ برای این بود که روایت مکان و زمان خاصی را القا نکند. مساله بعدی استفاده از آیین‌های محلی یک منطقه برای روایتی جهانشمول بود.

گلشاهی گفت: هدف اصلی من رسیدن به فرمی بود که بتوانم احساسات درونی بازیگر کودک‌ فیلم را در کنار خط داستانی به صورت تصویر به مخاطب القا کنم و شاید هم:: ن بیان احساسات به وسیله تصویر، به صورت ناخودآگاه سینمای امپرسیونیستی را به یاد شما می‌آورد. هرچند در دکوپاژ برخی صحنه‌ها از نقاشی‌های امپرسیونیستی ادوارد مونک (نقاش‌محبوبم) الهام گرفتم ولی سعی کردم در دکوپاژ اکثر صحنه‌ها بر پایه تجربه زیسته و ناخودآگاه تصویری خودم، عمل کنم. نکته جالب آن که پس از ساخت فیلم‌، متوجه شدم اکثر صحنه‌های فیلم را در مکان‌هایی فیلم‌برداری کرده بودم که بیشتر لحظات کودکی‌ام را در آن‌ مکان‌ها گذرانده بودم!

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: مساله مهم بعدی و شاید مهم‌ترین مساله برای من، تحلیل روابط انسانی و مفهوم احساس گناه و ایمان بود که در اینجا حول یک احساس گناه پدر و ایمان پسر حول حادثه برای مهاجران در یک روستای مرزی شکل گرفته است.

کارگردان فیلم کوتاه «مد» در پاسخ به این پرسش که آیا میان‌نویس پایانی به فرم بیا‌نی اثر آسیب نزده است؟، گفت: استفاده از‌ نوشتار در پایان فیلم تصمیمی بود که در آن برهه زمانی به نظرم درست می آمد و شاید ناشی از ترسی بود که باعث می‌شد فکر کنم وجود نداشتن دیالوگ باعث گنگی در روایت شود…

گلشاهی پیرامون نمایش فیلم کوتاه «مد» در جشنواره‌های بین‌المللی و لوکیشن‌های به کار رفته در این فیلم گفت: بعد از نوشتن چند فیلمنامه کوتاه، مد اولین فیلم کوتاه من در مقام کارگردانی است که در سال ۱۳۹۸ آماده نمایش شد. این فیلم در ۱۳ جشنواره بین‌المللی حضور داشت و اولین اکران آن در ۲۵ امین جشنواره کلکته هند بود و در هشتمین جشنواره terrace ایتالیا جایزه بهترین فیلم در بخش مدیترانه را کسب کرد. نکته جالب استقبال جشنواره‌های ایتالیایی از این فیلم بود نشان میداد با اینکه لوکیشن فیلم در دریای خزر بود این فیلم را به عنوان نگاهی انسانی به‌ مسئله مهاجرت در دریای مدیترانه پذیرفته‌اند. نکته زیبای این فیلم برای من این بود که در جلوی دوربین برای همه بازیگرها از اقوام نزدیک و دوستان و اهالی همان روستا استفاده کردم و‌در پشت دوربین هم یک کار دوستان با بودجه بسیار محدود شکل گرفت که مدیون همه این عزیزان هستم.

او پیرامون فعالیت‌های تازه خود تصریح کرد: راستش در این برهه زمانی و عدم اطمینان از آینده، اکثر ما هم‌ درگیر پروژه هستیم و هم‌ نه. در این مدت یک فیلمنامه بلند در ژانر مورد علاقه‌ام یعنی کمدی سیاه با همان موضوع نقد احساسات انسانی نظیر وجدان و گناه در بستری محلی نوشته‌ام ولی مانند بسیاری از هم صنفان خود منتظرم تا ببینم شرایط جامعه و سینمای امروز ما به چه جهتی می‌رود.

حامد گلشاهی دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه هنر است و این فیلم کوتاه نخستین تجربه کارگردانی وی به شمار میرود.

این فیلم کوتاه درباره پدر و پسری است که درگیر عواقب مهاجرت غیرقانونی از طریق دریا میشوند.

دیگر عوامل فیلم کوتاه «مَد» عبارتند از: بازیگران پاشا قویدل، سعید عفت دوست و ملیکا شناور، مشاور کارگردان:پوریا کریمی، فیلمبردار: عماد املشی، تدوین: عبدالرضا سلیمی، مدیرتولید: ایمان موسی پور، گریم و منشی صحنه: مرجان نادرزاده، صدابردار: میثم بلال جلالی، طراحی صحنه و لباس: پوریا کریمی و حامد گلشاهی، دستیار کارگردان: شایان کیانی، دستیار فیلمبردار: هاشم رمضانی، تدارکات: حسین علی پور، میلاد گلشاهی، تهیه کنندگان: سید امیرحسینی پویا و حامد گلشاهی.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است