ایل‌بیگی گزارش یکساله ارائه داد / صدور ۱۱۷ پروانه ساخت سینمایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۳

ایل‌بیگی گزارش یکساله ارائه داد / صدور ۱۱۷ پروانه ساخت سینمایی

بر اساس گزارش عملکرد یکساله معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی در یکسال گذشته مجوز ۱۱۷ عنوان اثر با موضوعات مختلف را صادر کرده است.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ضمن ارائه گزارش عملکرد یکساله شورای پروانه ساخت سینمایی گفت:همزمان با شروع به کار این شورا در آذرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ، پروانه ساخت ۱۱۷ فیلم سینمایی صادر شده است که از این تعداد ۱۵ فیلم کمدی، ۱۶ فیلم در حوزه دفاع مقدس، ۹ فیلم در حوزه پلیسی – معمایی، ۱۶ فیلم در حوزه خانوادگی، ۶ فیلم در حوزه تاریخی، ۶ فیلم در حوزه ورزشی، ۷ فیلم در حوزه کودک و نوجوان، ۶ فیلم در حوزه اخلاقی و تربیتی، ۴ فیلم در حوزه روانشناسی، ۳ فیلم در حوزه فلسفی، ۲۵ فیلم در حوزه اجتماعی، ۳ فیلم با موضوع گروهک منافقین و ۱ فیلم نیز در حوزه انقلاب اسلامی بوده است.

وی با اشاره به توجه شورا به تنوع مضامین فیلمنامه‌ها در صدور پروانه ساخت و برگزاری جلسات متعدد با سازندگان این آثار افزود: اغلب آثار راه‌یافته به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در این دوره پروانه ساخت گرفته اند. اگرچه بخشی از فیلم‌های دارای مجوز، به جشنواره نرسیدند، با این وجود در اکران آثار، تنوع مضامین را بیشتر خواهیم دید. همچنین در این دوره تلاش شده از تلخی، سیاهی و فیلم‌های ناامید کننده پرهیز شود.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با توضیح اینکه توجه به سلیقه و نیازهای مخاطب، بخشی از دغدغه شورای پروانه ساخت فیلم است، ادامه داد: فیلم‌های کمدی در بین مخاطبان، همیشه با استقبال زیادی روبرو بوده است بر این اساس شورای پروانه ساخت به منظور تامین جدول اکران ۱۲ پروانه ساخت فیلم‌ کمدی را صادر کرده است. فیلم کمدی « بخارست» از جمله فیلم‌هایی است که پروانه ساخت آنها در همین دوره صادر شده و تاکنون اکران موفقی داشته است.

وی درباره ملاحظاتی که برای صدور پروانه ساخت آثار کمدی در نظر گرفته می‌شود، عنوان کرد: یکی از مواردی که در شورای پروانه ساخت به آن توجه می‌شود قابلیت تماشای محصول نهایی برای همه اعضای خانواده، بدون محدودیت سنی است .همچنین توجه به رعایت خط قرمزها در نکات طنز و دیگر موارد موجود در فیلم از دیگر اصول این شورا است تا آثار از ظرفیت مخاطب پذیری بیشتر برخوردار شوند.

این است که محصول نهایی این قابلیت را داشته باشد که همه اعضای خانواده با هم بتوانند آن را ببینند و از محدودیت سنی برخوردار نباشد. شوخی ها و مواردی هم که در فیلم هست از خط قرمزها خارج نشود و این ظرفیت را داشته باشد که مخاطب بیشتری را به خود جلب کند.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با توضیح اینکه در صدور پروانه ساخت ها توجه ویژه‌ای به سازندگان آثار انیمیشن شده است، افزود: تلاش شده است محدودیت‌هایی که برای صدور پروانه ساخت وجود دارد، برای سازندگان آثار انیمیشن کمتر باشد. این درحالی است که اگر تهیه‌کننده یک اثر باید مورد تایید صنف تهیه‌کنندگان قرار گیرد یا کارگردان‌هایی که باید از مسیر کارگردان اولی‌ها عبور کند، برای ساخت انیمیشن این محدودیت‌ها وجود ندارد گرچه آثار قبلی فیلمساز و تهیه‌کننده انیمیشن توسط شورا بررسی می‌شود تا امکان صدور پروانه ساخت فراهم شود.سخت‌گیری‌ها در حوزه ساخت آثار انیمیشن کمتر است چرا که انیمیشن در کشور ما نیاز به حمایت دارد تا زمینه را برای حضور فیلمسازان بیشتر در این حوزه فراهم کنیم تا با ساخت آثار بیشتر به همان اندازه به کیفیت بهتری دست پیدا کنیم. کما اینکه در چند سال گذشته این شیوه برای بخش انیمیشن وجود داشته و ما شاهد نتایج پربار آن نیز بوده‌ایم. خوشبختانه در سینمای ما انیمیشن‌های خوب و پرمخاطب بسیاری ساخته می‌شود.

ایل بیگی با توضیح اینکه سرمایه گذاری در بخش انیمیشن سود دهی دارد، گفت: استان‌ها نیز از پتانسیل بالا برای ساخت انیمیشن و جوانان فعال و کاربلدی برخوردار است که در حال تولید انیمیشن هستند. در حال حاضر سازندگان انیمیشن «بنیامین» در حال ساخت انیمیشن تازه‌ای در شهر کاشان هستند و در شهر کرمان نیز این تیم به تولید «لوپتو » پرداخته و در حال آماده سازی مقدمات کار بعدی خود هستند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است