«روبن اوستلوند» رئیس داوران کن شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۶

«روبن اوستلوند» رئیس داوران کن شد

«روبن اوستلوند» فیلمساز سوئدی برنده دو نخل طلا، به عنوان رئیس هیات داوران هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در ماه آینده میلادی، انتخاب شد.

به گزارش صبا، این کارگردان که به‌خاطر طنزهای اجتماعی تاریکش شناخته می‌شود، سال گذشته برای فیلم «مثلث غم» برنده نخل طلای جشنواره کن شده بود و در سال ۲۰۱۷ نیز برای نخستین بار با فیلم «مربع» این جایزه را کسب کرده بود.

این سینماگر سوئدی در طول این سال‌ها یکی از اعضای ثابت کن بوده است و دو بار نیز در بخش نوعی‌نگاه جشنواره حضور داشته که بار نخست آن به سال ۲۰۰۸ و فیلم «غیرداوطلبانه» و بار دیگر به سال ۲۰۱۴ و فیلم سینمایی «فورس ماژور» بازمی‌گردد که برنده جایزه هیت داوران شد.

فیلم سینمایی «بازی» او نیز در سال ۲۰۱۱ در بخش دوهفته‌کارگردان جشنواره کن رونمایی شد.

«مثلث غم» ساخته جدید «روبن اوستلوند» در شاخه‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اصلی در نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار نامزد دریافت جایزه است.

«اوستلوند» پس از «فرانسیس فورد کاپولا» و «امیر کوستوریکا» سومین سینماگری است که تاکنون دو بار برنده نخل طلای جشنواره کن شده است و نخستین فردی است که پس از دریافت این جایزه بلافاصله ریاست داوران این رویداد سینمایی را بر عهده می‌گیرد.

حضور او در راس هیات داوران جشنواره کن درست ۵۰ سال پس از «اینگرید برگمان» دیگر سینماگر مطرح سوئدی رقم می‌خورد که در سال ۹۷۳ ریاست هیئت داوران کن را برعهده داشت.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۶ تا ۲۷ می سال ۲۰۲۳ (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است