نوجوان‌ها چطور می‌توانند زندگی را مهندسی کنند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱

نوجوان‌ها چطور می‌توانند زندگی را مهندسی کنند؟

نقد مجموعه داستان «باغ وحش انسانی» و یادگیری مهارت‌های زندگی نوجوانان در رادیو فرهنگ چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه بشنوید.

 

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، «بوطیقا» عنوان برنامه‌ای پژوهش محور از رادیو فرهنگ است که این هفته در نقد و بررسی رمان‌ها به معرفی و تحلیل کتاب مجموعه داستان جدید کامران محمدی با عنوان «باغ وحش انسانی» که به دنیای فانتزی سیاه وارد شده است، اختصاص دارد. در نوشته پشت جلد کتاب آمده که این نویسنده با نوشتن داستان‌های مینی‌مالیستی برای مطبوعات دهه هفتاد، خودش را به دنیای ادبیات معرفی کرد. کتاب اول او هم مجموعه‌ای از داستان‌های مینی‌مال بود که سال ۸۱ منتشر شد. اما نام او اواخر دهه هشتاد با رمان کوتاه «آن‌جا که برف‌ها آب نمی‌شوند» بیشتر شنیده شد. زمانی که در واقع رمان اول سه‌گانه‌ای بود به نام «سه‌گانه فراموشی».

«باغ وحش انسانی» هشتمین کتاب داستانی محمدی است که نسبت به آثار گذشته‌اش تا حد زیادی فضای تازه‌ای دارد. او این‌بار سراغ موضوعاتی رفته است که در آن‌ها تخیل نقش پررنگ‌تری بازی می‌کند. حتی می‌توان «باغ‌وحش انسانی» را اثری در گونه فانتزی سیاه دانست. پنج داستان به هم پیوسته این کتاب، جهان داستانی ویژه‌ای را به وجود آورده‌اند و در عین حال، استقلال خود را نیز حفظ می‌کنند.

داستان‌ها از یک سو عمیقا دردناکند و از سوی دیگر در بسیاری از لحظات، خواننده را به لبخند وا می‌دارند. به این ترتیب می‌توان گفت: از جهانی با یک گروتسک مدرن و البته روان‌شناختی هم مواجهیم. شاهین، گوسفند، گربه، ماهی و مار داستانی‌های این مجموعه هستند.

در برنامه این هفته «فرناز شهیدثالث» به عنوان کارشناس برنامه «باغ وحش انسانی» را معرفی و نقد و بررسی می‌کند. مجموعه داستان «باغ وحش انسانی» را نشر سنگ در ۱۳۵ صفحه به بازار نشر عرضه کرده است.

برنامه «بوطیقا» ساعت ۲۱ به مدت ۳۰ دقیقه به تهیه کنندگی محسن حکیم معانی از گروه کتاب روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

 

چگونگی برنامه ریزی برای مدیریت زندگی در «جوانه‌ها» رادیو فرهنگ

در برنامه جوانه‌های این هفته در بخش کارشناسی به این سوال که «نوجوان‌ها چطور می‌توانند زندگی را مهندسی کنند؟» به عنوان یکی از مهارت‌های زندگی نوجوانان پاسخ داده می‌شود. در بخش «ما میتوانیم» راهکار‌های کاربردی برای از نو ساختن زندگی معرفی می‌شود و در بخش آشپزی یکی از غذا‌های گیلانی آموزش داده می‌شود. بخش کتاب این برنامه هم به معرفی کتابی با عنوان «کتابخانه ارواح» اختصاص دارد، کتاب کتابخانه‌ی ارواح نوشته‌ی ریچارد دنی، داستان پسر نوجوانی را به تصویر می‌کشد که از ویژگی خاصی برخوردار است و به کمک آن تلاش می‌کند ارواح خبیث را از بین ببرد؛ مأموریت جدید او نابود کردن ارواح شیطان‌صفت در کتابخانه‌ی عمومی شهر است. این اثر اولین جلد از یک مجموعه چند جلدی ترسناک است.

در بخش مشاهیر این برنامه نیز، «دیوید آلموند» نویسنده کتاب کودک و نوجوان معرفی می‌شود. آلموند (زاده مه ۱۹۵۱ / اردیبهشت ۱۳۳۰ ش.) نویسنده انگلیسی که از سال ۱۹۹۸ /۱۳۷۷ ش. حدود ۲۶ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته است که بر هریک نقد‌های ستایش‌آمیزی نوشته شده است. او یکی از ده نویسندهٔ کودک و یکی از سه نویسندهٔ انگلیسی است که به جایزهٔ معتبر بین‌المللی‌هانس کریستین اندرسن دست یافته است.

نخستین رمان آلموند به ناماسکلیگ (۱۹۹۸) در سال ۲۰۰۷ / ۱۳۸۶ ش. در هفتادمین سالگرد مدال کارنگی بریتانیا یکی از ده اثر برتری بود که جایزه گرفت. این کتاب در یک انتخاب همگانی برای شناخت بهترین آثار، در فهرست کوتاه رتبه‌بندی در جایگاه سوم قرار گرفت. آلموند از به چالش کشیدن استاندارد‌های جامعه و بحث درباره‌ی مضامین فلسفی و عمیق در کتاب‌های نوجوان و حتی کودکش وحشتی ندارد و شاید دلیل جذابیت روزافزون آثار او میان کودکان و بزرگسالان همین باشد.

«جوانه‌ها» را به تهیه کنندگی و مشاور محتوایی مریم قاسمی ساعت ۱۲:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000