محمدتقی فهیم: سینمای بی‌خاصیت محصول تندروی‌هاست | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۷

محمدتقی فهیم: سینمای بی‌خاصیت محصول تندروی‌هاست

محمدتقی فهیم گفت: امروز اگر دارای سینمای بی خاصیتی هستیم برای این است که در آغاز انقلاب برخی تندروی‌ها باعث صدمه زدن به سینما شد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، جلسه معرفی مستند «داستان امروز امر و نهی» روایتی از مدیریت سینمای ایران در دهه ۶۰ در ساختمان شهدای رسانه امروز ۱۰ اسفند برگزار شد.

در این جلسه محمدتقی فهیم منتقد، حجت‌الاسلام و المسلمین جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی، محمدهادی نعمتی و احسان شادمانی از منکر حضور داشتند.

محمدتقی فهیم منتقد سینما بعد از نمایش مستند، گفت: این کار در برخی روایت هایش دستخوش اشتباه شده است. برای مثال به نقل قولی که آقای ساداتیان از محسن مخملباف داشت، اشاره می‌کنم.

وی افزود: امروز اگر دارای سینمای بی خاصیتی هستیم برای این است که در آغاز انقلاب برخی تندروی‌ها باعث صدمه زدن به سینما شد، زیرا با حذف برخی چهره‌ها افرادی را که می‌توانستند به سینما یاری برسانند را حذف کردیم.

وی ادامه داد: در این مستند به آدم هایی، چون محسن مخملباف پرداخته می‌شود این افراد به نظر من در زمان حال سرباز اسرائیل بوده و در زمانی دیگر سربازی افراد پشت پرده هستند.

این کارشناس سینما تاکید کرد: سینما در ابتدای انقلاب، الگویش را سینمای شرق اروپا و روسیه در نظر گرفت. این شکل سینما به زوال رفت. در این راستا طبیعی است وضعیت امروز سینمای ایران نابسامان باشد. دلیل این است که رهبران فرهنگی در ابتدای انقلاب با سینما بیگانه بودند در آن دوران گفته می‌شد مخاطب برای سینما مهم نیست و سینما باید تماشاگر نخبه داشته باشد در صورتی که در همه جای دنیا مخاطبان واقعی سینما مردم هستند.

فهیم گفت: سینما نیاز به قهرمان دارد سینمایی که بدون قهرمان باشد از مردم فاصله گرفته است ما در ابتدای انقلاب با حذف برخی چهره‌ها مردم را از سینما دور کردیم. در ضمن نتوانستیم برای آن چهره‌ها جانشینی مناسب داشته باشیم.

این کارشناس اضافه کرد: ما نتوانسته ایم یک فیلم بسازیم که مردم دنیا مخاطب آن باشند. سینمای ایران تنها محدود به افرادی خاص می‌شود این مشکلی جدی است. سینما‌های مردمی باید برای مردم باشد.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین نیز بیان کرد: امر به معروف سیاسی‌ترین حکم شیعه است. امام امر به معروف را به عرفانی‌ترین پیام شیعه تبدیل کرد. بزرگ‌ترین امر به معروف کربلا است، ولی بیشتر مردم تلقی درستی از امر به معروف ندارند.

وی اضافه کرد: متاسفانه امر به معروف به فرهنگی، تبدیل به امری سیاسی شده است. همچنین باید تاکید کنم امر به معروف مسئولان یک شعار است.

در انتهای این مراسم نعمتی کارگردان این مستند اعلام کرد: این مستند اثری سه گانه است که دو قسمت آینده آن با محوریت امر به معروف سیاسی و اقتصادی تولید خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    116/456/613/000
  • بی‌بدن
    29/124/595/500
  • سال گربه
    23/082/318/000
  • مست عشق
    4/495/025/000
  • آپاراتچی
    4/490/425/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/740/683/000
  • پرویزخان
    3/334/649/500
  • نوروز
    3/241/621/000
  • آسمان غرب
    3/219/361/000