افشای ماجرای عجیب درگذشت نرودا!/ ردپای پینوشه در مرگ شاعر فقید شیلی

به گزارش صبا به نقل از آسیوشیتدپرس، روزنامه نیویورک تایمز در شماره چند روز پیش خود شرح جامعی از ماجرای درگذشت پابلو نرودا منتشر کرده است. در این شماره به گفته وکیل خانواده نرودا (برادرزاده پابلو نرودا) سال 2013 با درخواست این خانواده، آرامگاه نرودا نبش قبر شد اما نمونه آزمایش‌های استخوان و دندان‌ها بازمانده از شاعر فقید، وجود سم در بدن او را تایید نکرد.

با وجود این، خانواده نرودا نیم قرن پس از درگذشتش همچنان معتقدند او که از دوستان سالوادور آلنده، رئیس‌جمهور لیبرال فقید شیلی بود، دو هفته پس از کودتای آگوستو پینوشه علیه او در سپتامبر 1973 به دست عوامل دیکتاتور سابق شیلی در کلینکی خصوصی واقع در سانتیاگو (پایتخت شیلی) به قتل رسیده است. به همین دلیل آن‌ها درخواست نبش قبر دوباره و تحقیق بیشتر روی بقایای جسد نرودا را به دادگاه عالی شیلی دادند و با موافقت این دادگاه، پس از آزمایش دوباره مشخص شد مقدار زیادی از سم بوتولنیوم در بقایای استخوان نرودا پیدا شد.

گفته می‌شود این سم می‌تواند با مقدار بالا انسان را قلج کند یا در بسیاری موارد او را بکشد.

مانوئل آرایا، راننده پابلو نرودا به رسانه‌های شیلی گفته در 23 سپتامبر 1973 نرودا از کلینیکی که در آن بستری بود با خانه وی تماس گرفته و اظهار کرده پس از تزریق آمپولی به معده‌‍اش به شدت حالت تهوع گرفته است. زمانی که آرایا اما خود را به کلینیک می‌رساند، دقایقی از مرگ نرودا گذشته بود!

این اتفاق دو هفته پس از کودتای آگوستو پینوشه علیه سالوادور آلنده در شیلی که به کشته شدن آلنده و ده‌ها دانشجو در دانشگاه سانتیاگو انجامید، روی داد و از آنجا که نرودا از دوستان صمیمی آلنده محسوب می‌شد، مرگش محل تشکیک قرار گرفت.

البته گزارش کالبدشکافی سپتامبر 1973 درگذشت پابلو نرودا را بر اثر ابتلای وی به سرطان پروستات ذکر کرده اما با مدارک جدیدی که به دست آمده مشخص می‌شود، نرودا با مرگ طبیعی جهان را بدرود نگفته است!