فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای نیاز به یک قلاب دارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۴

فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای نیاز به یک قلاب دارند

کارگاه آموزشی توصیف بصری در سینما توسط الکساندروس گاستاپولوس در سیزدهمین جشنواره 100 برگزار شد‌.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم ۱۰۰، کارگاه آموزشی توصیف بصری در سینما با زبان بین‌المللی توسط الکساندروس گاستاپولوس فیلمساز یونانی در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ برگزار شد‌.

این کارگاه آموزشی با حضور اصحاب رسانه، منتقدان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان با آموزش درباره فیلم، ‌بیان تصویری در سینما و تکنیک‌های سینمایی همراه بود.

الکساندروس گاستاپولوس فیلمساز در ابتدا از الهه طه‌ئی عضو هیات انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره فیلم ۱۰۰ تشکر کرد و گفت: من فیلمساز هستم، چندین کار برای تلویزیون و مستند ساخته‌ام و چند فیلم کوتاهم در جشنواره بین‌المللی پخش شده‌اند؛ همچنین درحال حاضر یک انیمیشن با موضوع زندگی می‌سازم.

وی ادامه داد: ما در یونان به این دلیل که فیلم‌های ایرانی بسیار پاک و انسانی است‌، عاشق سینمای ایران هستیم. فیلم‌های ایرانی در یونان بسیار بازخورد دارد و دیده می‌شود. امروز در این کارگاه مواردی را آموزش می‌دهم که برای کارگردانان مفید است؛ به ویژه نکاتی درباره فیلم‌های صد ثانیه‌ای که همه مواردی که باید در فیلم‌های بلند رعایت شود، باید در این آثار لحاظ شوند.

به گفته این فیلمساز یونانی، فیلم صد ثانیه‌ای نیاز به یک قلاب دارد تا شما را نگه‌ دارد‌.

وی سپس چهار صحنه سینمایی از چهار کارگردان مختلف را نمایش داد تا بگوید چگونه به طور صحیح از المان‌ها استفاده کنیم.

الکساندروس گاستاپولوس با اشاره به اینکه نوع کارگردانی که فیلمساز دارد، در آثار ۱۰۰ثانیه‌ای بسیار مهم است، مطرح کرد: شما وقتی وارد سینما می‌شوید، از شما می‌پرسند چقدر زمان نیاز دارید و این فیلم را می‌توانید تا آخر ببینید یا نه؟ اولین چیزی که در یک فیلم به نظر ما می‌آید، فضا‌سازی فیلم است و همان ابتدا ژانر فیلم را می‌فهمیم که نشان می‌دهد کجاست و چه اتفاقی قرار است بیفتد.

در ادامه این فیلمساز یونانی چند فیلم به نمایش گذاشت و درباره مکان‌، فضاسازی، ترکیب‌بندی رنگ‌ها، فضا و… صحبت کرد.

وی در ادامه درباره ایده فیلم‌های وسترون گفت: در این نوع فیلم‌ها یک کاراکتر اصلی داریم که مکان را می‌بیند و به مسیر خود ادامه می‌د‌هد؛ همچنین وسترون‌ها به طبیعت تعلق دارند نه به جامعه.

این فیلمساز یونانی گفت: زمان و مکان دو مفهوم اصلی هستند که مجبور هستیم در فیلم‌هایمان از آن‌ها استفاده کنیم. در حقیقت هر صحنه‌ای را با فیلم‌ها جلو می‌بریم و زمان فیلم، انواع مختلف دارد‌.

الکساندروس گاستاپولوس با اشاره به اهمیت اسلوموشن در فیلم‌ها تصریح کرد: بسته به ژانر فیلم، اسلوموشن احساسات متفاوتی را به ما منتقل می‌کند.

وی در ادامه سکانسی از فیلم «بچه‌های آسمان» را به نمایش گذاشت و عنوان کرد: کارگردان در این فیلم  از اسلوموشن استفاده کرده است و می‌خواهد نشان دهد این برای کاراکتر بسیار مهم و هدف اصلی است.

این فیلمساز درباره فلش‌بک نیز گفت: یکی دیگر از تکنیک‌هایی که کارگردانان از آن  استفاده می‌کنند، فلش‌بک است که می‌خواهد یک مواردی را به یاد آورد.

وی ادامه داد: بعضی وقت‌ها ما رنگ و لعاب صحنه‌ و نورپردازی را عوض می‌کنیم؛ برای مثال رنگ آن را سیاه و سفید می‌کنیم تا نشان دهیم که داستان به یک زمان دیگر برگشته است.

الکساندروس گاستاپولوس درباره پالت‌های رنگی و عکاسی اظهار کرد: پالت‌های رنگی، نوع کارگردانی و  ژانر فیلم را به ما نشان می‌دهد و به ما کمک می‌کند که فیلم‌مان را به نمایش بگذاریم یا پرتاپ کنیم. همچنین با این پالت‌های رنگی می‌توانیم فیلم‌های کمدی، حماسی، اکشن، علمی و تخیلی را به طور کامل نشان دهیم.

وی ادامه داد: برای پالت‌های رنگی تقریبا می‌توان این را در سایت‌های مختلف جستجو کرد و برای نوع ژانر و فیلم تصمیم گرفت چه پالتی را انتخاب کرد. در تئاتر مخاطب انتخاب می‌کند چه ببیند اما در سینما کارگردان است که انتخاب می‌کند شما چه ببینید.

این فیلمساز یونانی درباره زاویه دوربین نیز یادآور شد: ما به عنوان کارگردان قرارست تصمیم بگیریم چه زاویه دوربین را انتخاب کنیم.

الکساندروس گاستاپولوس در پایان خاطرنشان کرد: من معتقد هستم زبان سینما یک زبان جهانی‌ست و مردم را به هم وصل می‌کند. به همین دلیل مثال فیلم‌هایی را با زبان‌های مختلف آوردم که بسیاری وقت‌ها نیاز به زبان نداریم و با فیلم‌ها می‌توانیم ارتباط بگیریم. این نمادها در فیلم بسیار کمک می‌کند تا مخاطب سریع‌تر شخصیت‌ها و قصه را درک کند

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است