در فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای می‌توان به خلاقیت فیلمساز ایمان آورد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۲
محمدرضا شفیعی در کارگاه انتقال تجربه جشنواره فیلم۱۰۰:

در فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای می‌توان به خلاقیت فیلمساز ایمان آورد

محمدرضا شفیعی در اولین روز برگزاری جشنواره 100 کارگاه انتقال تجربه تهیه‌کنندگی را برگزار کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم ۱۰۰، کارگاه انتقال تجربه تهیه‌کنندگی با تدریس محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون عصر روز چهارشنبه ۱۰ اسفندماه و در اولین روز برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

محمدرضا شفیعی در این کارگاه عنوان کرد: نگاه ما به فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای نباید تجربی باشد و معتقدم اگر فیلمساز بتواند در ۱۰۰ثانیه فیلمی را تعریف کند، بسیار می‌توان به خلاقیتش ایمان داشت.

وی با اشاره به اینکه عنصر خلاقیت در هر کاری لازم است، گفت: زمانی که بستر فیلم، بستر کوتاه‌تری برای روایت می‌شود، عنصر خلاقیت چند باره مهم می‌شود. ممکن است در یک فیلم سینمایی و یا یک فیلم بلند فرصت بیشتری برای روایت، مقدمه و موخره داشته باشید اما در فیلم کوتاه پلان‌ها مهم است و باید در پنج یا ده ثانیه روایت کنید تا داستان شما در ۱۰۰ ثانیه تامین شود.

این تهیه‌کننده سینما با بیان این نکته که نباید به فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای به دید هنری نگاه کرد، اظهار کرد: معتقدم اگر بتوان در ۱۰۰ ثانیه فیلمی را تعریف کرد، بسیار می‌توان به خلاقیت فیلمساز ایمان داشت. بسیاری از فیلمسازان حرفه‌ای ما از جریان فیلم کوتاه آمدند در حالی که در دوره‌ای وقتی کارگردان‌ها قصد ورود به سینما را داشتند ابتدا از آن‌ها سوال می‌شد که دستیار کدام کارگردان بودند چراکه دستیاری در تمام حوزه‌ها مهم بود.

شفیعی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره چگونگی برقراری ارتباط  فیلمسازان جوان با تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذاران برای مطرح کردن ایده‌هایشان، بیان کرد: یک مسیر فیلمسازی حرفه‌ای در کشور ما وجود دارد که بخش زیادی از فیلمسازان جوان که برای اولین بار فیلم بلند یا نیمه‌بلند می‌سازند، باید ایده‌ها و قصه‌های خود را به نهادهای حاکمیتی ببرند تا افراد سرمایه‌گذاری کنند و فیلم‌ها ساخته شود.

وی ادامه داد: نیمی از کارهای سینمایی من با فیلم‌اولی‌ها بوده است که از قبل یک مسیر تجربی را با آن‌ها داشتم. هیچ تهیه‌کننده‌ای بدون تجربه شخصی، حداقل من اینگونه هستم، با فیلمساز یا فیلمنامه اولی وارد جریان فیلمسازی نمی‌شود. برای نمونه من با روح‌الله حجازی تجربه نگارش فیلمنامه داشتیم یا هادی مقدم‌دوست در اولین تجربه سینمایی‌اش یعنی «سر به مهر» از این طریق همکار شدیم که برای من فیلمنامه «وضعیت سفید» را نوشته بود.

این تهیه‌کننده سینما در پایان خاطرنشان کرد: خلاقیت و هنر یک سمت قضیه و همت سمت دیگر ماجراست؛ همت یعنی اینکه به شما بعنوان یک فیلمساز جوان که ممکن است کمتر اعتماد شود، یاعلی بگویید و افرادی را برای ساخت فیلم با خود همراه کنید. این بسیار مهم است چراکه خلاقیت به تنهایی کافی نیست و ساخت یک فیلم کار سختی‌ست.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است