نکوداشت عبدالحسین زرین‌کوب برگزار شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۵

نکوداشت عبدالحسین زرین‌کوب برگزار شد

در نکوداشت عبدالحسین زرین‌کوب به مناسبت یکصدمین زادروز تولد این پژوهشگر معاصر، از تابلو نقاشی، تمبر و سردیس وی رونمایی شد.
به گزارش صبا، معاونت فرهنگی و امور ر رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران با همکاری دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، برنامه‌ای را با عنوان «زرین روزگاران» به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد وی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار کردند.
در این مراسم، پس از شعرخوانی رضا عبداللهی مدیر انجمن شعر و ادب استان تهران، یک مستند ۲ بخشی درباره زندگی عبدالحسین زرین کوب از زبان همکاران و برادرزاده او پخش شد. رونمایی از تابلو نقاشی این استاد دانشگاه اثر مراد فتاحی، بخش دیگری از مراسم بود.
در ادامه؛ عبدالرضا سیف (رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران) در توصیف جایگاه زرین کوب در فرهنگ و تاریخ ایران، اظهار داشت: سخن از استاد گفتن بسیار سخت است و باید از محضر استادانی که شاگردان عبدالحسین زرین کوب بوده اند، استفاده کنیم. امروز تالاری به نام استاد زرین کوب نامگذاری و از سردیس ایشان هم رونمایی می‌شود. استاد زنده و آثار فراوان و ارزنده‌ای از او در حوزه فرهنگ و تاریخ ایران بجا مانده است، زیرا استاد قلبش برای ایران می‌تپید.
وی با اشاره به برخی آثار این پژوهشگر گفت: استاد ۲ قرن سکوت را در اوج جوانی و در دهه ۳۰ منتشر کرد و استاد مطهری هم دو جلد کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را منتشر کردند؛ در سال ۱۳۳۶ استاد زرین کوب گفت که من کتاب ۲ قرن سکوت را در اوج جوانی نوشتم و ابایی ندارم که بگویم در برخی جاها اشتباه کرده‌ام، البته استاد زرین‌کوب در کتاب‌های بعدی ازجمله بامداد اسلام از اسلام تجلیل کرد.
رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با بیان این که استاد زرین کوب هرگز اسیر افراط گرایی، تقلید و مکتب‌های ساختگی نشد، خاطرنشان کرد: برخی امروز ادبیات را به حاشیه بردند اما استاد به متن اعتقاد داشت.
گفتنی است که در پایان این آیین نیز از تمبر و سردیس استاد زرین کوب هنر دست ولی الله راهدار رونمایی شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است