ویلیام استرلینگر: هفت فیلم ایرانی توجهم را جلب کرد/ احتمال حضور در جشنواره آزیل اسلواکی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۵
در کارگاه جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ عنوان شد:

ویلیام استرلینگر: هفت فیلم ایرانی توجهم را جلب کرد/ احتمال حضور در جشنواره آزیل اسلواکی

ویلیام استرلینگر فیلمساز اسلواکی در کارگاه آموزشی «سیر تکاملی فیلمساز» جشنواره فیلم 100 گفت: از بین فیلم‌های ایرانی جشنواره، هفت مورد از آن‌‌ها توجهم را جلب کردند و شاید این آثار آنقدر خوب باشند که در جشنواره آزیل اسلواکی هم شرکت داده شوند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم ۱۰۰، سومین کارگاه آموزشی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ با عنوان «سیر تکاملی فیلمساز» و با تدریس ویلیام استرلینگر فیلمساز و دبیر جشنواره آزیل اسلواکی عصر روز پنجشنبه ۱۱ اسفندماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

وی در ابتدا بیان کرد: بسیاری از مواقع یادگیری می‌تواند با آموزش شروع شود؛ همانند رفتن به کارگاه‌های آموزشی. من بسیاری از فیلمسازان را می‌شناسم که در کارگاه‌های آموزشی شرکت نکردند اما در دنیای امروزی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی و اپلیکیشن‌ها می‌توانند اطلاعات خود را افزایش دهند.

این فیلمساز ادامه داد: من تصور نمی‌کنم که یادگیری تمام شدنی باشد اما برای فیلمسازی باید یک حدی از یادگیری وجود داشته باشد و بعد فیلم بسازید و آموزش ببینید.

ویلیام استرلینگر درباره کارگاه‌هایی که در اسلواکی برگزار می‌شود، گفت: ما در اسلواکی برای سنین ۱۴ تا ۱۹ سال کارگاه پنج روزه برگزار می‌کنیم و افراد آموزش دیده بعد از پنج روز باید فیلم یک دقیقه‌ای بسازند. معمولا این افراد تاکنون فیلمی نساخته‌اند و بعد از شرکت در این کارگاه آموزشی اولین فیلم خودشان را می‌سازند.

وی افزود: سال گذشته برای دو گروه ۲۰ نفره و امسال برای چهار گروه، چهار نفره همین کارگاه آموزشی را برگزار خواهیم کرد. همچنین یک کارگاهی را برای کودکان ۶ تا ۱۰ سال خواهیم داشت که قرار است با تلفن همراهشان اثری بسازند.

این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره جشنواره فیلم کوتاه آزیل اظهار کرد: جشنواره فیلم آزیل هرساله فیلم‌های یک تا پنج دقیقه‌ای را مورد داوری قرار می‌دهد. ناگفته نماند که در سال گذشته فیلمی به اسم «لئو» از یک فیلمساز ایرانی در این جشنواره شرکت داده شد.

وی ادامه داد: جدیدترین دوره جشنواره فیلم کوتاه آزیل در ماه اکتبر سال آینده برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان می‌توانند فیلم‌های یک تا پنج دقیقه‌ ای را به این رویداد ارسال کنند.

این فیلمساز اسلواکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه با جوان‌ها کار می‌کند و با تعداد زیادی استعداد جوان در ارتباط است، درباره تجربه همکاری با فیلمسازان جوان مطرح کرد: برعکس چیزی که فکر می‌کنیم، در ضبط فیلم تنش بسیار زیاد وجود می‌آید. فیلمسازی در زمان کم همراه با کار بسیار زیاد است که افراد باید خود را کنترل کنند‌. به شما می‌گویم که در روزهای فیلمبرداری بسیار مهم است که روی خود و رفتارتان تسلط داشته باشید.

وی ادامه داد: شاید به نظر آسان بیاید اما در زمان فیلمبرداری افراد حاضر تصویربرداری نباید گرسنه در سر صحنه حاضر شوند و تهیه‌کننده باید درباره گرسنگی و زمان آن دقت لازم را داشته باشند. تنش و دعوا بالاخره میان آدم‌ها به وجود می‌آید اما مهم این است آدم‌ها میان تصویربرداری فیلم با یکدیگر کنار بیایند‌.

این فیلمساز درباره تجربه‌های خود در این سالها عنوان کرد: سال‌های زیادی بود که مهارتم ویژه و کامل نبود اما بعد متوجه شدم کلی مهارت دارم؛ شاید در یک موضوع فیلمسازی خوب نباشم اما تقریبا همه مراحل فیلمسازی را می‌دانم و نباید اینطور فکر کرد که نمی‌توانم فیلم بسازم؛ زیرا سال‌های زیادی را اینطور گذراندم و بنظرم این خصوصیات را آدم‌های کمال‌گرا دارند.

وی در پایان صحبت‌های خود درباره فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم «۱۰۰» دیده است، گفت: از بین فیلم‌هایی که دیده‌ام، هفت مورد از آن‌‌ها توجهم را جلب کردند و شاید این آثار آنقدر خوب باشند که در جشنواره آزیل اسلواکی هم شرکت داده شوند.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره در حال برگزاری است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است