مراسم اعطای پروانه صلاحیت فیلم‌اولی‌ها در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۲
با حضور رئیس سازمان سینمایی

مراسم اعطای پروانه صلاحیت فیلم‌اولی‌ها در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد

مراسم اعطای گواهینامه فیلمسازان مورد تایید شورای تایید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش صبا، رییس سازمان سینمایی در مراسم اعطای پروانه کارگردانان فیلم اولی گفت: شاید پیش از این می‌شد با پیدا کردن سرمایه‌ای پروانه ساخت گرفت اما اینکه خروجی فیلم چه بود و چه تعداد فیلم‌سازان می‌توانستند در فضای سینما بقای فعالیت کنند، مطرح نبود اما شورای تایید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها طی ماه‌های گذشته به طور شبانه روزی به بررسی آثار و تایید صلاحیت‌ها ‌پرداخت. شورای تایید صلاحیت فیلم اولی‌ها باید حاکمیت سرمایه را به حاکمیت استعداد، تعهد، اخلاق و کارآمدی تبدیل کند

در ابتدای این مراسم و بعد از پخش کلیپی درباره دستاوردهای سینمای ایران، سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه این یک جمع افتخاربرانگیز برای ما در بنیاد سینمایی فارابی است، گفت: یکی از مهم ترین کارهای ما در بنیاد سینمایی فارابی راه اندازی باشگاه فیلم اولی‌ها و شورای تایید صلاحیت فیلم اولی‌ها بود. زمانی که سامانه آغاز به کار کرد استقبال گسترده‌ای در ثبت نام صورت گرفت و اگر سامانه را نمی‌بستیم، تعداد متقاضیان شاید به بیش از ۸۰۰ نفر هم می‌رسید، اما اتفاق مهم فرآیند تایید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها بود که به اذعان بسیاری از سینماگران یکی از حرفه‌ای‌ترین فرآیندهای تایید صلاحیت تا به امروز بوده است.

وی ادامه داد: روزی که آیین‌نامه شورای تایید صلاحیت اعلام و ماموریت آن از سوی سازمان سینمایی به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شد، برخی دغدغه داشتند که مبادا این اتفاق به فرایندی غیر حرفه‌ای در تایید صلاحیت‌ها منجر شود اما با زحماتی که در این مدت به اعضای شورا دادیم و با صبر و پیگیری که آن‌ها در روند بررسی صلاحیت دوستان به خرج دادند، سبب اعتراف بسیاری از مدیران سینمایی و اهالی هنر هفتم به حرفه‌ای بودن روند انتخاب فیلم اولی ها شد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: باید بگویم امروز در شورای تایید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها، از همه دوستانی که در این جمع به عنوان کارگردانان فیلم اولی حضور دارند، می‌توانیم دفاع کنیم و بگوییم قطعا بهترین‌ها را انتخاب کرده‌ایم و خروجی اش را در جشنواره فجر چهل و یکم هم دیدیم.

جوادی با بیان اینکه امروز با یک تغییر نسل در همه مشاغل سینمایی مواجه ایم، خاطرنشان کرد: این تغییر نسل در حوزه کارگردانی بسیار مهم است و توجه به فناوری‌های روز نیز از مسائل جدی دیگر سینماست. توجه به تنوع ژانر هم مورد تاکید است و در جلسات مصاحبه حضوری نیز تاکید داشتیم که اگر دوستان در ژانر متفاوتی حضور دارند، چه بهتر که در همان شاخه فعالیت‌شان را ادامه دهند. سوابق فیلم‌های کوتاه این جمع همگی حاکی از نوآوری در حوزه‌های ژانری نظیر ژانر کودک و نوجوان، فانتزی و … داشت. امیدوارم این دوستان سرمایه‌های ما در سال‌های آتی سینمای ایران باشند و همه را سیمرغ به دست روی سن اختتامیه فیلم فجر ببینیم.

* تلاش کردیم تا ۸۷ استعداد آینده‌ساز را به سینمای ایران معرفی کنیم
رسول صدرعاملی نماینده کانون کارگردان در شورای تائید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها نیز در این مراسم گفت: تایید صلاحیت فیلم اولی‌ها فرآیند دشواری بود که در روزهای کرونا و ناآرامی‌های اخیر انجام شد. ما اینجا تلاش کردیم تا خروجی‌ای را که امروز می‌بینیم، داشته باشیم. این اتفاق باید ۲۰ سال پیش رخ می‌داد. بهترین ها را جذب کردیم تا فرصت فیلمسازی برایشان فراهم کنیم و همین حالا هم که اتفاق افتاده است، جای تقدیر از فارابی و سازمان سینمایی دارد. امیدوارم این جریان ادامه دار باشد و همه شما بتوانید فیلم‌هایتان را بسازید.

وی خطاب به فیلمسازان حاضر در جمع اظهار داشت: شما دیگر فیلم اولی نیستید بلکه عضو جدی سینمای ایران هستید و مطمئن هستم که خوش خواهید درخشید. هیچ رفاقت بازی در کار نبود و سفارش‌ها اصلا در کار شورا تاثیری نداشت. اعضای شورا از آثار رسیده و مصاحبه‌های حضوری به این نتیجه و جمع‌بندی رسیدند و تلاش کردیم تا ۸۷ استعداد آینده‌ساز را به سینمای ایران معرفی کنیم.

 

* تقدیر از فیلم‌اولی‌های فجر ۴۱
در ادامه این مراسم با حضور محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، سیدمهدی جوادی، مهدی آذرپندار و رسول صدرعاملی از آرمان خوانساریان کارگردان «جنگل پرتقال» حسین میرزامحمدی کارگردان «کت چرمی»، رضا مجاتی کارگردان «بعد از رفتن»، لیلی عاج کارگردان «سرهنگ ثریا» و محمد عسگری کارگردان «اتاقک گلی»، پنج کارگردان مورد تایید شورای تایید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، تقدیر به عمل آمد.

* باید حاکمیت سرمایه را به حاکمیت استعداد، تعهد، اخلاق و کارآمدی تبدیل کنیم
در ادامه این مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با ابراز خوشحالی از حضور در چنین مراسمی گفت: از بدو ورود به سازمان سینمایی موضوع سازوکار و نحوه ورود کارگردانان جدید به سینما برایمان مطرح و مهم بود. در جلساتی با دکتر جوادی به فرآیندی رسیدیم تا تخصصی‌تر به سینما نگاه کنیم و جریان ورود به سینما که پیش از این سال‌ها متکی بر جریان داشتن سرمایه بود و برای فیلمسازی نیاز چندانی به هنرمند به معنای واقعی بودن حس نمی‌شد، تغییر کند. شاید پیش از این می‌شد با پیدا کردن سرمایه‌ای پروانه ساخت گرفت اما اینکه خروجی فیلم چه بود و چه تعداد فیلم‌سازان می‌توانستند در فضای سینما بقای فعالیت کنند، مطرح نبود اما شورای تایید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها طی ماه‌های گذشته به طور شبانه روزی به بررسی آثار و تایید صلاحیت‌ها ‌پرداخت. شورای تایید صلاحیت فیلم اولی‌ها باید حاکمیت سرمایه را به حاکمیت استعداد، تعهد، اخلاق و کارآمدی تبدیل کند.
وی با تشکر از سیدمهدی جوادی، امیر بوالی، رسول صدرعاملی، محمدرضا عرب و مهدی آذرپندار اعضای این شورا بیان کرد: زمانی می‌توان از سینمای هویت ساز صحبت کرد که فیلم‌سازان جوان، تازه‌کار، بدون رانت و سرمایه در هر نقطه از کشور عزیز ما بتوانند از فرصت فیلمسازی استفاده کنند. فیلمسازان همچون پزشکان در فیلمسازی به دوستان و همنوعان خود متعهد می شوند.

* پوست‌اندازی سینمای ایران با  پشتوانه تجارب پیشکسوتان ادامه می‌یابد
وی ادامه داد: البته انتظار نمی‌رود سال آینده ۸۷ فیلم اولی داشته باشیم و شرایط فیلمسازی شما عزیزان باید به مرور چه با حمایت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و سایر نهادهای دولتی و چه با حمایت بخش خصوصی که فعالیت آن در سینما حائز اهمیت است، فراهم شود. آقای صدرعاملی گفتند من از مواجهه با این تعداد فیلمساز درخشان به شعف آمدم که همگی استعدادهایی جدی در سینمای ایران هستند.
رئیس سازمان سینمایی در خاتمه اظهار داشت: به این جمع تبریک می‌گویم و خوشحالم شعار عدالت‌محوری که با سفر به استان‌های مختلف از بدو ورود در سازمان سینمایی مدنظر داشتیم، محقق شده است. در حالی که پیش از این کمتر شرایطی فراهم می‌شد سینماگران حاضر در شهرستان ها در همان محل زندگی خود فعالیت سینمایی خود را دنبال کنند. این شرایط ادامه خواهد یافت تا جریان پوست‌اندازی سینمای ایران که شروع شده است، با احترام به پیشکسوتان و با پشتوانه تجارب آن‌ها ادامه یابد.

در پایان این مراسم کلیپ مرامنامه فیلم‌اولی‌ها پخش شد و ۸۷کارگردان فیلم اولی تائید صلاحیت شده توسط شورای تائید صلاحیت فیلم ‌اولی‌ها هریک یا نمایندگانشان روی سن حاضر شدند و گواهینامه‌های خود را دریافت کردند.

ثبت عکس دسته جمعی هنرمندان حاضر بخش پایانی این مراسم بود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است