فیلمساز یونانی «جدایی نادر از سیمین» را درس داد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۹

فیلمساز یونانی «جدایی نادر از سیمین» را درس داد

الکساندروس گاستامولوس در بخشی از کارگاه جشنواره فیلم ۱۰۰، یک سکانس از فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی را نشان ‌داد تا حس بیشتری را در فیلم به نمایش بگذارد.

به گزارش صبا، دومین کارگاه آموزشی «توصیف بصری در سینما با زبان بین‌المللی» با تدریس الکساندروس گاستامولوس فیلمساز یونانی عصر پنجشنبه ۱۱ اسفند در دومین روز جشنواره فیلم ۱۰۰ برگزار شد‌.

الکساندروس گاستامولوس فیلمساز یونانی در ابتدا گفت: در این قسمت از کارگاه سعی کردم محور آموزش به سمت جشنواره فیلم ۱۰۰ و فیلم‌های ۱۰۰ثانیه‌ای برود. ناگفته نماند بیشتر فیلم‌هایی که امسال در جشنواره ۱۰۰ثانیه‌ای دیدم، این بود که با یک ایده شگفتانه در انتهای فیلم همراه بود.

وی در ادامه با پخش فیلمی درباره نژادپرستی بیان کرد: داستان فیلم درباره خانواده‌ای است که درباره رنگ پوست یک فرد نگاه نژادپرستانه دارند تا اینکه فهمیدند شخصیت فیلم درگیر یک بیماری است و این عقیده را کنار گذاشتند.

این فیلمساز در ادامه به موضوع صدا پرداخت و مطرح کرد: در دورانی زندگی می‌کنیم که به عکس و تصویر توجه بسیاری داریم؛ درحالی که نمادهای صدا بسیار اهمیت دارند و باید اِلِمان‌های صدا برای یک کارگردان از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

وی بیان کرد: صدا مربوط به دیالوگ در فیلم نیست و صداگذاری، نریشن فیلم و صداهای فضا حتی سکوت در صحنه‌های مختلف سینما‌ مفهوم دارند که همه این ‌ها قرار است یک احساساتی را به ما نشان ‌دهند.

الکساندروس گاستامولوس در ادامه یک سکانس از فیلم «جدایی نادر از سیمین» را نشان ‌داد تا حس بیشتری را در فیلم به نمایش بگذارد. همچنین به زاویه تصویربرداری و نوع صداگذاری سکانس دادگاه «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد.

وی از یک فیلم کمدی گفت که تمام ماجرا با صدا پیش رفت و خیلی کم از دیالوگ استفاده شد؛ اما صدا و افکت‌هایی که ایجاد شده بود ماجرا را برایمان تعریف می‌کرد.

این فیلمساز در ادامه به ارتباط قاب‌های دوربین و میکروفن‌‌های پنهانی در فیلم‌ها اشاره کرد‌ و درباره روند پیشرفت یک فیلم همراه با صدا گفت: دیروز شانس دیدن یک فیلم کوتاه خوبی را داشتم که واقعا صدا نماد اصلی آن بود. در فیلم متوجه شدم که همه صداها یک ارتباطی با هم دارند، تنها یک المان نیست و تمام ایده فیلم روی صدا بود.

وی درباره اهمیت استوری‌بُرد در فیلم عنوان کرد: تدوین، یک قسمت مهم و خلاقانه فیلم است؛ اما بعد از استوری‌بُرد استفاده می‌شود. بعضی از کارگردانان پلان‌های خود را می‌گیرند تا در تدوین کار را درست کنند اما بعضی کارگردانان در استوری‌بُرد سعی می‌کنند ایرادات را برطرف کنند؛ یعنی در هنگام تصویربرداری به شکلی کار تدوین را انجام می دهند.

این فیلمساز یونانی گفت: بسته به نوع فیلم، کارگردانان ریتم ذهنی خود را دارند و قبل از شروع فیلم باید آن را در ذهن و خیال خود ساخته باشند‌. چیزی که در جشنواره فیلم ۱۰۰ مورد توجه من قرار گرفت این بود که بسیاری از کارگردانان سعی کرده بودند در یک نما فیلم را تصویربرداری کنند. همچنین ظاهرا ما وقتی یک پلان سکانسی را می‌گیریم گویا تدوین نداریم اما این تدوین در ذهن کارگردان است.

وی یادآور شد: در این فستیوال فیلم‌های بسیاری داشتیم که در انتها یک شگفتانه داشت اما در انتها به همه فیلمسازان نصیحت کرد که به همه جزییات دقت کند. ناگفته نماند بعضی مواقع به دلیل داشتن زمان کم باید یک موضوع و ژانر و کاراکتر اصلی خود را سریعا معرفی کنند.

این فیلمساز در پایان خاطرنشان کرد: هدف اصلی من در کارگاه آموزشی امروز و روز گذشته این بود که نشان دهم ما کارگردان‌ها المان‌های مختلف بسیاری داریم تا داستانمان را بیان‌ کنیم. گاهی ما به عنوان کارگردان نمی‌دانیم چه کاری انجام دهیم. یک کارگردان ممکن است در فیلمبرداری و صحنه‌ها تمرکز و بهترین تصاویر را ثبت کند. من فیلم‌های بسیاری را دیدم که تصویربرداری خوبی داشته اما لزوما فیلم خوبی نبودند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است