شرط اول برای پیشرفت آگاهی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۹
مهرناز بختیاری کارگردان اجراخوانی «چهارصندوق»:

شرط اول برای پیشرفت آگاهی است

مهرناز بختیاری با بیان اینکه شرط اول برای پیشرفت آگاهی است، گفت: «زمانی که همه چیز سرجای خود باشد، اما آگاهی وجود نداشته باشد جوامع درجا خواهند زد و تئاتر نیز به عنوان یک رسانه آگاهی‌بخش می‌تواند بسیار موثر و تاثیرگذار باشد.»

به گزارش صبا، مهرناز بختیاری بازیگر تئاتر فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ در سن ۱۷ سالگی آغاز کرده است. بازی در آثار نمایشی چون «دن کیشوت» و «پنگوئن مرغ دریایی و چند پرنده دیگر» از آثار نمایشی که بختیاری در آن‌ها حضور داشته، محسوب می‌شود. او اکنون اولین تجربه خود را در زمینه کارگردانی با اجراخوانی «چهارصندوق» به نویسندگی بهرام بیضایی آغاز کرده است. «چهار صندوق» ساعت ۲۰ امروز شنبه ۱۳ اسفندماه ساعت ۲۰ در سالن ۲ عمارت ارغوان میزبان علاقه‌مندان است.

مهرناز بختیاری درباره انتخاب نمایشنامه «چهار صندوق» برای اجراخوانی گفت: «پیش از هر چیز علاقه شخصی من به نمایشنامه‌ها و آثار استاد بهرام بیضایی دلیل انتخاب این متن بود و در وهله دوم به نظر من این متن روایتگر حقیقتی است که در جامعه ما وجود دارد.»

این هنرمند ضمن اشاره به اینکه اجراخوانی یک اثر از بهرام بیضایی قدمی بزرگ در راستای رسیدن به هدف من برای کارگردانی به شمار می‌آید، ادامه داد: «نمایشنامه «چهار صندوق» روایتگر جامعه‌ای است که افراد آن در هر سطحی و در هر شغلی متوجه خطرات داخلی و خارجی زیادی می‌شوند و برای رفع این خطر دست به دامان یک فرد قدرتمند برای محافظت از خود خواهند شد. اما در نهایت آن شخص بر آن‌ها سروری می‌کند و براین اساس اعضای جامعه تصمیم به سرنگونی او می‌گیرند.»

بختیاری در پاسخ به این سوال که تصمیمی برای اجرای صحنه‌ای این اثر دارد، افزود: «گرفتن مجوز از طرف نویسنده اثر استاد بهرام بیضایی سخت است. ما مجوز همین اجراخوانی را نیز از طریق یکی از بیانیه‌های ایشان دریافت کردیم. اما اگر مشکل مجوز اجرا حل شود و استقبال خوبی از کار باشد تلاش‌مان این است تا اجرای صحنه‌ای نیز داشته باشیم.»

«چهار صندوق» از بطن جامعه و مشکلات مردم شکل گرفته و دغدغه روز به شمار می‌آید. این اثر متعلق به زمان و مکان خاصی نیست. سوء‌استفاده از قدرت همیشه و در همه جوامع جریان دارد و حرفی جهانشمول است و هیچ تفاوتی ندارد که این کشور جهان اول یا جهان سوم باشد

او گفت: «از آنجا که متن ایرانی است و توسط یکی از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان ایرانی نیز به نگارش درآمده به فرهنگ ما نزدیک است. «چهار صندوق» از بطن جامعه و مشکلات مردم شکل گرفته و دغدغه روز به شمار می‌آید. این اثر متعلق به زمان و مکان خاصی نیست. سوءاستفاده از قدرت همیشه و در همه جوامع جریان دارد و حرفی جهانشمول است و هیچ تفاوتی ندارد که این کشور جهان اول یا جهان سوم باشد.»

کارگردان اجراخوانی «چهارصندوق» با اشاره به شرایط اخیر جامعه و تحریم‌هایی که در قبال تئاتر صورت گرفته است، گفت: «من به تصمیم و نظری که دیگران دارند، احترام می‌گذارم. از نظر من هرکسی دوست دارد می‌تواند اجرا برود یا حتی به تماشای تئاتر بنشیند و هرکسی نیز تمایلی ندارد می‌تواند آن را تحریم کند و در سالن تئاتر حضور نداشته باشد. این یک تصمیم شخصی است.»

مهرناز بختیاری در پایان با بیان اینکه شرط اول برای پیشرفت آگاهی است، گفت: «زمانی که همه چیز سرجای خود باشد، اما آگاهی وجود نداشته باشد جوامع درجا خواهند زد. پس  قطعا هر قدم کوچکی برای آگاهی‌بخشی می‌تواند کمک کننده باشد حتی اگر باعث آگاهی یک نفر شود و تئاتر نیز به عنوان یک رسانه آگاهی‌بخش می‌تواند بسیار موثر و تاثیرگذار باشد.»

منبع: ایران تئاتر

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است