دوسالانه نگارگری پس از وقفه چندساله افتتاح شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۳

دوسالانه نگارگری پس از وقفه چندساله افتتاح شد

آیین گشایش یازدهمین دوسالانه ملّی نگارگری ایران، امروز، شنبه ۱۳ اسفند ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد. این رویداد هنری که آخرین بار سال ۹۵ برگزار شده بود، پس از وقفه چندساله امسال مجددا از سر گرفته شد.

به گزارش صبا، آیین گشایش یازدهمین دوسالانه ملّی نگارگری ایران، امروز شنبه ۱۳ اسفند جاری در موسسه فرهنگی هنری صبا و با حضور عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری دوسالانه یازدهم، سلیمان سعیدآبادی دبیر دوسالانه، سجاد محمدیارزاده رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی فرشچیان، جعفر واحدی رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، سید مصطفی زراوندیان معاون هنری مرکز هنرهای تجسمی و بهنام زنگی سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد پس از افتتاح این نمایشگاه در جمع خبرنگاران حاضر شد و بیان کرد: در این ده ماهی که من در خدمتتان هستم، هنوز آن چیزی که حق هنرهای تجسمی بوده ادا نشده است؛ نه از آن جهت که ما کم کاری کرده باشیم بلکه نگاه ما به موضوع، زیربنایی است و اتفاقاتی که در اختتامیه پانزدهمین دوره هنرهای تجسمی فجر افتاد، در چهارده دوره قبل وجود نداشت.

وی با اشاره به راه‌اندازی یکی از بخش‌های جدید جشنواره، در این زمینه خاطرنشان کرد: هنگامی که ما جایزه ویژه جهاد تبیین را گذاشتیم، به این موضوع رسیدیم که یکی از حوزه‌هایی که در این راستا می‌تواند فعالیت کند، بحث جهاد تبیین است. برای اینکه بدانیم در جریان اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد و دشمن با یک جنگ ترکیبی و شناختی وارد میدان شده است، یکی از حوزه‌هایی که به طور جد می‌تواند کمک‌دهنده باشد و مقابله کند، هنرهای تجسمی است.

سهرابی در ارتباط با بحث جمعیت نیز بیان کرد: امسال چند کار جزئی در این زمینه انجام دادیم اما در سال بعد، یکی از برنامه‌های محوری ما، پرداختن به بحث جمعیت خواهد بود. همچنین ما بین شش تا هفت جلسه در این خصوص برگزار کردیم که جزئیات آن سال آینده منتشر خواهد شد.
او در ارتباط با نمایشگاه دوسالانه نگارگری گفت: یازدهمین دوره این نمایشگاه پس از دو سال وقفه برگزار شد و آخرین باری که این نمایشگاه برگزار شد به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد و دو دوره شاهد وقفه بودیم.
او ادامه داد: دو سالانه‌ها با تمامی رویدادهای تجسمی دیگر متفاوت است و عرض اندام تخصصی هنرمندان آن رشته است به این معنا که من اگر بخواهم اقدامی برای حوزه تجسمی انجام دهم و از آن بهره کافی ببرم، در دو سالانه‌ها تعریف خواهد شد. خروجی همین دو سالانه‌ها می‌تواند در آینده به جشنواره‌ها و دیگر رویدادهای داخلی و بین‌المللی تسری پیدا کند.
او در ادامه از دوسالانه نگارگری به عنوان یک اتفاق ویژه یاد کرد و افزود: این رویداد با توجه به شرایط خاص جامعه و فشردگی فضایی که ما داشتیم، برگزار شد. ما جلسات بسیار تو در تو، حداقل هشت جلسه در این خصوص برگزار کردیم تا به نتیجه مساعدی رسیدیم و امروز شاهدیم، ۵۶۰ اثر به دو سالانه رسیده است که روی دیوار نقش‌آفرینی می‌کند و من به همه هنرمندان و دست‌اندرکاران دست مریزاد می‌گویم.سهرابی در ارتباط با نگاه تخصصی به هنر نگارگری گفت: اینکه می‌گویند همه رشته‌های هنری نزد ایرانیان است، حرف بسیار درستی است و امروز هم در فرهنگ تمدنی ما وجود دارد. وقتی شما این تمدن ۷۰۰۰ ساله را مرور می‌کنید، هر کسی به سهم خویش، شاهد رشته‌های مختلف در هنر ما خواهد بود. هنر نگارگری نیز یک رشته تمدنی و هویتی ما است و با همه رشته‌های دیگر متفاوت است و به همین جهت ما پس از وقفه‌ای که بین دوسالانه‌ها افتاده بود، دوسالانه نگارگری را برگزار کردیم.

او از برگزاری حداقل دو، دوسالانه تخصصی دیگر در سال جدید خبر داد و گفت: احتمال قوی یکی از این رشته‌ها مجسمه‌سازی خواهد بود و رشته دیگر با توجه به تعداد درخواست‌ها در آینده مشخص خواهد شد.

سهرابی درباره آثار روی دیوار بیان کرد: فاصله جشنواره تجسمی فجر با این رویداد، فاصله زیادی نیست و ما بسیار بر سر این موضوع که آثار این نمایشگاه را وارد جشنواره کنیم بحث کردیم. یکی دو اثر روی دیوار در جشنواره نیز وجود داشت اما بیش از ۹۰ درصد آثار مختص به دوسالانه است. به نظر من دوسالانه‌ها برای رویدادهایی مثل فجر ظرفیت‌سازی می‌کنند.

سهرابی درباره قول وزیر ارشاد برای خرید آثار برگزیده نمایشگاه تجسمی فجر، گفت: آقای دکتر اسماعیلی در بازدیدشان از مجموعه دو اثر در حوزه عکس را خریداری کردند. اساسا یکی از موضوعات مهم در اقتصاد هنر، خرید آثار هنری است اما خرید آثار این تعداد هنرمند در این سطح از درجه هنری نیازمند بودجه بسیار زیادی است. ما یک شورای خرید آثار هنری در مرکز هنرهای تجسمی تشکیل دادیم به جهتی که بتوانیم عدالت هنری را برگزار کردیم و خرید آثار از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها و مناطق محروم در اولویت ما است.

در این دوره از یازدهمین دوسالانه ملّی نگارگری ایران، ۲۲۱ اثر از ۱۵۲ هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود که بر این اساس، در گرایش تذهیب، ۷۷ اثر از ۵۵ هنرمند، در گرایش طراحی نگارگری ۲۳ اثر از ۱۲ هنرمند، در گرایش گل و مرغ ۶۳ اثر از ۴۳ هنرمند و در گرایش نگارگری، ۵۸ اثر از ۴۰ هنرمند روی دیوار می‌رود. همچنین ۳۱ اثر نیز از هنرمندان مدعو به نمایش گذاشته می‌شود.

یازدهمین دوسالانه ملّی نگارگری ایران به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، دانشگاه‌ها و جامعه هنری به‌منظور توسعه و اعتلای جایگاه نگارگری در ایران معاصر، ایجاد زمینه‌ای مناسب برای رشد و شکوفایی نگارگری متناسب با حفظ و تداوم اصول بنیادین این هنر و حمایت از هنرمندان مستعد این عرصه، در گرایش‌های نگارگری، گل و مرغ، تذهیب و طراحی نگارگری برگزار می‌شود.

نمایشگاه یازدهمین دوسالانه ملّی نگارگری ایران تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ دایر خواهد بود.

منبع: ایسنا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است