پیام وزیر فرهنگ به مناسبت دومین هفته بزرگداشت حکیم نظامی

به گزارش صبا، پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت دومین هفته بزرگداشت حکیم نظامی به قرار زیر است.

خرد هرکجا گنجی آرد پدید
ز نام خدا سازد آن را کلید

(اقبال­نامه حکیم نظامی)

شعر و ادبیات یکی از جلوه­‌گا‌ه‌های فرهنگ و تمدن بشری است که ترنم آن جان ­فزاست و به­ سان آینه‌ای بی‌زنگار، فرصت تماشای دیگرگونه هستی را به آدمی می­‌بخشد. شعر نزد ایرانیان مرتبتی بی­‌مثال دارد؛ زیرا نه­ تنها عنصر برسازنده هویت ملی است که عصاره ایمان و ارزش­‌های جاودانی این ملت و تمدن بزرگ و دیرینه نیز به­ شمار می‌­رود.

حکیم نظامی، شاعر بلندآوازه سده ششم هجری، یکی از ستون‌­های افراشته زبان ادب فارسی است که میراث حِکمی و ادبی او در ستایش و نکوداشت انسانی کامل و رسیدن به کمال بشری است. سخنوری که «پنج گنج» او، سرشار از آموزه‌های سترگ عرفانی، تعلیمی و اخلاقی و راز ورزی­‌هایش گویای بینش عمیق دینی و قرب به مقام رُبوبی و تلمیحات و تصریحات قرآنی او نشانگر وسعت دانش قرآنی و حدیثی اوست.

نام حکیم نظامی به گون‌ه­ای زیبا با ادب و فرهنگ ایرانی، اسلامی گره خورده و آثار فاخر او نه ­تن‌ها بیانی از فرهنگ ایران­ زمین که میراث مشترک تمامی بشریت است. بنای اندیشه‌های این سخنور یگانه بزم نامه ­سرا، بر وطن­ دوستی استوار شده و ایمان به آموزه­‌های ناب اسلامی در سطر به سطر آثارش به چشم می­‌خورد.

نظامی از دیدگاه ما، حلیه پیوند و دوستی میان اقشار گسترده‌­ای از جامعه بشری به­ ویژه ملت­‌های ایران، تاجیکستان، افغانستان و آذربایجان است و بدون شک تلاش­‌های ارزنده کشور‌های فارسی­ زبان هم می­‌تواند راهی برای پاسداشت مؤلفه­‌های فرهنگی مشترک قلمداد شود. بر این منوال، روز بزرگداشت حکیم نظامی یکی از روز‌های پاسداشت مقام رفیع زبان و ادب فارسی است که گستره آن مرز‌های ایران فرهنگی را با آن سابقه و پیشینه تمدنی غنی، درنوردیده و شعاع آن بخش‌های وسیعی از جهان امروزی را در برگرفته است.

خرسندیم که دولت انقلابی و مردمی، فصل نوینی را در پاسداشت زبان فارسی و مفاخر آن در همه ابعاد آغاز کرده و بر این باور است که زبان فارسی همانند همه زبان­‌های دیگر، به زایش و نوسازی نیاز دارد.

امروز برای صیانت از این میراث گران‌بها نیازمند جهادی تبیینی و فرهنگی هستیم. از این­‌رو عزم راسخ دولت هم بر بازنگری در حوزه هنر‌های اصیل ایرانی و پرهیز از نگاه ویترینی و توجه به محتوا و زیرساخت­ هاست. اکنون که این میراث سترگ از غرقاب طوفان ­زای تاریخ به دست ما رسیده، بر ماست که جایگاه شاعرانی، چون حکیم نظامی را در تاریخچه غنی شعر فارسی بازخوانی و میراث غنی شعری و اندیشگی این سخنور بزرگ را در کنار آثار ارزشمند دیگر گویندگان و نویسندگان پارسی تحلیل کنیم. باید جاذبه نظامی را در حافظه جهانی همچون حافظه داخلی بیش از پیش بشناسیم و به آن ارج نهیم. معرفی شاعرانی، چون حکیم نظامی از سطح نخبگانی به سطح عمومی جامعه از دیگر ضروریات است که البته صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند.

۲۱ اسفندماه تنها روز برای گرامی­داشت نام یک شاعر و احترام به مقام فراخناک سخنوری بزرگ نیست که فزون­‌تر از آن، روز گرامی‌داشت عواطف ناب انسانی و نکوداشت اندیشه و پاسداشت جان آدمی و عظمت گوهر انسانی است.

در پایان تلاش‌های سخت­‌کوشان و دست­ اندرکاران دومین دوره بزرگداشت حکیم نظامی را در جای­ جای میهن عزیز و در خارج از مرز‌های ایران اسلامی گرامی می­‌دارم و بزرگ می­‌شمارم. همچنین از همکارانم در ستاد مرکزی بزرگداشت حکیم نظامی، ستاد‌های استانی و نیز انجمن­‌ها و مؤسسات فرهنگی و ادبی، دستگاه‌های مختلف، صدا و سیما، رسانه­‌های مکتوب و برخط و خبرگزاری­‌ها که با پیش­ بینی و اجرای برنامه‌های متنوع برای بزرگداشت این شاعر و داستان­ سرای پارسی­ گوی حوزه تمدنی ایران سنگ تمام گذاشته‌اند، قدردانی می‌کنم.

هم زمانی نیمه شعبان و سالروز ولادت باسعادت حضرت مهدی (عج) را با آیین­‌های هفته بزرگداشت حکیم نظامی به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم این تقارن، فرصتی برای افزایش نشاط اجتماعی و امیدآفرینی مردم عزیز ایران فراهم سازد.

بهترین خاتمه سخن در بزرگداشت این شاعر عزیز و دردانه سخن پارسی، تک ­بیتی زیبا از خود اوست که فرمود:

فاتحه فکرت و ختم سخن
نام خدایست بر او ختم کُن