درویش: سینمای جنگ برای من، بعد از دوران دفاع مقدس تازه آغاز شد/ جای حاتمی‌کیا اینجا خالی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۱
گزارش صبا از نشست هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

درویش: سینمای جنگ برای من، بعد از دوران دفاع مقدس تازه آغاز شد/ جای حاتمی‌کیا اینجا خالی است

احمدرضا درویش گفت: برای فیلمسازانی نظیر من که در جنگ رشد کردند، سینمای جنگ بعد از دفاع تمام نشد بلکه آغاز شد زیرا تا به امروز این سرزمین در گیر جنگ های مختلف بوده است.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، احمدرضا درویش در جریان آخرین روزهای برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، عصر امروز در نشستی صمیمانه گفت: پیش‌تر سینمای دفاع مقدس را با عنوان دفاع مقدس می شناختیم اما به حق عنوان آن به فیلم مقاومت تغییر کرد زیرا دامنه دفاع مقدس تا به امروز ادامه دارد.

درویش با تاکید بر اینکه پی ریزی سینمای ایران در سینمای دفاع مقدس انجام شد، گفت: آثار و مستندهایی در مورد مقاومت عراق و سوریه ساخته شده است که حیرت انگیز است. تصاویری که این فیلم سازان جوان ثبت کرده اند بسیار قابل توجه است و همه آنها ناشی از تلاش‌های چندین ساله سینمای دفاع مقدس است.

وی افزود: سینمای دفاع مقدس راهی را آغاز کرد که جوانان فیلمساز امروز ایران آن را تا جایی ادامه دادند که جرأت دارند در دل درگیری‌های داعش در سوریه و عراق دوربین به دست حضور پیدا کنند و لحظاتی را ثبت کنند که شاید دیگر در تاریخ تکرار نشوند.

درویش با اشاره به نسبت امروز هنرمندان و سیاستگذاران در عرصه سینمای مقاومت اظهار داشت: مشکل ما، فاصله مسئولین با هنرمندان است. کمتر مانند جشنواره مقاومت هنرمندان در کنار مسئولین نظامی و فرهنگی در جمع دوستانه می‌نشینند. میزانسن‌ها غالبا رسمی است و این باعث می‌شود حرف یکدیگر را نشنویم. کاش این جشنواره فرصت بیشتری فراهم می کرد تا ما بیشتر در خدمت جوانان این استان باشیم و همچنین بتوانیم در خدمت خانواده شهدا این منطقه باشیم.

خالق سرزمین خورشید و دوئل گفت: برای فیلمسازانی نظیر من که در جنگ رشد کردند سینمای جنگ بعد از دفاع تمام نشد بلکه آغاز شد زیرا تا به امروز این سرزمین در گیر جنگ های مختلف بوده است.

او در بخشی از صحبت‌هایش اظهار داشت: من با فیلم‌های ضد جنگ مخالف نیستم اما با کارهایی که ضد دفاع هستم مخالفم. ملت ایران هیچگاه تن به خفت نداده و در کمال اقتدار و با داستان خالی از انقلاب و ایران دفع کرده است.

درویش درباره فیلمساز شاخص سینمای مقاومت گفت: جای ابراهیم حاتمی کیا در این جشنواره خالی است زیرا به حق وی را پرچمدار سینمای مقاومت می‌توان نامید. من او را به نام دیده‌بان سینمای دفاع مقدس می دانم.

درویش در بخش دیگری از سخنانش گفت: جنگ ما جنگ پابرهنه ها بود، زیرا مردم عادی جانانه از کشور دفاع کردند. البته در جنگ امکانات و علم وجود داشت اما حرف نخست را ایمان و باور مردم عادی می زد… باید حواسمان باشد تا ایثار و شهادت در فیلم‌هایمان و رویدادهایمان نمود داشته باشد چرا که ایثار و شهادت تحت مالکیت مردمی است که با آنها به عزت امروز ایران رسیدند. یادمان باشد باید به میان مردم برویم و خانواده‌های شهدا را همواره مد نظر داشته باشیم.

درویش افزود: نسل ما در سینمای دفاع مقدس در همه بخش های فنی و زیبایی شناختی پرچم دار بوده که باید به جوانان گفته شود و جوانان هم باید خودشان برای شناخت آن تلاش کند تا روز به روز سینمای پر قدرت تری را تجربه کنیم.

او اظهار داشت: در این جشنواره باید جوانان حضور پر رنگ داشته باشند چون آشنایی جوانان با فیلمسازان قدیمی این حوزه موجب رونق این شکل از سینما خواهد شد. فیلمسازان جوان بدانند که فیلمسازی و هنر به پول نیست. خیال‌پردازی و قدرت تصویر هنرمند را موفق می‌کند. فیلمساز باید فلسفه بداند، عرفان بداند.هنرمند باید مسائل اجتماعی را ادراک کند و به تصویر بکشد.

خالق آثاری چون آخرین پرواز و کیمیا ادامه داد: سینمای دفاع مقدس متعلق به یک گروه خاص نیست، بلکه همه باید در این حوزه ورود کنند. سینمای دفاع مقدس برای همه ایرانیان است. باید در سینمای دفاع مقدس درها را به روی همه فیلمسازان باز کرد و از هر جناح و فکر و ظاهری در فیلمسازی دفاع مقدس حمایت کرد.

او اظهار داشت: در سینما دو عنصر صدا و تصویر حرف اول را می زند برای همین باید از این ابزار برای اعتلای فرهنگ مقاومت بهره ببریم. البته کار ما فقط این نیست که در سینمای دفاع مقدس آنچه در جنگ رخ داده را جز به جز تصویر کنیم بلکه در سینمای دفاع مقدس باید حقیقت جنگ را نشان داد.

درویش با اشاره به برگزاری جشنواره در خلیج فارس و ظرفیت‌های آن برای آینده جشنواره فیلم مقاومت گفت: اینکه جشنواره فیلم مقاومت را در خلیج فارس برگزار کرده اند موقعیت مناسبی برای فیلمسازان و شرکت کنندگان در جشنواره ایجاد کرده‌اند تا با جامعه شناسی آنها از این منطقه و شناخت شخصیت‌های موثر و نقاط مهم جغرافیایی از این منطقه مهم کشور فیلم‌هایی از این موقعیت در سال‌های آینده بسازند.

این نشست پیش از اکران فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در عسلویه برگزار شد.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000