مراسم گرامیداشت نوزدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۱
با سخنان معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی

مراسم گرامیداشت نوزدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد، در مراسم گرامیداشت نوزدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور از ارسال بیش از دو میلیون نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور خبر داد و گفت: یقین دارم نهاد کتابخانه‌ها با همّت متعالی و تلاش‌های جمعی و دلسوزانه عزیزانم در سراسر کشور و نگاه فرهنگی دولت مردمی بیش از پیش خوش خواهد درخشید.

به گزارش صبا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد در مراسم گرامیداشت نوزدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیرمقدم به حاضران، اظهار داشت: امروز برای کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روز مبارکی است. ضمن تقدیر از اعضای هیئت محترم امنا و سپاسگزاری از تک تک کتابداران و کارکنان کوشای این مجموعه، از تمامی کسانی که در شکل‌گیری و تثبیت نهاد نقش داشته و طی این ۱۹ سال، منشا اثر و خدمات بوده اند، در طول تصدی مسئولیت با دل وجان در نهاد خدمت کرده‌اند و در نقطه‌ای که اکنون ایستاده ایم، نقش داشته و دارند، به ویژه برادر ارجمندم، جناب آقای رمضانی تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به افتتاح کتابخانه مرکزی قم، برگزاری نشست مدیران کل کتابخانه های عمومی استان ها و اجرای طرح کتابخانه گردی در ۶۷۳ کتابخانه همزمان با نوزدهمین سالروز تأسیس نهاد، بیان کرد: به حمدلله علی‌رغم سختی‌های مسیر، در حوزه توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی شتابنده و پرتوان پیش رفته‌ایم. افتتاح ۳۷ باب کتابخانه عمومی در سال ۱۴۰۱، ۶ باب بازسازی و بازگشایی، ۴۲ باب فعالسازی؛ بهسازی تجهیزات ۶۸۱ باب کتابخانه عمومی در ۲۳ استان؛ افزایش ۷ باب کتابخانه سیار؛ بازطراحی نقشه ساختمان و تجهیزات قریب به۵۰ باب کتابخانه؛ برگزاری بیش از ۱۸۵ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی، برگزاری جشنواره های ملی کتابخوانی همانند جشنواره کتابخوانی رضوی، دومین دوره جشنواره قصه گویی، دومین دوره نشان هدهد سفید، دومین دوره طرح باهم بخوانیم، مشارکت در برگزاری چهارمین دوره مجازی «بی نهایت» ویژه نوجوانان، حمایت از پنجمین رویداد بازی های جدی؛ ارسال بیش از دو میلیون نسخه کتاب خریداری شده در سال ۱۴۰۰؛ ارسال ۱،۴۸۱،۵۰۳ نسخه از نشریات خریداری شده به کتابخانه های سراسر کشور در ۶۰،۲۰۲ بسته؛ ارسال ۳۰۱،۱۳۳ هزار نسخه کتاب در طرح انتخاب کتابدار؛ انعقاد ۱۴ تفاهم‌نامه‌ ملی و ۲۱۴ تفاهم نامه استانی؛ برگزاری ۳۸۹۴ جلسه انجمن در کشور، اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.

هراتی ادامه داد: اگر توفیقی حاصل شده لطف الهی و همّت عزیزان در نهاد کتابخانه‌ها اعم از کارکنان و کتابداران بوده است. تقدیر از کتابداران پرتلاش و کتابخوانان عزیز در هفته کتاب انجام شد و امروز، همزمان با سالروز تأسیس نهاد از زحمات کارکنان ستادی قدردانی می کنیم.

وی با اشاره به انتخاب ۲۴ نفر از همکاران ستادی از ۱۴ استان و در ۱۷ پست، در خصوص معیارهای انتخاب برگزیدگان گفت: سعی ما دقت و عدالت در انتخاب ها بوده است. ۱۵ شاخص برای معرفی گزینه های استانی انتخاب شد که برخی عبارتند از: مسئولیت پذیری، پیگیری، دغدغه مندی و جدیت در انجام وظایف و امور محوله؛ دقت و سرعت عمل در فرایندها و ارائه گزارش ها؛ مدیریت موثر در پیگیری و انجام وظایف؛ تلاش در جهت همکاری گروهی، سازنده و موثر برای پیشبرد اهداف و ماموریت های سازمانی؛ شناخت دقیق و موثر و کارآمد از وضعیت استان در حوزه تخصصی؛ تعامل موثر، مطلوب و سازنده با مجموعه همکاران کتابدار، اداره کل استان و ستاد مرکزی؛ تسلط به بخشنامه ها، فرایندها، قوانین، مقررات و دستورالعمل های اجرایی و … . پس از دریافت نظرات ادارات کل تخصصی ستادی، ۱۲۷ گزینه(۸۷ نفر ستادی و ۴۰ رئیس اداره شهرستان) معرفی شده در کارگروه‌ تخصصی انتخاب برگزیدگان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۱۶ نفر از ستاد استان ها و ۸ نفر به عنوان رئیس اداره برتر انتخاب شدند.

دبیر جشنواره نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن تقدیر از تمامی بانیان برگزاری این مراسم اعم از کارکنان ستادی و کتابداران، اظهار داشت: یقین دارم نهاد کتابخانه‌ها با همّت متعالی و تلاش‌های جمعی و دلسوزانه عزیزانم در سراسر کشور و نگاه فرهنگی دولت مردمی بیش از پیش خوش خواهد درخشید و با توجه ویژه دولت و وزیر محترم به مسئله کتابخانه‌های عمومی و کتابداران، شاهد رشد و شکوفایی آن خواهیم بود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است