«آخرین دیپلمات» سه سال پس از تولید اکران شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۰

«آخرین دیپلمات» سه سال پس از تولید اکران شد

مراسم نخستین اکران فیلم مستند «آخرین دیپلمات» به میزبانی دانشگاه علم و صنعت با حضور کارگردان مستند و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش صبا، در این مراسم که به همت انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت برگزار شده بود، علیرضا معینی معاون فرهنگی دانشگاه علم و صنعت در سخنانی گفت: تهیه مستند از تاریخ معاصر ایران، یکی از مصادیق جهاد تبیین و بسیار پر ارزش است. دشمنان انقلاب اسلامی از خلأ کمبود روایت‌های مستند، سعی در جعل و تحریف واقعیت‌ها زمان پهلوی داشته و تلاش می‌کنند با استفاده از رسانه‌های خود، دوران سیاه پهلوی را دورانی رؤیایی نشان دهند.

با مستندی چون «آخرین دیپلمات» تیغ تحریف‌ها برنده نخواهد بود

وی تاکید کرد: وقتی مستندی مثل «آخرین دیپلمات» از زبان یکی از نزدیکان دربار و داماد شاه، اردشیر زاهدی، اینچنین روایت می‌شود، واقعیت‌ها بر ملأ شده و دیگر تیغ تحریف‌ها برنده نخواهد بود. از تمام عزیزانی که برای تهیه این مستند تلاش کردند، خصوصا کارگردان و نویسنده محترم آن جناب آقای تاجیک به سهم خود تشکر و قدردانی می‌کنم و آرزوی توفیقات روز افزون برایشان دارم.


لزوم بیان دقیق روایت‌های تاریخی برای نسل‌‎های جدید

در ادامه امیر تاجیک تهیه کننده و کارگردان فیلم با تشکر از حضور دانشجویان و اساتید، بیان کرد: در روزگاری که شبهه‌افکنی و تحریف تاریخ، به بخش مهمی از جنگ روانی بر ضد افکار عمومی تبدیل شده، لازم است با بیان دقیق روایت‌ها، به نسل‌های جدید کمک کنیم که در پیچ‌های تاریخی با شناخت صحیح از روند وقایع کشور، دچار تحلیل غلط نشوند.

وی افزود: جای خوشحالی دارد که اولین اکران فیلم در دانشگاهی صورت می‌پذیرد که مزین به عنوان «علم» و «صنعت» است؛ دو مقوله‌ای که همواره نیاز کشور بوده و در این روزها این نیاز برای برون رفت از شرایط موجود بیشتر حس می‌شود.

ماجرای ایستادگی اردشیر زاهدی در مقابل فشارها و ضرب و شتم او توسط سلطنت‎‌طلبان

کارگردان مستند «آخرین دیپلمات» با اشاره به اهمیت این فیلم خاطرنشان کرد: حوادث مختلف نباید حس میهن دوستی و عرق به اعتلای کشور را کمرنگ کند. اردشیر زاهدی اگرچه زندگی پر فراز و نشیبی داشت، اما در سالهای آخر تلاش کرد با دفاع از مسیر پیشرفت و اعتلای میهن عزیز اسلامی مان، در مقابل بدگویی ها، تهمت‌ها و تخریبهای وطن فروشان ایستادگی کند تا جایی که یکبار سلطنت طلبان در شهر مونترو محل زندگی وی، با ایشان برخورد فیزیکی کرده و آقای زاهدی مدت‌ها به واسطه این ضرب و شتم دچار خونریزی کلیه و آسیب‌های دیگر شد.

از یاد کردن سردار سلیمانی با افتخار تا محکوم کردن ترور ناجوانمردانه او

تاجیک تاکید کرد: ایشان همواره با افتخار از سردار سلیمانی یاد می‌کرد، دستاوردهای علمی و نظامی کشور را می‌ستود و پس از محکوم نمودن ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی هزینه‌های زیادی پرداخت.

در ادامه فیلم مستند «آخرین دیپلمات» برای حاضران در سالن اکران شد و پس از آن تاجیک به سوالات دانشجویان در خصوص فیلم، روند تولید و تجربیات کار پاسخ داد.

اثری که می‌تواند بر افکار عمومی تاثیر مثبت داشته باشد

مدیر پیشین شبکه مستند سیما با اشاره به تولید چند نسخه از فیلم برای اکران در مدیوم های مختلف گفت: فیلم در سه نسخه تولید شده: نسخه‌ای که امروز دیدیم، نسخه تلویزیونی بود که برای پخش از تلویزیون آماده شده بود لکن تا امروز رسانه ملی با پخش این اثر که می‌تواند تاثیر مثبتی بر افکار عمومی داشته باشد، موافقت نکرده است.

وی ادامه داد: یک نسخه بین‌المللی به زبان انگلیسی تولید شده که به جنبه‌های مختلف اقدامات بین‌المللی آقای زاهدی همچون نقش مهم آزادسازی گروگان‌های بزرگترین گروگان‌گیری تاریخ ایالات متحده در سال ۱۹۷۷ پرداخته می‌شود. در نسخه جشنواره‌ای نیز ابعاد خصوصی‌تر زندگی آقای زاهدی برجسته شده است.

بازخوانی بدون واسطه تاریخ راهی برای مقابله با تحریف آن

تاجیک با ابراز امیدواری برای نمایش فیلم در رسانه ملی تصریح کرد: «آخرین دیپلمات» از زبان یکی از موثرترین چهره‌های پهلوی دوم به بازخوانی بدون واسطه تاریخ می‌پردازد. این روزها که ما با تحریف تاریخ مواجهیم، اکران این فیلم می‌تواند مسیر صحیحی را پیش پای علاقمندان به تاریخ کشور و اعتلای آن قرار دهد.

این مستندساز با بیان اینکه تحقیق و پژوهش فیلم و جمع آوری و خرید آرشیو ماه‌ها به طول انجامیده، افزود: از زمان پایان تولید تا اولین اکران عمومی، قریب به سه سال طول کشیده است. صرف نظر از هزینه‌های ریالی و زمانی، اکران عمومی فیلم حداقل انتظاری است که می‌توان از دستگاه‌های فرهنگی کشور خاصه رسانه ملی داشت.

کارگردان «آخرین دیپلمات» در پایان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به دانشجویان گفت: امیدوارم از برکات این ماه و ماه مبارک رمضان بهره ببرید و دعا کنید که تنگ نظری‌های سلیقه‌ای برخی مدیران فرهنگی به مانعی برای تبلور استعدادهای جوانان این مرز و بوم منتهی نشود.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است