پیام تسلیت وزیر ارشاد و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پی درگذشت عبدالله انوار | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۳

پیام تسلیت وزیر ارشاد و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پی درگذشت عبدالله انوار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پیام‌های جداگانه درگذشت سیدعبدالله انوار را تسلیت گفتند.

به گزارش صبا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد در پیامی درگذشت سیدعبدالله انوار، نویسنده، ‬نسخه‌شناس و مورخ را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

انالله وانّا الیه راجعون

از گنج شایگان دانش و حکمت و معرفت، گوهر نفیسی رفت. روح بلند استاد سید عبدالله انوار، حکیم، فیلسوف، تاریخ نگار، نسخه‌شناس، موسیقی‌دان و ریاضی‌دان برجسته به پیشگاه حضرت دوست و سرای ابدی شتافت. او که دلی پرمهر، سری پرشور و طبعی والا داشت، رخ در نقاب خاک کشید.

استاد انوار به عنوان یکی از مواریث فرهنگی این سرزمین، ضمن احاطه بر دانش قدیم، در علوم نوین نیز چیره دست و صاحب مهارتی زبانزد بود. در جامعیت ایشان در دانش‌های مختلف همین بس که ایشان از منطق، فلسفه، موسیقی و ریاضیات تا تاریخ، نجوم و نسخه شناسی تسلط و تبحر داشتند. کوشش‌ها و فعالیت‌های خالصانه این استاد در حوزه‌های تهران‌شناسی و تاریخ‌نگاری معاصر، نیز از دیگر خدمات ارزنده علمی و فرهنگی وی بشمار می‌رود.

نوروز ۱۴۰۱ که به همراه همکارانم دیداری با استاد انوار دست داد، در آن دیدار ایشان را مردی نیک نفس و بی آلایش و پر تلاش یافتم که لحظه‌ای از تکاپوی علمی و فرهنگی باز نمی‌ایستاد و از همین رهگذر نیز این توفیق را پیدا کرده بود که شناختی جامع در برخی از زمینه‌های علمی از جمله آثار ابن سینا را بیابد.

بی‌تردید فقدان این استاد بزرگ برای جامعه علمی و ادبی کشور که از خرمن دانش و معرفت ایشان بهره مند می‌شدند، غمی است گران و برای ایران اسلامی ضایعه‌ای جبران ناپذیر و فراموش ناشدنی. هر چند گام‌های بلند آن گرانمایه در راه آموزش و گسترش عرصه‌های نوین علمی و فرهنگی، نام ایشان را تا همیشه بر تارک آسمان دانش و فرهنگ ایران زمین به نیکی زنده و جاودانه خواهد ساخت.

از خداوند سبحان برای روح پاک و بلند این اندیشمند و پژوهشگر فرهنگ ایرانی اسلامی جایگاهی رفیع و برای خانواده معظم و علم‌پرور ایشان و تمامی شاگردان و علاقه‌مندانشان اجر و شکیبایی طلب می‌کنم.

محمد مهدی اسماعیلی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

همچنین محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با صدور پیامی درگذشت سیدعبدالله انوار متن پژوه و چهره ماندگار نسخه شناسی و ریاضیات قدیم را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ ثمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ

درگذشت استاد سید عبدالله انوار؛ متن پژوه، ریاضیدان، فلسفه پژوه و تهران‌شناس برجسته کشور را به خانواده، شاگردان و جامعه علمی کشور تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.

فعالیت‌های پژوهشی و آثار ماندگار علمی این استاد فقید و چهره ماندگار نسخه شناسی ایران همواره به مثابه چراغ راه استادان و پژوهشگران متون کهن ایرانی – اسلامی است و یاد و نام این محقق گرانقدر همیشه زنده و جاودان خواهد بود.

اینجانب رحلت جانگداز آن مرحوم را به عموم ملت علم و فرهنگ دوست ایران تسلیت عرض نموده، برای آن عزیز سفرکرده علو درجات از درگاه باری تعالی خواستارم.

خداوند روح آن فقیدِ سعید را با روح اولیا و اوصیا محشور فرماید.

محمود شالویی

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است