اعتراض صادرکنندگان صنایع دستی به تغییر نام صندوق توسعه/ ارائه پیشنهاد برای تسهیل صادرات این صنعت فرهنگی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۳
در نشست هم‌اندیشی بازرگانان و صادرکنندگان صنایع دستی مطرح شد؛

اعتراض صادرکنندگان صنایع دستی به تغییر نام صندوق توسعه/ ارائه پیشنهاد برای تسهیل صادرات این صنعت فرهنگی

نشست هم‌اندیشی بازرگانان و صادرکنندگان صنایع دستی در سالن فجر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزاری شد و افراد حاضر در این جلسه ضمن اعتراض به تغییر نام صندوق توسعه صنایع دستی، پیشنهاد دادند که کنسرسیوم صادرات صنایع دستی شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی و صنایع دستی صبا؛ نشست هم‌اندیشی بازرگانان و صادرکنندگان صنایع دستی امروز با حضور عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن فجر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد. سید امیر برهانی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در این هم‌اندیشی گفت: صندوق ضمانت صادرات آمادگی دارد که به صادرکنندگان صنایع دستی خدمات ارائه بدهد. این صندوق که یک ارگان صد در صد دولتی است، خسارت بیمه‌شدگان را پرداخت می‌کند.

وی افزود: صندوق ضمانت صادرات محصولات مختلف بیمه‌ای دارد. صنایع دستی و گردشگری برند ایرانی هستند و ارزش افزوده اعتباری جمهوری اسلامی به حساب می‌آیند.

مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما می‌خواهیم با برگزاری نشست‌هایی، چون نشست هم‌اندیشی بازرگانان و صادرکنندگان صنایع دستی وضعیت صنایع دستی را یکپارچه کنیم و مشکلات موجود بر سر راه فعالان عرصه صنایع دستی را راحت‌تر از میان برداریم.

علوی نماینده مدیرعامل مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گفت: شرکت سهامی نمایشگاه‌ها حاضر است که در قالب انعقاد تفاهمنامه همکاری با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا راه‌های دیگر به حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه‌های خارجی کمک کند.

ولی سازمان توسعه تجارت گفت: ما بخش ویژه‌ای را برای ارائه خدمات به صنایع خلاق اختصاص داده‌ایم و برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان کار‌هایی انجام داده‌ایم و انجام خواهیم داد.

مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: جمعی که در خدمتشان هستیم فعالان اصلی صنایع دستی هستند. صادرات رکن رکین عرصه صنایع دستی است و اهمیت زیادی دارد. سرمایه‌گذاری در صنایع دستی باید یک کنش خردمندانه باشد و اینچنین هم هست. ما قرار است که براساس سیاست‌های وزیر به بخش خصوصی اعتماد کنیم بنابراین بخش خصوصی بال بخش دولتی خواهد بود.

او بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم همگرایی ایجاد کنیم تا دورنمای مناسبی از اقدامات سال آینده‌مان داشته باشیم.

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست هم‌اندیشی بازرگانان و صادرکنندگان صنایع دستی گفت: این جلسه تشریفاتی و تزئینی نیست و صد در صد کاری است. جلسه مذکور باید تا حصول نهایی اهداف تعیین شده برای نشست هم‌اندیشی بازرگانان و صادرکنندگان صنایع دستی تداوم داشته باشد.

بختیاری مدیر شرکت تعاونی صنایع دستی ایرانیان گفت: ما یک فرصت یک ساله را در دولت سیزدهم از دست داده‌ایم و جانمایی پست‌ها می‌تواند برای انجام کار مهم باشد. پیش از این بار‌ها جلساتی، چون نشست هم‌اندیشی بازرگانان و صادرکنندگان صنایع دستی با حضور وزرای پیشین و معاونان آن‌ها برگزار شدند، ولی به نتیجه‌ای نرسیدند بنابراین به نظر من بهتر است یک کمیته کارشناسی با حضور نمایندگان فعالان صنایع دستی، افرادی از دفتر وزارت میراث فرهنگی و بخش خصوصی شکل بگیرد. پیش از این انجمن ملی صادرات صنایع دستی شکل گرفت، ولی بخش دولتی فعالیت آن را متوقف کرد. من امیدوارم انجمن ملی مذکور احیا شود.

اخیرا مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته است که نام صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی فرهنگی را به صندوق توسعه گردشگری تغییر دهد. ما به این موضوع اعتراض داریم، زیرا به نظرمان صنایع دستی و گردشگری باید مکمل یکدیگر باشند نه اینکه گردشگری، صنایع دستی را کنار بزند.

محمدباقر مروی مدیرعامل شرکت زرین برگ پایا (هفتا) گفت: من فکر می‌کنم که فعالان عرصه صنایع دستی نیاز به ترحم ندارند. امروز فروشگاه‌های بزرگ و فعالان صادرات صنایع دستی مشکل دارند.

ما با تولید محصولات خلاق‌محور و کاربردی می‌توانیم صادرات صنایع دستی را رونق بدهیم. خلق محصول تولید‌محور به همت سرمایه‌گذاران ممکن می‌شود.

سید علی رضوی رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر گفت: من پیشنهاد می‌کنم که کنسرسیوم صادرات صنایع دستی ایران شکل بگیرد. من غیر از صادرات و تولیدات صادرات‌محور کار دیگری را بلد نیستم.

او افزود: کنسرسیوم صادرات صنایع دستی همه فعالان عرصه صنایع دستی را دربرمی‌گیرد و من از وزیر می‌خواهم که به هیچ عنوان مکانیزمی را نگذارد که کنسرسیوم دولتی شود البته من از دولت می‌خواهم که در قالب طرح مولدسازی بخشی از ظرفیت‌هایش در خارج از کشور را به بخش خصوصی و کنسرسیوم صادرات صنایع دستی ایران اختصاص بدهد.

کیان پور مدیر خانه خلاقیت و نوآوری صنایع دستی گفت: ما نیازمند یک برنامه جامع و هوشمند هستیم تا بتوانیم صادرات صنایع دستی را رونق بدهیم. اولویت غلط، ضد توسعه است. همه چیز عوض شده است و صنایع دستی باید به معنای واقعی کلمه وارد زندگی شود.

او افزود: من به مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد می‌دهم که شعار سال آینده، «صنایع دستی برای زندگی» باشد.

مدیر خانه خلاقیت و نوآوری صنایع دستی بیان کرد: نوآوری و فناوری دیگر یک نیاز نیست، یک ضرورت است. من امیدوارم شناسنامه صنایع دستی زودتر صادر شود.

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان نشست هم‌اندیشی بازرگانان و صادرکنندگان صنایع دستی ایران گفت: تاکید بر این بود که جلسات اینچنینی ادامه پیدا کند و این حرف درستی است منتها من برای آنکه اتلاف وقت نداشته باشیم از خانم جلالی می‌خواهم که مسائل اساسی احصاء شده را در نظر بگیرند و جلسات متعددی با تعداد اندک حضار برگزار کنند تا بهتر بتوانیم مشکلات را حل کنند.

او افزود: من خیلی با هنر سر و کار داشتم و مسئولیت‌های هنری زیادی داشتم اما معتقدم که هنر صنایع دستی نزدیکترین هنر به فرهنگ، تمدن و دین کشورمان است. هنر صنایع دستی یک هنر واقعی و پاک به حساب می‌آید.

ضرغامی بیان کرد: هم‌اکنون چینی‌ها بازار خوبی برای عرصه‌های گردشگری و صنایع دستی ما هستند.

او ادامه داد: عرصه صنایع دستی مشکلات و مسائل متعددی دارد اما حوزه صادرات شاه‌کلید حل مسائل عرصه مذکور به حساب می‌آید زیرا اگر مشکل صادرات حل شود، مشکلات تولید و توزیع نیز حل می‌شوند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برخی از دوستان گفتند گاهی هزینه بسته‌بندی بیشتر از هزینه تولید می‌شود. من می‌گویم این مسئله مشکلی ندارد زیرا گاهی بسته‌بندی زیبا به رونق قابل توجه فروش و صادرات کمک می‌کند.

ضرغامی تاکید کرد: ما اینجا از اصل هنر دیده‌بانی می‌کنیم. من معتقدم که ما باید مراقب باشیم که جنس بنجل به عنوان صنایع دستی ایران به کشورهای دیگر صادر نشود. صادرکنندگان بازار را می‌بینند و می‌توانند به ما بگویند کدام یک از بخش‌های صنایع دستی کشورمان بازار بیشتری دارند.

او بیان کرد: صادرکنندگان ما باید بازارشان را خوب بشناسند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: مجلس شورای اسلامی در زمینه برون‌سپاری ارزی و اختصاص جایگاهی در شهرکت‌های صنعتی به صنایع دستی به ما کمک کرده‌اند و مصوبه‌هایی داشته‌اند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000