وزیر فرهنگ: نظامی برای ما،‌ آذربایجان،‌ تاجیکستان و افغانستان افتخار است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۴

وزیر فرهنگ: نظامی برای ما،‌ آذربایجان،‌ تاجیکستان و افغانستان افتخار است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما دعوای جغرافیای سیاسی نداریم و نظامی برای ما و اهالی آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان از مفاخر فرهنگی مشترک به حساب می‌آید.

به گزارش صبا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد در مراسم روز بزرگداشت مقام حکیم نظامی که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: وجود حکیم نظامی برای جامعه فرهنگی، ادبی و هنری ایران، همانند گهر تابناکی در پیشانی تاریخ می‌درخشد.

وزیر ارشاد پس از قرائت پیام رئیس جمهور به روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با بیان اینکه اولویت رئیس جمهور کشورمان به مسائل فرهنگی است، گفت: نگاه جمهوری اسلامی، نگاهی تمدنی است و در این حوزه از تمدن بزرگی به نام ایران فرهنگی برخوردار هستیم که دارای مرزهای گسترده با شخصیت‌های فراوان تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینک مولوی در بلخ به دنیا آمد، در قونیه رشد کرده و همانجا فوت کرد اما همه اشعارش به فارسی گفته است، ادامه داد: مسلماً مولوی متعلق به ایران فرهنگی بزرگ است و به یک منطقه سیاسی خاص تعلق ندارد. ما دعوای جغرافیای سیاسی نداریم و نظامی برای ما و اهالی آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان از مفاخر فرهنگی مشترک به حساب می‌آید و این موجب وحدت ما با این کشورهای حوزه تمدنی است. مرز ایران فرهنگی بزرگ از چین تا آسیای مرکزی و غرب آسیا با شخصیت‌های بسیار بزرگ فرهنگی است که این مسئله بزرگی و عظمت فرهنگی و تاریخی ایران را نشان می‌دهد.

اسماعیلی در ادامه به فعالیت‌های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دوره جدید کرد و گفت: به دنبال بازگشت انجمن مفاخر به رسالت‌های واقعی آن هستیم و در یکصد سال اخیر ساخت ابنیه‌های مهم از جمله آرامگاه فردوسی، ابن‌سینا و حافظ توسط انجمن مفاخر انجام شده و در دوره جدید می‌خواهیم این امر را دوباره در مأموریت‌های انجمن تعریف کنیم تا این انجمن بیش از پیش در تعظیم فرهنگ کشور نقش اساسی و مهمی ایفا کند.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ در دوره جدید بنا دارد تا شخصیت‌های فرهنگی به بهترین شکل ممکن به نسل جدید معرفی کند، ادامه داد: رئیس جمهور به عنوان رئیس هیأت امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بر فعالیت‌های این انجمن نظارت دارند که همین مسأله در کنار انتصاب شخصیت‌های بزرگ فرهنگی در هیأت امنای انجمن، نشان دهنده اهتمام ویژه دولت مردمی نسبت به حوزه فرهنگ است.

وی همچنین از ایجاد مناطق ویژه فرهنگی خبر داد و گفت: سه حوزه فرهنگی مهم در اقلیم‌های کشور پیش‌بینی شده است و در این سه اقلیم مناطق ویژه فرهنگی ایجاد خواهد شد تا در پیوست این مناطق فعالیت‌های اقتصادی صورت بگیرد لذا برای سال آینده در این مناطق فعالیت ابتکاری مدنظر قرار خواهد گرفت.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از اقدامات مدیریت جدید انجمن مفاخر در خصوص برپایی هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، اشاره کرد: حکیم نظامی مایه وحدت و احترام ایران با دیگر کشورها است. حکیم نظامی متعلق به ایران فرهنگی بزرگ با تمدن چند هزار ساله است که وقتی با اسلام پیوند خورد چنین بزرگانی را پرورش داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سفر اخیر خود به ونزوئلا و رونمایی از ترجمه اسپانیولی کتاب خاطرات مقام معظم رهبری از دوران تبعید و زندان اشاره کرد و گفت: مردم ونزوئلا نیز بسیار علاقه مند به عظمت فرهنگی ایران عزیز از ۱۱ هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر هستند و این عظمت را پاس می‌داریم و به نمادهای فرهنگی خود احترام می‌گذاریم.

محمود شالویی نیز در این آئین با تاکید بر نقش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توجه به حکیم نظامی گفت: از دوره جدید فعالیت وزارت فرهنگ، توجه ویژه‌ای به حکیم نظامی شد. سال گذشته در سراسر استان‌ها و شهرستان‌ها و کشورهای خارجی میزبان برنامه‌هایی برای حکیم نظامی بودیم و تقریباً در تمامی شهرستان‌ها برنامه‌ای برای حکیم نظامی انجام شده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ادامه داد: امسال بزرگداشت حکیم نظامی را از اول اسفند ماه آغاز کردیم. دستگاه‌های مختلف با ما هماهنگی کردند. همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه الزهرا، دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه هنر، دانشگاه تربیت مدرس و … در این بزرگداشت همکاری داشتند.

وی با اشاره به همکاری وزارت آموزش و پرورش، مدیران مدارس شبانه‌روزی، ملی و دولتی در بزرگداشت حکیم نظامی، ادامه داد: انتظار می‌رود تا سال آینده همه دانش‌آموزان با این حکیم فرزانه آشنا شده باشند.

گفتنی است در این مراسم از تندیس حکیم نظامی که توسط نادر قشقایی ساخته شده، رونمایی به عمل آمد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است