برپایی چهارمین جشنواره اشراق در قم | بستر «جهاد تبیین» رسانه و سینما است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۱

برپایی چهارمین جشنواره اشراق در قم | بستر «جهاد تبیین» رسانه و سینما است

چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق که از ۲۰ اسفند آغاز شده، عصر فردا ۲۳ اسفند در سالن مرکز همایش‌های غدیر به پایان می‌رسد.

به گزارش صبا، چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق در قالب‌های فیلم داستانی، مستند، فیلم‌نامه و نقد فیلم توسط معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شده است.

در بخش اصلی (اشراق) که ویژه عموم هنرمندان است. آثار تولید شده بعد از فروردین ۱۴۰۰ پذیرفته شده. در بخش جنبی (رواق) که ویژه طلاب سینماگر است آثار تولید شده بعد از فروردین ۹۸ ارائه می‌شود.

بخش ویژه این دوره جشنواره با موضوع صدمین سالگرد باز‌تأسیس حوزه علمیه قم تعریف شده است.

اولین روز برگزاری دوره چهارم، با اکران ۲۸ فیلم در سالن مرکز همایش‌های غدیر و سالن سینما اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی آغاز شد.
«آزادی» اولین فیلمی بود که به کارگردانی امین گودرزی در سالن غدیر به روی پرده رفت و پس از آن «ربای» به کارگردانی مجتبی احسانی، «ایار» به کارگردانی مهدی امینی، «بوکس برای صلح» به کارگردانی محسن جهانی، «مارمالادی» به کارگردانی حسین جمشیدی و «زمانی برای تولد زمانی برای مرگ» به کارگردانی سید مجید طاهری برای مخاطبان سانس ساعت ۱۵ الی ۱۶:۴۵ به اکران گذاشته شد.
همچنین در سانس ساعت ۱۵ الی ۱۶:۴۵سالن سینما اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه نیز مخاطبان به تماشای فیلم های «سودا» به کارگردانی رضوانه دانشی، «جمعه ۲ آوریل» به کارگردانی سمانه رمضانی، «یک هفته بعد» به کارگردانی محمدحسین بنی احمدی، »۱۱ جولای» به کارگردانی سیدمحمدحسین هاشمی، «حسرت» به کارگردانی سید علیرضا حسنی و «مطالبه» به کارگردانی حسین اسدی نسب نشستند.
سانس ساعت ۱۷ الی ۱۸:۴۵ سالن غدیر نیز با فیلم «بازخوانی یک ترور بیولوژیک» به کارگردانی محمدجواد محمودی آغاز شد و «قصیده گراز» به کارگردانی اسماعیل رمضانی، «۱۱ جولای » به کارگردانی محمدحسین فروغی و «پرویزخان» به کارگردانی سجاد ترابی در این سانس به نمایش درآمدند.
سالن سینما اشراق نیز در این سانس میزبان فیلم «جزیره» به کارگردانی مسعود زارعیان، «سخت شیرین» به کارگردانی سیدمهدی میرغیاثی و «معادله» به کارگردانی حسین مختاری بود.
فیلم های «محافظ» به کارگردانی محمدجواد موحد، «ساعت ۵ عصر» به کارگردانی سهیلا رمیم، «قطعه ۱۹» به کارگردانی مسعود دهنوی، «پِل» به کارگردانی جابر نوری زارمی و «امید و جعفر» به کارگردانی محمدسعید صفرزاده تهرانی فیلم های سانس ساعت ۱۹ الی ۲۰:۴۵ سالن غدیر چهارمین جشنواره فیلم دینی در اولین روز چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق بودند.

در همین ساعت، تماشاگران سینما اشراق به تماشای «ردا» به کارگردانی مرتضی راوش، «نسیم تلاش» به کارگردانی مهدی امینی، «استارلت» به کارگردانی جواد حکمی و «ندای آدینه (شاه چراغی)» به کارگردانی ابراهیم جاهد نشستند.

همچنین دومین روز از چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق با اکران ۲۱ فیلم در سالن مرکز همایش های غدیر و سالن سینما اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی به پایان رسید.
«سردست» اولین فیلمی بود که به کارگردانی فاطمه سادات جوادی در سالن غدیر به روی پرده رفت و پس از آن «ماموریت ۱۱» به کارگردانی علی احمدی، «آخرین خاطره با هولستر» به کارگردانی زینب فقیه موسوی و «حاج آقا نظام» به کارگردانی سیدمجید طاهری برای مخاطبان سانس ساعت ۱۵ الی ۱۶:۴۵ به اکران گذاشته شد.
همچنین در سانس ساعت ۱۵ الی ۱۶:۴۵سالن سینما اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه نیز مخاطبان به تماشای فیلم های «رئیس» به کارگردانی هاشم مسعودی و «روزگاری نفت روزگاری بنزین» به کارگردانی محسن صابری نشستند.
سانس ساعت ۱۷ الی ۱۸:۴۵ سالن غدیر نیز با فیلم «بازگشت» به کارگردانی رویا سعادتمند آغاز شد و «ازحجره تا سنگر» به کارگردانی مهدی امینی، «تپش مهر» به کارگردانی مهدی امینی و «تلبیس» به کارگردانی مرتضی راوش در این سانس به نمایش درآمدند.
سالن سینما اشراق نیز در این سانس میزبان فیلم «عیار» به کارگردانی سیدمهدی میرغیاثی، «أبومنتظر» به کارگردانی حمید عبدالله زاده، «گمشده» به کارگردانی رجبعلی فرازمند و «بانوی دریا» به کارگردانی سیدمحسن مهرحسینی بود.
فیلم های «خرید خانه» به کارگردانی حمید شاهمرادی، «کفش دزدک» به کارگردانی محمد پایدار، «اسارت» به کارگردانی زهره نجف زاده جمکرانی و «کلاب» به کارگردانی محمدحسین آراسته فیلم های سانس ساعت ۱۹ الی ۲۰:۴۵ سالن غدیر چهارمین جشنواره فیلم دینی در دومین روز چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق بودند.

در سومین روز از چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق «مالیه» اولین فیلمی بود که به کارگردانی ایمان مصطفایی در سالن غدیر به روی پرده رفت و پس از آن «گلدان خالی» به کارگردانی محمد پایدار، «چندفریم زندگی» به کارگردانی معصومه مهرنوروزی، «جمعه» به کارگردانی محمد پایدار و «قرنطینه» به کارگردانی حجت الله عدالت پناه برای مخاطبان سانس ساعت ۱۵ الی ۱۶:۴۵ به اکران گذاشته شد.

همچنین در سانس ساعت ۱۵ الی ۱۶:۴۵سالن سینما اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه نیز مخاطبان به تماشای فیلم های «۹ شب» به کارگردانی محمدشریفی اصل و «در آینده میخواهید چکاره شوید» به کارگردانی حسین برادران، «آینه داران (شاه آبادی)» به کارگردانی حمید اسکندری، «اسنایپر» به کارگردانی رجبعلی فرازمند، «مومن انقلاب» به کارگردانی داوود جلیلی، «مادری» به کارگردانی سیدعلیرضاحسنی و «خودت باش» به کارگردانی محمدحسین امانی نشستند.

سانس ساعت ۱۷ الی ۱۸:۴۵ سالن غدیر نیز با فیلم «ناشناس» به کارگردانی حسین مختاری آغاز شد و «فریاد روزها(محمدرضاحکیمی)» به کارگردانی وحیدموحدی و «رئیس» به کارگردانی هاشم مسعودی در این سانس به نمایش درآمدند.

سالن سینما اشراق نیز در این سانس میزبان فیلم «سهش» به کارگردانی محمدمهدی قاسمی، «تبیین آیات جهاد» به کارگردانی عیسی نصیری، «پرسش از حکیم» به کارگردانی محمدسعیدصفرزاده تهرانی و «حوالی حریم» به کارگردانی سیدمهدی میرغیاثی بود.

فیلم های «سپیده» به کارگردانی هادی نادری، «دستبند» به کارگردانی محسن نقی زاده، «گاراژ» به کارگردانی حمید مهاجرانی، «کیف» به کارگردانی مهدی راوش، «روزماندگار» به کارگردانی مرتضی راوش، «صدای بهمن» به کارگردانی یزدان پرونده، «پس از اتفاق» به کارگردانی علی شهابی نژاد و «مرگ فروشنده» به کارگردانی امین گودرزی پور فیلم های سانس ساعت ۱۹ الی ۲۰:۴۵ سالن غدیر چهارمین جشنواره فیلم دینی در اولین روز چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق بودند.

همچنین در همین ساعت، تماشاگران سینما اشراق به تماشای «هیسطوری» به کارگردانی اسماعیل عظیمی، «گریان» به کارگردانی رجبعلی فرازمند، «فیضیه تهران» به کارگردانی علی عارضی، «فریم» به کارگردانی رجبعلی فرازمند و «سیدجمال الدین» به کارگردانی اکبر مخدومی نشستند.

فیلمساز باید با رویکرد ایجابی در حوزه عدالت اجتماعی فیلم بسازد

حجت الاسلام احمد اولیایی داور جشنواره فیلم دینی اشراق در نشست تخصصی جشنواره درباره جایزه ویژه عدالت اجتماعی در جشنواره فیلم اشراق بیان داشت: با توجه به اهمیت عدالت اجتماعی در جامعه که پرداختن به آن یک رسالت دینی است، کارگروه عدالت اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، جایزه ویژه ای را برای آثار مربوط به عدالت اجتماعی قرار داده است.

وی عدالت اجتماعی را ناظر به ساختار های جامعه دانست و گفت: عدالت اجتماعی ناظر به ساختارهای جامعه است و ناظر به زمانی است که ما از عدالت فردی فاصله می گیریم و بحث هایی مانند توزیع خیرات اجتماعی و مواهب اجتماعی مد نظر ما قرار می گیرد. یعنی ما از فرد عبور می کنیم.

وی درباره انواع حوزه های عدالت اجتماعی بیان داشت: عدالت اجتماعی شامل حوزه های متفاوتی می شود از حوزه عدالت اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی و حوزه هایی که به دلیل اهمیت جدا شدند مثل عدالت در حوزه آموزش ، بهداشت و همه این ها ذیل عدالت اجتماعی می تواند برای تولید کننده اثر هنری تولید سوژه  کند.

اولیایی فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا را از فیلم های حوزه عدالت دانست و افزود:  فیلم هایی  مانند فیلم خروج اثر ابراهیم حاتمی کیا در حوزه عدالت طلبی است. سنخیت این فیلم با عدالت اجتماعی بحث مطالبه گری عدالت اجتماعی است. هر کدام از این حوزه ها یک برنامه و رسالتی را بر عهده دارد .

 این کارشناس حوزه دین و عدالت اجتماعی گفت نکته مهم در چنین فیلم هایی رویکرد سلبی و ایجابی است و ادامه داد:  نکته مهم در چنین  فیلم هایی بحث رویکرد ایجابی و رویکرد سلبی است. یعنی ما از افرادی که می خواهند به موضوع عدالت اجتماعی در آثار هنری خودشان بپردازند می خواهیم که فقط با رویکرد سلبی به این قضیه نگاه نکنند و رویکرد ایجابی هم در این آثار داشته باشند . رویکرد سلبی در حوزه عدالت اجتماعی مساوی است با تصویر کشیدن نابرابری ها و وقتی نابرابری های جامعه را در همه حوزه ها دائما به تصیر بکشید فقط از اینکه در جامعه عدالت وجود ندارد صحبت می کنید. واین در ذهن مخاطب اثر بدی می‌گذارد.

وی افزود:  هالیوود، جامعه آمریکا را یک جامعه عدالت خواه ، عدالت طلب و تلاش کننده برای بسط عدالت در جهان در فیلم های خودش نشان می دهد در صورتی که در زیر پوست هالیوود و درون جامعه آمریکا ما با عدالت روبرو نیستیم ولی در سینمای آنها بر خلاف واقع و بر اساس وفاداری که به سیستم حکومتی دارد جامعه آمریکا را اینطور نشان می دهد. در حالی که عمده فیلم های عدالت اجتماعی در ایران برعکس عمل می‌کند. یعنی کاملا سلبی و فقط نابرابری ها و ظلم ها را در نظر مخاطب بزرگنمایی می کند.

عضو هیئت علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: از فیلمسازانی که در جبهه انقلاب فعالیت می کنند تقاضا می کنیم که  به رویکردهای ایجابی فیلم بسازند. ما در داوری‌های جشنواره چهارم اشراق بیشتر به سمت آثاری رفته ایم که رویکردشان ایجابی بوده است .

داور بخش عدالت اجتماعی جشنواره فیلم اشراق ابراز داشت: از صد و سی پنج اثر انتخاب شده در جشنواره ، بیست و پنج اثر در موضوع عدالت اجتماعی بود که مورد ارزیابی قرار گرفت. و ما برای آینده سینما و و آینده فیلم سازی خصوصا برای جوانانی که وارد این عرصه می شوند از موضوعات عدالت اجتماعی به شدت استقبال می کنیم.

حجت الاسلام اولیایی در پایان افزود: از افرادی که وارد عرصه فیلم سازی با موضوع عدالت اجتماعی می شوند تقاضا می کنیم که رویکردشان ایجابی باشد و  فقط با رویکرد سلبی و نشان دادن نابرابری ها و کاستی  ها و ظلم های اجتماعی نپردازند. وقتی که از مخاطب عام  و سینما صحبت می کنیم نباید ادراک نابرابری در ذهن مردم ایجاد کنیم و تلاش هایی که برای عدالت اجتماعی می شود را نادیده بگیریم.

همه ژانرها می‌توانند پیام دین را انعکاس دهند

حجت الاسلام و المسلمین علی نهاوندی مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) درباره با عرصه سینما و فیلمسازی بیان داشت: وقتی درباره سینما صحبت می‌کنیم باید اضلاع و ابعاد سینما را مورد توجه قرار دهیم تا متوجه شویم که برای ورود طلاب و فضلای حوزه علمیه به این عرصه چه کاری باید انجام دهیم. گاهی اوقات سینما را از جنبه صنعتش مورد بررسی قرار می‌دهند که امروزه سینما به عنوان صنایع خلاق در عرصه جهانی است و ابعاد اقتصادی مثل گیشه، زیرساخت و تکنولوژی در آن قابل توجه است. مورد دوم را که ما می‌توانیم از سینما مورد توجه قرار دهیم بُعد فرهنگی است و سینما به عنوان یکی از برساخت‌های فرهنگی ماست که می‌تواند فرهنگ سازی را بر عهده بگیرد و فرهنگ ساز باشد.

وی افزود: بُعد سومی که وجود دارد از بُعد مباحث هنری است که می توان  آن را مورد توجه قرار داد و در آن سینما را به عنوان هنر هفتم می شناسند و ابعادی دیگر در بین این مباحث وجود دارد مثل ابعاد سیاسی، اجتماعی و… از این دست است.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه در رابطه با ورود طلاب و فضلا به عرصه سینما ابراز داشت: به نظر بنده هنگامی که جهت گیری حوزه های علمیه در ابعاد مختلف رسانه بخواهد مورد توجه قرار گیرد، باید در عرصه تنظیم محتوا و مباحثی که در مفاهیم پایه سینما مداخله می کند را مورد توجه قرار داد. حوزه علمیه می‌تواند در عرصه تنظیم محتوای دینی، محتوای مورد نیاز جامعه، سیاست‌گذاری، قانون گذاری ضوابط فقهی، اخلاقی و چهارچوب های اعتقادی، ورود کند و حکمرانی دین را در عرصه سینما به نمایش بگذارد. این عمده وظیفه ای است که طلاب و روحانیت می‌تواند پشتیبانی تئوریکی از آن کند و این یک کار زیربنایی است که از عهده طلاب و حوزه‌های علمیه بر می آید.

وی سینما را ابزار پر قدرت و قابل نفوذی دانست و گفت: اگر چه رسالت حوزه، سینما داری نیست اما باید بدانیم سینما ابزار پرقدرت قابل نفوذی است که در افکار عمومی جامعه وجود دارد و اگر ما بخواهیم یک سینمای دینی را گسترش دهیم نیاز به این است که عرصه محتوا، سیاستگذاری و قانون نویسی را تنظیم کنیم و افراد و شخصیت‌هایی می‌توانند  در مدیریت سینما، مهندسی سینما، و حتی در نقش‌های تاثیرگذاری مثل فیلمنامه‌نویسی، تهیه کنندگی و کارگردانی نقش ایفا کنند که دارای یک قوائد علمی و پایه‌های حوزوی باشند. و این افراد بر اساس استعداد و توان خود می توانند از طریق هنر هفتم و سینما دین را منعکس کنند.

حجت الاسلام نهاوندی در رابطه با ژانر و سینمای دینی تصریح کرد: وقتی از ژانر صحبت می کنیم راجع به گونه بازنمایی یک هنر بحث می کنیم مثلاً ژانر تاریخی، درام، کمدی و … وجود دارد و همه این ژانرها ظرفیت و بستر این را دارند که پیام رسان دین باشند. حتی ژانر کمدی اگر به درستی از آن استفاده شود می‌تواند بخشی از لطائف دین را نشان دهد. اعتقاد بنده این است که همه ژانرهای موجود در عرصه سینما قابلیت انعکاس پیام دین را دارد اگر چه برای تعریف و طراحی ژانر یک الگویی وجود دارد و اگر تمام آن الگو را محقق کنیم، می‌توانیم الگوی جدیدی را به عنوان ژانر سینمای دینی معرفی کنیم.

مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز داشت: سینما هنر خوبی است که بخشی از طلاب ورود پیدا کنند و چون پایه دین را دارند سعی می کنند محتواهای منتاسبی را منعکس کنند. آثار تولید شده طلاب از نظر محتوا کارهای خوبی است منتها هنوز نقیصه هایی جدی در طراحی فرم وجود دارد و با ارتقا سطح توانمندی طلاب در حوزه فرم می شود کارهای جذاب تری تولید کرد.

او در پایان بیان داشت: اگر ما بتوانیم محورهای فقهی سینما  و همچنین اخلاق و فلسفه و آشنایی با هنر سینما را در متون آموزشی حوزه علمیه قرار دهیم، اتفاقات خوبی در عرصه سینمای دینی می افتد.

 

دعوت برای تماشای آثار جشنواره فیلم دینی اشراق

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و دبیر چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق با اشاره به اکران ۱۳۲ اثر از مجموع ۸۰۵ اثر ارسالی به این جشنواره، از همه هنرمندان و فیلم سازان برای تماشای این آثار دعوت کرد.

مسعود معینی‌پور در حاشیه اکران فیلم‌های چهارمین جشنواره فیلم اشراق با اشاره به آغاز اکران های این دوره از جشنواره گفت: این اکران ها هر روز در سه سانس در سالن سینما اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و سالن مرکز همایش های غدیر انجام می‌شود.

وی افزود: ۱۳۲ اثر از مجموع ۸۰۵ اثر ارسالی به جشنواره به بخش مسابقه راه پیدا کرده است که در روزهای برگزاری جشنواره اکران می شود و داوری و انتخاب آثار برگزیده از میان این ۱۳۲ اثر انجام خواهد شد.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: در هر بخشی از چهار بخش اصلی جشنواره حداقل دو اثر انتخاب می شود و بخش «صد سالگی حوزه علمیه» بخش ویژه ما می باشد و جایزه ویژه سینمای عدالت، و جایزه ویژه سینمای تعلیم و تربیت را در این دوره از جشنواره داریم.

وی با دعوت از همه هنرمندان و فیلم سازان برای حضور در اکران ها و تماشای فیلم ها خاطرنشان کرد: حضور در اکران ها و اختتامیه برای عموم آزاد و رایگان است و می تواند موجب دلگرمی برای همه دست اندرکاران این جشنواره و همچنین فیلم سازان باشد.

جشنواره فیلم اشراق باید پلی به سمت حرفه ای شدن باشد

محمد شکیبادل دبیر اجرایی سابق جشنواره فیلم اشراق بیان داشت: برگزاری جشنواره فیلم اشراق به خاطر خلاهایی بود که وجود داشت یعنی ما طلبه‌هایی را داشتیم که کار هنری مثل فیلمسازی و نویسندگی می‌کردند و از طرف دیگر غیرطلبه هایی بودند که به موضوعات طلبگی پرداخته بودند و ما در ایده اجرایی که به آن رسیدیم، تصمیم گرفته شد که باید این افراد در جایی جمع شوند و از آنها تقدیر شود و در آن زمان جشنواره‌ای به این شکل وجود نداشت اگر هم بود از جنس دیگری بود و کار ما در این جشنواره به صورت تخصصی فقط فیلم و متونی بود که مختص به حوزه تصویر است.

وی در مورد سال‌های ابتدایی برگزاری جشنواره فیلم اشراق ابراز داشت: در سال های اول برگزاری جشنواره استقبال خیلی خوبی چه از طرف طلاب و غیر طلاب و چه از طرف افراد متخصص در حوزه فیلم شد. ما در دوره اول به بیش از چهارصد اثر رسیدیم و در دوره های بعد این رقم خیلی بیشتر شد و دلیل این استقبال هم نبود این فضا و خلاهایی بود که در این زمینه وجود داشت.

شکیبادل جشنواره را پلی دانست که باعث ارتقا به سمت بالاتر می شود و در این مورد گفت: اگر ما صرف برگزاری جشنواره را بخواهیم نگاه کنیم کمکی به سینمای دینی نمی کند و فقط جنبه تشویقی دارد اما اگر جشنواره پلی باشد برای هنرمندان تا  خودشان را از فضاهای ابتدایی و آموزشی ارتقا دهند و تجربه هایی برای رفتن به سمت حرفه ای شدن به دست بیاورند و جشنواره پلی بشود با بزرگان این عرصه و زمینه ای باشد برای اینکه هنرمند راه های اولیه را طی کند و آموزش بیشتری ببیند باعث ارتقا می شود و این کارها باعث کمک به سینمای دینی می شود.

این کارشناس سینما وجود دبیرخانه دائمی را لازم دانست و تصریح کرد: جشنواره باید یک دبیرخانه دائمی داشته باشد تا یک سیستم آموزشی ایجاد شود و در خود جشنواره و زمان های دیگر برای افراد کارگاه های حرفه ای برگزار کند و از این جشنواره تا جشنواره بعد برنامه داشته باشد.

او در پایان بیان داشت: در این جشنواره‌ها سیاستگذاری  باید چند ساله باشد و با برگزاری یک دوره نمی‌توان یک رویکرد موفقی داشته باشید و اگر برنامه ریزی برای چندین دوره باشد باعث موفقیت می‌شود.

 

«جشنواره فیلم اشراق» میدان تمرین ورود به عرصه سینما است

حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک بیان داشت: خدا قوت به کسانی که در حال برگزاری این جشنواره هستند. جشنواره یک ظرف و ابزار است و جهت ها و کیفیت آن خیلی مهم است و مهم تر این است که این جشنواره کدام مسئله را می خواهد حل کند. بسیاری از جشنواره ها جشنواره باز شده اند ، یعنی بودجه ای دارند و اتفاقات خوبی هم رخ می دهد ولی مسئله ای را حل نمی کند.

وی در ادامه افزود: جشنواره، ظرف جریان سازی است مخصوصا با این مشکلات و کمبودهایی که در کشور داریم  باید اولویت ها را بشناسیم تا بتوانیم بر اساس اولویت ها حرکت کنیم.

این کارشناس امور دینی گفت که تمرکز جشنواره باید بر روی حل مسائل باشد و ابراز داشت: جشنواره باید تمرکزش بر حل مسائل موجود جامعه و معضلاتی باشد که مسیرهای ما را دچار چالش می‌کند و در واقع باید ناظر به حل مسئله باشد. شورای سیاستگزاری که در جشنواره‌ها حضور دارند باید نظارت کند و بپرسد که هدف شما چیست و چه مسئله‌ای را می‌خواهید حل کنید و باید بعد از آن هم پروسه اثر بخشی آن را دنبال کند.

حجت الاسلام والمسلمین سرلک در رابطه با جشنواره فیلم اشراق بیان داشت: جشنواره فیلم اشراق از این جهت که طلاب هنرمند را مورد توجه قرار داده خیلی مهم است ولی از آن مهم‌تر این است که چه مسئله‌ای از مسائل را می‌خواهد حل کند و این افراد را به چه مسئله ای می‌خواهد سوق دهد. جشنواره فیلم اشراق در نسبت با سینما یک میدان تمرین برای کسانی است که می‌خواهند در فضای سینمای حرفه ای وارد شوند و ورود به چنین جشنواره‌ای به آنها خیلی کمک می‌کند.

این کارشناس هنر و رسانه در مورد وجه تشابه هنر و تبلیغ ابراز داشت: سینما، هنر و ابزار انتقال است و تبلیغ دین هم کارش انتقال است و به واقع سینما یک مجموعه ای از هنرهای ترکیبی پیچیده است و در اثرگزاری بر روی مخاطب بی بدیل است به همین خاطر روحانیت و طلاب حوزه علمیه باید به سینما نزدیک شوند و کسی که کار تبلیغی می کند نمی تواند بی خیال سینما شود. مقام معظم رهبری تعابیر فوق‌العاده ای راجع به ضرورت و مفید بودن این کار بیان فرموده اند.

وی در رابطه با سینمای ایران تصریح کرد: سینمای ایران از لحاظ تکنیک رو به رشد است و نشانه آن هم موفیقت تولید انیمیشن است منتها ضعف جدی ما در فیلنامه است و سینمای ایران متاسفانه هم پای انقلاب جلو نرفته است و با اینکه در جنبه هایی رشد کرده ولی از جریان اصلی انقلاب عقب مانده است ونتوانسته به جنب های مختلف انقلاب بپردازد و در سینمای دفاع مقدس هم چنین است و روح دفاع مقدس در آن دمیده نشده و نتوانسته به جنبه های مختلف آن بپردازد.

این محقق حوزوی در مورد طلاب بیان داشت: طلبه ای که به سینما نزدیک می شود باید به نقش خودش توجه داشته باشد. نقش طلبه در واقع هدایت گری است و اگر از جنس دیگری بخواهد به سینما ورود کند موفق نمی شود.

وی در پایان افزود: در حال حاضر میدان فرهنگ ما در وسط جنگ است و یک زد و خورد فکری، فرهنگی، هنری وجود دارد و من امیدوارم که با نگاه های زلال و ذهن باز و خلاق بتوانیم به تولیداتی برسیم که در این هماوردی، ما دست برتر را داشته باشیم و ان شاء الله فرهنگ ایرانی اسلامی ما روز به روز افتخار آمیزتر شود.

بستر جهاد تبیین رسانه و سینما است

حجت الاسلام والمسلمین سلمان رضوانی، مدیر دفتر پژوهش‌های دین و رسانه در اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه سازمان صدا و سیما درخصوص ماهیت سینمای دینی، مولفه‌ها و ابعاد مختلف آن گفت: سینمای دینی تا الان تعریف مشخصی نداشته است یعنی در حوزه مباحث نقد و رسانه‌ای تعریف درستی اتفاق نیفتاده است. گاهی سینمای دینی را سینمایی می‌دانند که به یک موضوع یا مفهوم دینی می‌پردازد. منتهی به نظر می‌رسد که سینمای دینی فراتر از موضوعات و مفاهیم دینی است؛ اگر رویکرد، جان‌مایه و تم اصلی فیلم یا سینما مسیر توحیدی یا بازگشت انسان به خدا باشد کما آنکه از الفاظ و اصطلاحات دینی هم استفاده نکند، این فیلم و سینمای آن دینی است. در این سینما موضوع حائز اهمیت نیست بلکه نحوه پرداخت و جهان بینی سینماگر هست که اهمیت دارد.

او ادامه داد: در بحث‌های نظری می‌توان محتوا و  قالب را از هم جدا کرد اما در واقعیت فرم از محتوا جدا نیست؛ فرم و محتوای یک اثر باید تناسب متقابلی با یکدیگر داشته باشند و سینمای دینی، هم در فرم و هم در محتوا باید همگن و یک جهان بینی واحد داشته باشد.

او در پاسخ به این که آیا سینمای دینی، سینمای سفارشی ساز و حکومتی است، گفت: واژه سفارشی یک واژه راهزن است؛ به نظر بنده این معنا را جریان مقابل بین افکار هنرمندان و عموم مردم ترویج می‌دهد. هر حکومتی یک چشم انداز و هدفی دارد و قطعا در ساحت‌های مختلف سعی می‌کند ایدئولوژی خودش را ترویج کند و از آن شخصی هم که مسیر آن ایدئولوژی را ادامه می‌دهد، حمایت می‌کند. همان‌طور که ما دایه‌دار نظام دینی هستیم و سعی بر ترویج باورهای خود داریم، هالیوود و نظام آمریکا نیز سعی بر ترویج ایدئولوژی خود دارد و در این راه از هر وسیله‌ای اعم از رسانه و سینما استفاده و حمایت مالی از هر دستگاهی مانند بنگاه های خبری همچون سی ان ان می‌کند. پس آن‌ها هم فیلم‌سازان سفارشی ساز می‌شوند و این یک امر طبیعی است که آمریکا به دنبال ترویج گفتمان خودش است و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هم به دنبال ترویج گفتمان خودش است. البته عده‌ای هم هستند که یک ایدئولوژی را قبول ندارند اما چون منافع‌شان در راستای آن است، سفارشی کار می‌کنند؛ همانند هنرمندانی که از این نظام ارتزاق کردند اما الان به دنبال گرین کارت امریکا هستند.

او با اشاره به تبیین رهبر معظم انقلاب از هنر و سینمای دینی گفت:  مقام معظم رهبری می‌فرمایند هر انقلاب و اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد ماندگار نیست؛ اگر زبان هنر با زبان ایدئولوژی همراه نشود یا ایدئولوژی ما به زبان هنر مسلح نشود، قطعا در توسعه و ماندگاری دچار اشکال خواهد شد. با توجه به اینکه عمده مخاطبین ما مخاطب زبان هنر، رسانه و تصویر هستند، ما ناچار هستیم برای ماندگاری و ترویج دین مسلح به زبان هنر و رسانه باشیم.

حجت‌الاسلام رضوانی درباره عملیاتی شدن این رهنمودها توسط دولت‌ها و شورای انقلاب فرهنگی اظهار کرد: به نظرم در این حوزه دو طرف هنوز به باور عمیقی نرسیده‌اند؛ یعنی باور هنرمندان ما این نیست که می‌توانند با نگاه دینی هنرمندی کنند و دین را مانع می‌دانند و از این طرف متدینین ما هم هنوز به سلاح هنر و رسانه مسلح نشده‌اند و به این باور نرسیده‌اند که طبق گفته قرآن هدایت صورت نمی‌گیرد مگر از راهی که گمراهی صورت گرفته است. ما ناچاریم از همان روشی برای هدایت استفاده کنیم که باطل برای گمراهی از آن استفاده می‌کند، اگر مخاطب ما به‌وسیله رسانه گمراه می‌شود ما با مبانی غیر رسانه‌ای نمی‌توانیم هدایت ایجاد کنیم. از طرفی رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود کماکان تاکید بر جهاد تبیین داشتند؛ قطعا بستر جهاد تبیین رسانه و سینما است یعنی اینکه باید جایی حضور داشته باشیم که مخاطب حضور داشته باشد و الان هم مخاطب پای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نشسته است و از این لحاظ حائز اهمیت است که نهاد های فرهنگی ما مسلط به زبان رسانه و آشنا با سینمای دینی باشند.

او ادامه داد: با توجه به شناختی که بنده از این جشنواره در سال های گذشته دارم، جشنواره فجر را در این حوزه موفق نمی‌دانم؛ یعنی جشنواره فجر علی‌رغم اینکه اسم زیبایی دارد و فلسفه آن هم انقلابی بود که در دهه فجر رخ داد متاسفانه از فلسفه خود خیلی فاصله گرفته است. یعنی فیلم‌هایی که الان در جشنواره فجر موفق به کسب رتبه می‌شوند فیلم‌هایی نیستند که دغدغه‌های نظام را در باطن خود جای داده باشند.  اما جشنواره‌های عمار فعلا با یک رویکرد انقلابی پیش می‌روند و امیداوریم که سرنوشت آن‌ها نزدیک به جشنواره‌های فجر نشود و روحیه و سازکار انقلابی خود را داشته باشند و حفظ کنند.

این کارشناس درباره نقش جشنواره های سینمایی مثل فیلم اشراق از سوی نهادهای حوزوی مثل معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که  این نهاد از سوی رهبر انقلاب اسلامی نماد روشنفکری حوزه علمیه معرفی شده است، در حفظ ارتباط دین و سینما و ارتقای کمی و کیفی آثار دینی در سینما گفت: بستگی به این دارد که هر جشنواره سطح خود را تا چه اندازه نگهدارد و جشنواره اشراق هم از این قاعده مستثنا نیست. جشنواره ویترین یکسری از فعالیت های پشتیبان است، یعنی اگر دفتر تبلیغات یا هر ارگان دیگری قصد دارد جشنواره‌ای با این هدف برگزار کند که آن جشنواره، جشنواره عمیقی شود در طول سال باید گروه های فیلم‌سازی و پشتیبانی داشته باشد که با تولید اثر در طول سال پشتیبان جشنواره باشد. این نهاد‌های پشتیبان باید حمایت کنند تا آثاری که در ویترین جشنواره قرار می‎گیرد محصولات خوبی باشند.

چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق از ۲۰ تا ۲۳ اسفندماه سال جاری در سالن مرکز همایش های غدیر و سالن سینما اشراق شهر مقدس قم برگزار می شود که اکران ها از روز بیستم تا بیست و دوم از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و اختتامیه نیز روز بیست و سوم از ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000