کریمان: مدیر توانمند، هنرمند خلاق و تماشاگر هوشمند مثلث نظام تولید است/ لزوم ارزش‌گذاری چهره‌ها به خاستگاه و جایگاه هویتی | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۹
آسیب‌شناسی رویکردهای رسانه ملی در جذب مخاطب در مجموعه رسانه‌ای صبا / 3

کریمان: مدیر توانمند، هنرمند خلاق و تماشاگر هوشمند مثلث نظام تولید است/ لزوم ارزش‌گذاری چهره‌ها به خاستگاه و جایگاه هویتی

ناصر کریمان گفت: در نظام تولید مثلثی وجود دارد شامل مدیر توانمند، هنرمند خلاق و تماشاگران هوشمند که دو عامل قبلی را کامل می‌کنند. اکثر چهره‌هایی که افرادی که مد نظر شما هستند، روزی در مجموعه ما مشغول به کار بودند بدون آنکه شهرت چندانی داشته باشند. اثر لنزی، آن ها را تبدیل به ستاره کرد. این فرد به عنوان بازیگر مکمل یا مجری تازه کار وارد این مجموعه شده و حالا تبدیل به ستاره شده است. اما برای این جایگاه هیچ هویتی قائل نیست.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، این روزها با پیشرفت‌های تکنولوژیک، شکل و کارکرد رسانه­‌های فراگیر تفاوت بسیار زیادی نسبت به گذشته پیدا کرده است. برای مثال تعدد اشکال گوناگون رسانه‌های تصویری باعث شده سلیقه­‌های بسیارمتفاوت مخاطبان پوشش داده شوند و برای هر ذائقه انواع گوناگونی از محتوا وجود داشته باشد. در چنین شرایطی افراد جامعه با هر سلیقه و نگرش حق انتخاب وسیعی میان رسانه‌های رسمی و غیر رسمی دارد و به همین دلیل موضوع «جذب مخاطب» ابعاد بسیار پیچیده‌ای پیدا کرده است. وجود همین رویه سبب شده است که دیگر صدا و سیما همچون سال‌های گذشته در عرصه جذب مخاطب بی رقیب نباشد. به همین دلیل نیاز است با ترتیب دادن سلسله نشست‌هایی با حضور افراد متخصص و صاحب نظر این حوزه، آسیب‌شناسی دقیقی در این خصوص صورت گیرد.

«مجموعه رسانه‌ای صبا» در اولین گام با دعوت از «ناصر کریمان» از کارشناسان با سابقه تلویزیون که تجارب ارزنده‌ای در بخش‌های مدیریتی رسانه ملی دارد و «محمود گبرلو» منتقد سینما، مجری و برنامه‌ساز و کارشناس رسانه، تلاش کرده تا در اولین گام از «سلسله‌ نشست‌های نقد سازمان صداوسیما»، چشم اندازی دقیق و روشن برای بهبود عملکرد رسانه ملی بگشاید.

 

قسمت اول مباحثه را اینجا بخوانید

 

قسمت دوم مباحثه را اینجا بخوانید

 

 

قسمت سوم و پایانی این مباحثه را از نظر می‌گذرانید:

بحث جذب مخاطب نیز مقوله بسیار گسترده و پیچیده‌ای است که باید در سلسله نشست‌های گوناگون به آن پرداحته شود. به عقیده شما در این خصوص چه اقداماتی باید در رسانه ملی صورت گیرد؟

—- محمود گبرلو: اگر ما بخواهیم مخاطب خود را با این شرایط رقابتی سخت و پیچیده جذب کنیم، یکی از اقداماتی که مدیریت فعلی صدا و سیما می‌تواند انجام دهد، ایجاد وحدت ملی بین همه اهالی هنر سینما و تلویزیون است. این نکته بسیار کلیدی است. اگر ما بتوانیم از همه هنرمندان، از هر طیفی که دلسوز و علاقه‌مند ایران اسلامی هستند دعوت نماییم و با آن ها گفت و گو نماییم و جذب آن ها به این رسانه صورت گیرد مطمئن باشید موفق ترین برنامه ها را خواهیم داشت. اما اگر با رفتارهای جناحی و با برخورد سلیقه‌ای افرادی را کنار گذاریم، مطمئن باشید مخاطب را از دست خواهیم داد. ما مجریان بسیار خوبی را در شبکه های متعدد داشتیم که توانایی جذب مخاطب را داشتند. گروه مدیریتی جدید، طیف نازه ای  از مجریان جدید را که به ظاهر متدین و مذهبی هم هستند، جایگزین این نیروها کرده است اما متاسفانه نه از دانش اجتماعی برخوردارند و نه سواد کلان تخصصی در آن زمینه را دارند. به همین دلیل سطح برنامه ها نازل شده و تماشاگر نیز به راحتی جذب آن نمی شود. این مسئله یکی از اشکالات جدی است. در نتیجه وحدت ملی ایجاد نشده و مخاطب اقبالی به برنامه های مختلف نشان نمی دهد. بسیاری از اهالی سینما و فیلم سازان هستند که دعدعه آن ها این است که در تلویزیون فیلم و سریال تولید کنند، اما این تعامل و گفت و گو میان مدیران رسانه ملی با تمام اهالی فرهنگ و هنر انجام نشده و به همین دلیل این افراد در حاشیه قرار گرفته اند.

—- ناصر کریمان: در نظام تولید مثلثی وجود دارد شامل مدیر توانمند، هنرمند خلاق و تماشاگران هوشمند که دو عامل قبلی را کامل می‌کنند. اکثر افرادی که مد نظر شما هستند، روزی در مجموعه ما مشغول به کار بودند بدون آنکه شهرت چندانی داشته باشند. اثر لنزی، آن ها را تبدیل به ستاره کرد. این فرد به عنوان بازیگر مکمل یا مجری تازه کار وارد این مجموعه شده و حالا تبدیل به ستاره شده است. اما برای این جایگاه هیچ هویتی قائل نیست در حالی که شأن و ارزش این خاستگاه و جایگاه باید رعایت شود.

—- محمود گبرلو: امروزه تلویزیون ایران برای اکثریت مردم باور پذیر نیست و این مسئله به دلیل رفتارهای غلط در تولید برنامه ها به وجود آمده است. عملکرد مدیران این رسانه در تولید برنامه ها مشخص می شود. تماشاگر چون احساس می کند برنامه ها حرف دل او را نمی زنند یا دغدغه های او را مطرح نمی کنند، از تلویزیون دل زده می شود. سریالی کمدی در یکی از شبکه های استانی سراغ دارم که به دلیل اینکه دغدغه مردم را مطرح کرده است شصت و هشت درصد از آرای مخاطب به خودش اختصاص داده است. اما امروزه اکثر برنامه ها به دلیل اینکه با تماشاگر ارتباط ندارند برای او باور پذیر نیستند. چراکه مخاطب امروز دغدغه هایی دارد که بازتاب آن را در رسانه ملی نمی بیند.
در فرمایشات مقام معظم رهبری و حکم ایشان برای آقای جبلی چهار محور مهم وجود دارد. ایشان فرموده اند «تلویزیون باید آسایشگاهی باشد برای بهره مندی چشم و دل». یعنی به وجه سرگرم کنندگی این رسانه توجه فرموده‌اند. در ادامه آمده است: «تلویزیون باید قرارگاهی باشد برای پراکندن امید و نشاط». چرا عنوان نظامی «قرارگاه» را به کار برده اند؟ زیرا این امر خطیر نیاز به فرماندهی هوشمندانه دارد. همچنین ایشان فرموده اند «تلویزیون باید آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه و دانشگاهی برای آگاهی و دانش بیشتر باشد». اگر این چهار محور را کنار یکدیگر قرار دهیم کارهای بسیار وسیع و گسترده ای می توان انجام داد. امروزه ما دچار رکود تماشاگر هستیم. تماشاگر امروز رقبتی برای تماشای تلویزیون ندارد چراکه ساختار آن یک طرفه است.

— محمود کریمان: سقف سبد مصرف رسانه ای مردم سه و نیم ساعت در روز است. امروزه مردم بیشتر اطلاعات و محتوای رسانه ای خود را از طریق تلفن همراه خود دریافت می‌کنند. زمانی ما به عنوان حلقه اول رسانه‌ای در آن الگوی مصرف که هنوز پیشرفت تکنولوژی اتفاق نیفتاده بود مطرح بودیم، زمانی که مصرف موبایلی وجود نداشت و تمام آن زمان به تلویزیون معطوف می شد. امروز تنها بخشی از آن زمان به تلویزیون اختصاص پیدا می کند و اینها مسائلی است که برای مطرح نمودن یک نقد منصفانه در خصوص رسانه ملی باید به آن توجه کرد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است