نمایشگاه «رصتا» چه اتفاقاتی را رقم زد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۳
در برنامه گفت‌وگوی فرهنگی مطرح شد؛

نمایشگاه «رصتا» چه اتفاقاتی را رقم زد؟

مهمانان برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» توضیحاتی را درباره نمایشگاه «رصتا» ارائه کردند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)؛ برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌کنندگی رقیه‌زهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع «بررسی برنامه‌های نخستین نمایشگاه رصتا» با حضور محمدرضا محمدی عضو کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه «رصتا»، بهنام وارسته مدیر پلتفرم ایده‌ال سینما، دکتر محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا (مهمان تلفنی برنامه) از رادیو گفتگو پخش شد.

محمدی در این برنامه در خصوص نمایشگاه «رصتا» گفت: شرکت‌کنندگانی که در این نمایشگاه دعوت شدند و حضور داشتند، همگی سکو‌های دارای مجوز از ساترا، معاونت‌های تولیدی صداوسیما و شتاب‌دهنده موسسات حامی صنعت صوت و تصویر و طیف گسترده کسانی که در این حوزه فعال‌اند، بودند. این نمایشگاه مجوعه‌ای از اقدامات و اطلاعات را در خود داشت. در این نمایشگاه کارگاه‌های علمی و تخصصی و میزگرد‌های تخصصی با فعالان صنعت برگزار و از سرویس‌های جدید رونمایی شد. همچنین استفاده از ظرفیت رایویی برای برنامه‌سازی رادیویی در نمایشگاه، برپایی استودیو تلویزیونی و ارزیابی شرکت‌های شتاب‌دهنده آومیک از دیگر برنامه نمایشگاه «رصتا» بود.

او افزود: تلاش جناب مقیسه رییس ساترا از ابتدا این بوده است که اولین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر ایران مجموعه‌ای از اتفاقات را در قالب یک نمایشگاه، طی چند روز رقم بزند تا بتوانیم نهایت تعامل را در نمایشگاه بسط بدهیم و اقدامات پلتفرم‌ها را به عموم مردم نمایش دهیم و بستر را برای تعاملات بیشتر در آینده فراهم کنیم.

وارسته در ادامه این برنامه گفت: هر چند امسال به دلیل ضیق وقت آمادگی حضور در نمایشگاه را نداشتیم، اما من حضورمان در نمایشگاه را به عنوان یک وظیفه می‌دانم. معتقدم که در حوزه رسانه در دوره‌های مختلف و دولت‌های مختلف کم‌کاری‌هایی انجام شده است. ما احتیاج داریم که در این زمینه بسیار هوشمندانه‌تر، طبیعی‌تر و باغیرت‌تر رفتار کنیم. نمایشگاه یک ابزار بسیار مهم شناخته شده است تا به فعالان انگیزه بدهیم و ابزار فیزیکی بسیار مهمی حتی برای رسانه‌های دیجیتال آنلاین است.

محمدی در بخش دیگری از برنامه خاطرنشان کرد: این نمایشگاه بین‌المللی نبود و علی‌رغم این که نمایشگاه امسال ملی بود، ما یک بخشی را اضافه کردیم که نشان دهیم، قوانین و مقررات صوت و تصویر در سایر کشور‌ها به چه صورت است. این که در سال‌های آینده به چه صورت برگزار شود مشخص نیست، اما قاعدتا در سال‌های آینده نمایشگاه به لحاظ کمی و کیفی ارتقاء پیدا خواهد کرد. آقای مقیسه هم در نشست خبری نمایشگاه اعلام کردند که «رصتا» یک رویداد جدید است و رویکرد حمایتی سازمان را نسبت به رسانه‌های صوت و تصویر نشان دهد.

افراسیابی نیز درباره برنامه‌های ساترا در نمایشگاه «رصتا» گفت: نمایشگاه رصتا با ۹۶ غرفه با حضور ۱۰۲ شرکت خصوصی و سازمان دولتی برگزار شد که منجر به معرفی ۱۱۷ سکو، شبکه و شرکت مرتبط با حوزه صوت و تصویر فراگیر شد.

او افزود: در نمایشگاه شاهد برگزاری پویش‌ها و مسابقاتی بودیم که سکو‌ها برگزار کردند. همچنین شبکه‌های رادیویی برنامه‌های ویژه‌ای را برای پوشش نمایشگاه آماده کردند. هر کدام از شبکه‌های رادیویی یکسری مسابقات داشتند. مثلا رادیو نمایش یک مسابقه برای نقد و بررسی فیلم و سریال‌های نمایش خانگی داشت. ایران صدا مسابقه گویندگی برگزار کرد و کسانی که در آزمون قبول شدند برای آزمون نهایی جذب گوینده در ایران صدا دعوت شدند. در تلویزیون هم شبکه‌های سه و پنج نمایشگاه را پوشش دادند. یکسری از پلتفرم‌ها در نمایشگاه، برای بازدیدکنندگان مسابقات مختلفی طراحی کردند. در مجموع تلاش شد که رویدادی مناسب همه مردم باشد.

معاون ساترا خاطر نشان کرد: از آن‌جایی که علاوه بر سکو‌های دارای مجوز از ساترا بخش‌های مختلفی از رادیو و صدا و سیما و یکی از بانک‌ها به همراه دو اپراتور اصلی در نمایشگاه حضور داشتند امکان هم‌افزایی و تعامل میان بخش‌های مختلف صداوسیما و سکو‌های دارای مجوز از ساترا و سایر موسسات وجود داشت و برخی شرکت‌ها به من اعلام کردند که در همین مدت نمایشگاه با گفتگو‌ها و تفاهم‌هایی که با هم داشتند برخی مشکلات‌شان حل شده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است