کریم امینی: کمدی باید از جنس مردم باشد / بهرام افشاری در «فسیل» درخشان بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۰
در گفت‌وگو با صبا؛

کریم امینی: کمدی باید از جنس مردم باشد / بهرام افشاری در «فسیل» درخشان بود

کارگردان فیلم سینمایی پرمخاطب «فسیل» ضمن قدردانی از استقبال مخاطبان سینمای ایران از افتتاحیه اکران نوروزی این فیلم، درباره شاخصه‌های این اثر کمدی در جذب مخاطب صحبت کرد.


کریم امینی در گفتگو با خبرنگار سینما صبا در خصوص بازخورد اکران فیلم خود گفت: طی صحبتی که با سینماداران داشتم اکثرا نظرشان این است که همه ساله در این بازه زمانی عموما مردم کمتر برای تماشای فیلم به سینماها می‌آیند. اما در این چند روز ابتدایی اکران «فسیل» قبل از شروع سال نو، حتی با وجود این‌که تبلیغات فیلم دیر شروع شده، سالن‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهتر پر شده است. این نشان‌دهنده بازخورد مطلوب اکران نوروزی «فسیل» است.
او در ادامه گفت: تا به الان که بازخورد مخاطبان خیلی خوب بوده است و اکثر آن‌ها از دیدن فیلم بسیار راضی بوده‌اند که باید به طور ویژه از انتخاب آنها و حضور گرم‌شان در سالن‌های سینما تشکر کنم. وقتی حال خوب مخاطبان را بعد از بیرون آمدن از سالن سینما می‌بینم و به ویژه وقتی متوجه می‌شوم که روند شروع، قصه، کاراکترها و پایان بندی فیلم را دوست داشته‌اند، خوشحال می‌شوم.

امینی در خصوص انتخاب بازیگران فیلمش گفت: بهرام افشاری واقعا در «فسیل» درخشان بود. در اصل بار کمدی فیلم، بیشتر بر روی دوش بهرام افشاری بود. بقیه بازیگران هم آنقدر در نقش‌هایشان عجین شده بودند که گویی آن نقش‌ها را زندگی می‌کردند. در مورد انتخاب بقیه بازیگران، نخواستم کاراکتری بخواهد بار کمدی به فیلم اضافه کند.
امینی در خصوص شباهت «فسیل» با دیگر فیلم‌های نوستالژیک ایرانی گفت: فیلم‌های سینمایی نوستالژیک معمول ایرانی اکثرا مربوط به دهه ۶۰ و ۷۰ هستند، ولی فضای نوستالژیک «فسیل» بیشتر مربوط به دهه ۵۰ است. من و تهیه‌کننده قبل از شروع تولید «فسیل» تمام فیلم‌های دهه ۵۰ و ۶۰ را مرور کردیم که مبادا لحظه‌ای از آن عینا شبیه به فیلم دیگری شود، گرچه بتواند فضای غالب آن سال‌ها را القا کند. فکر می‌کنم که در این مورد موفق هم بوده‌ایم چرا که جنس آدم‌های «فسیل» با دیگر فیلم‌های سینمایی از این دست فرق می‌کند.

این بازیگر و کارگردان سینما در ادامه گفت‌وگو با صبا ضمن ارزش‌گذاری بر شخصیت و بازی بهرام افشاری در این فیلم گفت: شخصیت‌پردازی کاراکتر اصلی فیلم که بهرام افشاری آن را ایفا می‌کند، قوی است. او می‌خواهد در کنار هدف‌ حرفه‌ای‌ خود به عشقش هم برسد. کاراکتری‌ که تلاش شده، عمیق باشد. به نظرم وقتی طراحی کاراکتر هدفمند باشد و مسیری را برای رسیدن به هدفش دنبال کند، او برای مخاطب جذاب‌تر است و سبب می‌شود به خوبی قصه فیلم را دنبال می‌کند.
کارگردان فیلم‌هایی چون دشمن زن و گربه سیاه  در پایان با اشاره به ضعف جدی کمدی در سینمای ایران گفت: یکی از دلایل عمده ضعیف بودن آثار کمدی در سینمای ما این است که سازندگان فیلم‌ها، بیشتر از این‌که به موقعیت‌های کمدی درعین سادگی توجه کنند، صرفا به رنگ و لعاب فیلم توجه می‌کنند. ما در اغلب فیلم‌های کمدی می‌بینیم که همه فقط بزک شده‌اند. به طور مثال خانه، ماشین و لباس آنچنانی را برای کاراکترها فراهم می‌کنند. درحالی‌که می‌شود با دو تا آدم معمولی یک لحظه کمدی شیرین ساخت. همین‌ها موجب می‌شود که مخاطب با تماشای فیلم نمی‌خندد و فقط درگیر ظواهر می‌شود. از دیگر ضعف‌های برخی فیلم‌های کمدی سینمای ما، نداشتن داستان و فیلم‌نامه کامل است. این بی قصه‌گی باعث شده که آن‌ها فیلم‌های موفقی نشوند. من معتقدم که کمدی باید از جنس خود مردم باشد. وقتی کمدی، زیاد از مخاطب فاصله داشته باشد، قاعدتا موفق به ارتباط درستی با تماشاگر نخواهد شد.


فیلم «فسیل» در روزهای نخست اکران خود تا شب گذشته نزدیک به یک میلیارد و نیم فروش داشته و پرمخاطب‌ترین فیلم افتتاحیه اکران نوروز ۱۴۰۲ است.

بهرام افشاری، هادی کاظمی، الناز حبیبی، الهه حصاری، ایمان صفا، بابک کریمی، سید جواد هاشمی، غلامرضا نیکخواه، سمانه منیری، امید روحانی، علیرضا استادی، قاسم زارع، خشایار راد و مجید شهریاری بازیگران «فسیل» هستند.

فیلمنامه اولیه این فیلم کمدی توسط کریم امینی، علی باطنی و آرمین طهماسبی نوشته شده و نگارش نهایی آن را حمزه صالحی انجام داده است.

فیلم محصول عامریان فیلم است. سید ابراهیم عامریان پیش از این، تهیه‌کنندگی دو فیلم «انفرادی» و «دینامیت»، که رتبه اول و دوم پر فروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران هستند را بر عهده داشته است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است