«نون خ ۴» چند پله جلوتر از قبل / دستاوردی مهم برای «سعید آقاخانی» و تلویزیون | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۴
نگاهي به قسمت‌های ابتدايی سری جدید «نون خ»

«نون خ ۴» چند پله جلوتر از قبل / دستاوردی مهم برای «سعید آقاخانی» و تلویزیون

محمدعرفان صدیقیان | فصل تازه اين اثر نسبت به فصول قبلي چند پله جلوتر است و اين نکته براي يک مجموعه تلويزیوني دستاورد کمي نيست، چراکه عموما در مجموعه‌هاي چند فصلي که پيش از اين از تلويزيون پخش شده‌اند، قسمت‌هاي جديد يک مجموعه نتوانسته‌اند موفقيت‌هاي پيشين خود را تکرار کنند.

فصل چهارم مجموعه تلویزیونی «نون خ» هم زمان با شروع ایام نوروز ۱۴۰۲ به روی آنتن شبکه یک سیما رفته است. فصل اول این مجموعه هم زمان با ایام نوروز سال ۹۸ از شبکه یک پخش شده بود و پس از استقبال مخاطبان، فصول دیگر آن نیز به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه یک ساخته شدند.

برای مدت‌ها و از ابتدای دهه نود سریال «پایتخت»(سیروس مقدم) به عنوان گزینه بی‌رقیب در باکس‌های طلایی چون نوروز و یک بار هم ماه رمضان پخش می‌شد. مجموعه‌ای که مخاطبان بسیاری داشت و طی این مدت زمزه‌هایی مبنی بر اتمام همیشگی با شش فصل به گوش می‌رسد. اما در این‌سال‌ها، ویژگی‌های جذاب «نون خ» باعث شده مدیران تلویزیون مشتاق تولید فصول تازه این سریال باشند.

سعید آقاخانی در بیش از یک دهه اخیر مجموعه‌های مختلفی را برای تلویزیون روی آنتن برد و سال گذشته  نیز با ساخت سریال «راز بقا» برای اولین بار حضور در شبکه نمایش خانگی را تجربه کرد.

وجود چنین سابقه ای باعث شده است او به خوبی با رگ خواب مخاطبان آشنایی پیدا کرده و در در اوج پختگی به سراغ کارگردانی فصل چهارم این مجموعه پر مخاطب برود.

«نون خ» به قصه اهالی یک روستای فرضی در اقلیم کردستان می پردازد. اقلیمی که وجود جنبه‌های چشم نواز و همچنین لهجه شیرین مردمانش یکی از نقاط قوت این اثر در فصول مختلف آن به شمار  می‌رفته است. آقاخانی برای نقش‌های پرتعداد این مجموعه به افراد بومی این استان اعتماد کرده و البته نتیجه بسیار مثبت آن را نیز دریافت نموده است. بازیگرانی که البته پیش از این در تئاتر و مجموعه‌های استانی سابقه فعالیت داشته‌اند.

نویسندگی این مجموعه را نیز امیر وفایی برعهده دارد. او سال‌ها روزنامه نگار بوده و مطالب طنز آمیزی که به نگارش در می‌آورد سبب شد پیمان قاسم خانی از او برای حضور در گروه نویسندگان آیتم‌های نمایشی مجموعه «دورهمی»(مهران مدیری) دعوت کند. توانایی و تسلط بسیار زیاد او در نوشتن «کمدی موقعیت» و همچنین خلق لحظات درخشان به وسیله دیالوگ نویسی از نقاط قوت او در این مجموعه به شمار می‌رود.

فصل تازه این اثر نسبت به فصول قبلی چند پله جلوتر است و این نکته برای یک مجموعه تلویزیونی دستاورد کمی نیست، چراکه عموما در مجموعه‌های چند فصلی که پیش از این از تلویزیون پخش شده‌اند، قسمت‌های جدید یک مجموعه نتوانسته‌اند موفقیت‌های پیشین خود را تکرار کنند.

فصل چهارم «نون خ» نسبت به سری‌های قبل از پیچیدگی داستانی بیشتری برخوردار بوده و تعداد پرسوناژهای آن نیز افزایش یافته است. وفایی توانسته با توجه به مختصات ویژه هر نقش، ویژگی‌های جذابی را برای هر یک از آن ها طراحی کرده و دیالوگ نویسی را نیز کاملا متناسب با هر شخصیت انجام دهد. توجه به همین ریزه کاری‌ها باعث شده این مجموعه در تمام دقایق هر قسمت از همراهی مخاطب برخوردار بوده فاصله‌ای میان بیننده و فضای کلی این اثر به وجود نیاید.

سعید آقاخانی علاوه بر کارگردانی «نون خ» ایفای نقش اصلی(نورالدین خانزده) را نیز برعهده داشته است و توانسته با درک صحیح از این نقش، یکی از شخصت‌های ماندگار تلویزیونی در سال‌های اخیر را خلق کند. علاوه بر او، سایر بازیگران، حتی افرادی که نقش‌های کوتاه این سریال را ایفا می‌کنند حضوری درخشان مقابل دوربین این سریال را به ثبت رسانده‌اند. ادامه دار شدن «نون خ» در طی سالیان باعث شده آقاخانی به تدریج به توانایی بازیگرانش پی برده و برای برخی فضای بیشتری را در نظر بگیرد.

برای مثال کاظم نوربخش که نقش سلمان را بازی می‌کند در دو فصل آخر به یکی از کاراکترهای محوری تبدیل شده و موفق می‌شود با بازی چشم گیر خود لحظات مفرحی را برای مخاطبان به وجود آورد. همچنین امیر سهیلی در سری چهارم به عنوان بازیگر تازه به این سریال اضافه شده. او پیش از این نیز در برنامه‌های مختلف «عمو پورنگ» حاضر بوده و در آنجا توانسته بود توانایی‌های بالای خود را به اثبات برساند. او با ایفای نقش شخصیت رامین فوادی یا «رابین فود» از برگ‌های برنده فصل چهارم «نون خ» به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد با پخش قسمت‌های تازه این مجموعه همچنان شاهد بروز ویژگی‌های متفاوتی در این اثر باشیم که در آینده حتما به آن‌ها خواهیم پرداخت.

گفتنی است مجموعه تلویزیونی «نون خ۴» هر شب ساعت ۲۲ به روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است