رقابت دیدنی در کیفیت و خلاقیت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۹
نگاهی به برنامه‌­های مناسبتی تلویزیون در رمضان 1444

رقابت دیدنی در کیفیت و خلاقیت

رصد جدول پخش امسال صدا وسیما نشان می­‌دهد که شبکه‌­های مختلف برای هر مناسبت به تفکیک ساعات پخش، برنامه‌­های ویژه‌­ای در نظر گرفته­ است که به طور خاص ۴۲ برنامه به مناسبت ماه مبارک رمضان اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، تقارن دو مناسب عید و ماه مبارک رمضان سبب نشد، امسال تلویزیون از ارائه­ برنامه سحرگاهی و افطاری خود برای مخاطبانش جا بماند. فال­ نیک نوروز ۱۴۰۲،  تلاقی آن با ماه مبارک رمضان است پیوندی که دو فرح و شادمانی زمینی و آسمانی را پیوند می­‌دهد و تلویزیون به رسم هر سال برای هم صدایی با این روزهای خجسته برنامه­‌های ویژه­‌ای تدارک دیده. رصد جدول پخش امسال صدا وسیما نشان می­‌دهد که شبکه‌­های مختلف برای هر مناسبت به تفکیک ساعات پخش، برنامه‌­های ویژه‌­ای در نظر گرفته­ است که به طور خاص ۴۲ برنامه به مناسبت ماه مبارک رمضان اختصاص دارد.

شبکه یک

شبکه­ یک با هشت ویژه برنامه در میان دیگر شبکه­‌های تلویزیونی از پر کار­ترین­‌ها محسوب می‌شود. این شبکه سحرگاه خود را با برنامه­ «ماه خدا» پر می‌­کند. برنامه­‌ای که برای مخاطبان شبکه­ یک غریب نیست و سال­هاست که سحرهای ماه مبارک رمضان برنامه دارد. «ماه خدا» یک برنامه­ آیتمی با مهمان­‌هایی است که می خواهد مخاطبان خود را با جلوه­‌های دیگری از زندگی آشنا کند جلوه­‌هایی که شاید در روزمره کمتر به آنها توجه می‌کنیم. حضور مهمان­‌های ویژه از جمله خانواده­‌های شهدا سبب شده تا سحرگاه روزه‌داران حال و هوای معنوی داشته باشد.

«مردم دوست داشتنی» نام برنامه­‌ای است که در لحظات پیش از افطار مهمان خانه‌هاست. این برنامه به سراغ نخبگانی می­‌رود که هویت ایرانی اسلامی را به مخاطبانش یادآوری می­‌کند، مردمی که دوست داشتنی هستند.

«بی کرانه شو» محصول گروه اجتماعی شبکه یک از دیگر ویژه برنامه­‌های این شبکه است که در خلاصه­ آن آمده این برنامه یادآور دلاوری‌­ها و مبارزات مردان بزرگ است. همچنین پیشرفت ایران را روایت می­‌کند. این برنامه نیز همانند «مردم دوست داشتنی» به تبلیغ هویت و دستاوردهای ایرانی می­‌پردازد، سیاستی که این روزها پرداخت به آن ضروری است و شبکه­ یک نیز به این مهم پرداخته است.

از دیگر تولیدات این شبکه، برنامه­ کلمه با اجرای وحید یامین پور است که  در غالب یک برنامه­ محتوایی مسائل اخلاقی و اعتقادی را به چالش و بحث می­‌کشد. اغلب برنامه‌­های یامین‌پور به دلیل پرداخت‌های نو به مسائل پرمخاطب بوده است باید دید این برنامه که از پنج فروردین به روی آنتن می­‌رود تا چه اندازه می‌تواند پر مخاطب باشد به خصوص اینکه این برنامه هم گفتگومحور است.

«مناجات خوانی»، «درس‌هایی از قرآن» و برنامه­ «ثقلین» از دیگر ویژه های شبکه یک محسوب می­‌شود. ثقلین نام برنامه­‌ای است که از حرم مطهر امام رضا(ع) تلاوت جزءخوانی قرآن کریم را دنبال می‌­کند.

شبکه دو

شبکه دو همانند رقیب کهنه‌­کار خود، برای ساعات مختلف این ماه مبارک برنامه­‌های ویژه‌­ای را تدارک دیده است، از جمله­ مناجات­‌خوانی محمود کریمی که حال و هوای سحرگاهی شب‌زنده‌­داران را جان می­‌دهد.

سحرگاه‌­های شبکه دو با برنامه صبح روز بعد با اجرای فرزاد جمشیدی پر می­‌شود. برنامه‌ای که تا ساعتی پس از اذان صبح به صورت زنده ادامه دارد و در شبانگاهان این سید­خندان است که اوقات شبانگاهی بینندگانش را پر می‌­کند. این برنامه یک کار تقلیدی از مجموعه­ خندوانه است که در غالب شعر، استندآپ کمدی، نمایش، دوبله، ترانه و سرود و حضور هنرمندان توسط محمد رضا شهبازی اجرا می‌­شود. هر چند سید خندان تلاش کرده تا به لحاظ محتوایی از خندوانه پیشی بگیرد اما ای کاش در غالبی نو و جدید ارائه می­‌شد. پیش از این شهبازی در یک برنامه تقلیدی  به نام پاورقی به شهرت رسید. پاورقی هم ساختار تقلید شده از برنامه­‌های ماهواره­‌ای بود که حال با ساخت یک برنامه‌ای با حال و هوای مجموعه خنداونه آمده تا جا پای رامبد جوان بگذرد.

شبکه سه

پر مخاطب­‌ترین برنامه شبکه سه «محفل» است که  امسال در غالب یک برنامه تلنت‌­شو توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند. برنامه­‌ای که در ادامه­ نمونه‌­های موفقی هم چون برنامه معلی ساخته شد و یا در تعریفی بهتر این برنامه، نمونه­ موفق و بومی شده­ از این دست است که امروزه در جهان طرفداران زیادی پیدا کرده و صدا وسیما در این شکل و شمایل توانسته غالب جدیدی را ارائه دهد. از دیگر بخش­‌های قابل توجه این برنامه مهمانان و شخصیت‌­هایی هستند که در این برنامه هنرنمایی می­‌کنند. مهمان­‌هایی که اغلب آنها در ورای ظواهر مادی معنا می­‌شوند. از دیگر تولیدات مناسبتی این شبکه برنامه «ماه من» است که با حضور کارشناسانی هم چون حجت‌الاسلام پناهیان، آقامیری و خضری در طول ماه مبارک پخش می­‌شود.

شبکه چهار

شبکه چهار از پرکارترین شبکه‌­های نوروز امسال، برای ماه مبارک رمضان هم تدارک ویژه‌های دیده. از جمله برنامه پرمخاطب «زندگی پس از زندگی» که همچون سال‌­های گذشته با روایتی از تجربیات افرادی که گوش‌ه­ای از عالم غیب را تجربه کردنده مهمان خانه هاست و  شاید یکی از پر مخاطب­‌های لحظه­ افطار باشد.

 

شبکه پنج

شبکه پنج دو جشن عید و ماه مبارک رمضان را با هم تلفیق کرده و درغالب ویژه برنامه‌های جشن رمضان بخش‌های متنوعی را به اجرا می­‌گذارد. ایده­ نمایش رادیویی درکنار بها دادن به هنرنمایی ناشنوایان و اجرای سرود که این روزها بازارش حسابی داغ شده از جمله برنامه­‌های «جشن رمضان»، شبکه پنج است. درکنار این شب نشینی شبکه پنج سحرهای ماه مبارک رمضان به کربلای معلی می­‌رود و در صحن و سرای این بهشت زمینی  برنامه «قرار بهشت» را به روی آنتن می‌برد تا حس و حال شب زنده‌داران را آسمانی کند.

 

شبکه قرآن

شبکه قرآن با ویژه برنامه «دل آرام» از حرم رضوی با بخش‌­های مختلف­ی از جمله مناجات خوانی و حضور کارشناسان مختلف و پخش دعای سحر مهمان شب زنده‌داران است. لحظه افطار این شبکه قرآنی با برنامه «دریاب» درخدمت مخاطبان خود است. خلاقیت در موضوعی که شاید تا امروز به آن بسیار کم پرداخته شده از انتخاب­‌های هوشمندانه مدیران آن است.

این شبکه برای جلب مخاطبان خود در ترتیل خوانی ایده جدیدی ارائه می‌­دهد که شاید برای اولین بار در تلویزیون شاهد آن هستیم. این برنامه که «تحدیر» نام دارد برای مخاطبانش در کمترین زمان یک جز قرآن را تلاوت می­‌کند.

شبکه قرآن، درسحرهای ماه مبارک رمضان هم با نوای حاج محمد طاهری از کربلا، مهمان جانماز مخاطبانی است که به دعا نشسته‌­اند.

برنامه­ «پند نامه» هم به شرح ادعیه ماه مبارک رمضان می­‌پردازد. برنامه­‌ای که با دعوت از کارشناسان برجسته حوزه دین و معرفت هم چون حجت السلام آقا تهرانی کلاس درس است، برای کسانی است که می­‌خواهند هنگام انس با ادعیه معنا و مفهوم آن را درک کنند.

٭ هانیه شجاعی زند

 

 

 

 

 

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است