از «چ»، «بادیگارد»، «موقعیت مهدی» و… تا «غریب» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵
نگاهی به حضور فیلم‌های دفاع مقدس در چینش اکران نوروزی ده سال اخیر

از «چ»، «بادیگارد»، «موقعیت مهدی» و… تا «غریب»

بررسی فیلم‌های دفاع مقدس در چینش اکران نوروزی ده سال اخیر، از حضور این فیلم‌ها در رده‌های مختلف جدول گیشه هر ساله حکایت دارد و باید دید «غریب» در نهایت به چه جایگاهی در جدول گیشه سال ۱۴۰۲ خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، در سال ۱۴۰۱، «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر پس از موفقیت‌های جشنواره‌ای روانه اکران عمومی شد و با وجود این که همزمان با فیلم‌هایی چون سگ بند و علفزار روی پرده رفته بود در نهایت با فروش ۱۲ میلیارد ونیمی به عنوان یکی از آثار پربیننده و فیلم یازدهم جدول گیشه سال ۱۴۰۱ قرار گرفت.

در سال ۱۳۹۷، فیلم «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا نماینده سینمای مقاومت ودفاع مقدس در چینش اکران نوروزی بود. این فیلم در اکران نوروز کمدی پرفروش مصادره را رقیب خود می‌دید و در نهایت فیلم پرمخاطبی شد و با فروش ۱۳ میلیاردی، در رده پنجم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال قرار گرفت.

در سال ۱۳۹۶، «ماجرای نیمروز۲» ساخته محمدحسین مهدویان به همراه گشت۲، خوب بد جلف و نهنگ عنبر۲ روانه اکران نوروزی شد، در نهایت ۴ میلیارد فروخت و به عنوان فیلم یازدهم گیشه ۹۶ دست یافت.

سال ۱۳۹۵، ابراهیم حاتمی‌کیا با «بادیگارد» در اکران نوروز همزمان با اکران ابدویک روز، من سالوادور نیستم، ۵۰کیلو آلبالو، خشم و هیاهو و… پذیرای علاقه‌مندانش بود. این فیلم با ۶ میلیارد فروش، مخاطب جالب توجهی داشت و فیلم هفتم سال شد.

سال ۱۳۹۳ با دو فیلم دفاع‌مقدسی «چ» اثر ابراهیم حاتمی‌کیا و «معراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی، همزمان با طبقه حساس و خط ویژه چینش اکران نوروز بسته شد. فیلم حاتمی‌کیا با فروش بیش از یک میلیارد و نیم، فیلم ششم سال شد و فیلم ده‌نمکی با فروشی نزدیک به ۴ میلیارد، فیلم چهارم سال شد. در این بین شاید بتوان ده‌نمکی را با سه‌گانه اخراجی‌ها در فاصله سال‌های ٨۶ تا ٨۹ به عنوان موفق‌ترین فیلمساز دفاع مقدس در اکران نوروزی لقب داد.

فیلم «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی امسال طی ۱۶ روز اکران، به نزدیکی‌های فروش سه میلیاردی رسیده و باید دید تا پایان اکران، امسال در کدام جایگاه قرار خواهد گرفت.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است