رمز و راز موفقیت در شهر فیلم‌بین‌ها! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۲
گزارش صبا از گیشه‌ نوروز 1402 و استقبال مردم سنندج

رمز و راز موفقیت در شهر فیلم‌بین‌ها!

مخاطبان سینما در سنندج افراد سخت‌پسندی هستند و هر فیلمی را نمی‌بینند. طبق آمار سالانه در هر ۱۰ فیلم، ۶ یا ۷ فیلم کمدی،یک فیلم کودک و مابقی فیلم‌های قوی اجتماعی است که مردم را جذب می‌کند. اگر آن سال فیلم دفاع مقدس متفاوتی مانند «ماجرای نیم‌روز» یا «ایستاده در غبار» اکران شده باشد، جزو فیلم‌های پرفروش به شمار می‌آید. واقعیت این است که اهالی کردستان علاوه بر فیلم‌های کمدی، به‌شدت علاقه‌مند به فیلم‌های اجتماعی قوی هستند.

 به گزارش خبرنگار سینما صبا، سنندج مرکز استان کردستان، با وجود این که از سالن‌های بیشمار سینما برخوردار نیست، اما تماشاگر پروپاقرص برای دیدن فیلم ایرانی و خارجی روی پرده سینما زیاد دارد. بخشی از این قضیه به سخت‌پسندی مخاطبان مربوط است که ناشی از شناخت جالب‌توجه آنها از سینما و ارتباط‌شان با پرده نقره‌ای به عنوان یک عادت است. آنها سینما را دوست دارند و برای دیدن فیلم‌هایی که می‌پسندند به سالن سینما می‌آیند.

 

مخاطبان خاص سینما در سنندج

«حیدر مرادی» مدیر سینما بهمن سنندج که مهم‌ترین مجموعه سینمایی فعال در این شهر به شمار می‌رود، درباره استراتژی این سینما در جذب مخاطب به صبا می‌گوید: ما خوشبختانه و به لطف خدا در ایام نوروز نسبت به اکثر شهرهای کشور فروش خوبی داشتیم. بنده از دی ماه سال ۹۳ افتخار این را دارم که مدیریت این مجموعه را برعهده دارم. اولین علت جذب مردم به سینما بهمن بعد از بازسازی و گسترش آن بود که مخاطب را به سمت سینما کشاند. یکی از علل این است که مخاطب در سنندج واقعی‌تر از بسیاری از نقاط کشور است، لطف خدا و همکاری کارکنان و دلسوزی مدیر حوزه هنری استان به ایجاد این فضا کمک می‌کند. یکی از نکات استراتژیک (که ایده اولیه‌اش با خود بنده بوده) سرمایه‌گذاری روی مخاطبان آینده است. سینما بهمن سنندج اولین سینما در سطح کشور است که  پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها را با شعار «با فرزندتان سینما را تجربه کنید» به سینمای کودک اختصاص می‌داد. مخاطبان کودکی که در سال‌های اول به این سینما آمدند، اکنون مخاطب بزرگسال هستند و به مخاطبان ثابت سینما بهمن تبدیل شده‌اند. علاوه بر پخش پرفروش‌ترین و بهترین انیمیشن‌های خارجی به صورت DCP همزمان اکران فیلم خارجی در سانس‌های آخر سینما پخش می‌شد. اکران فیلم‌های خارجی برای جذب افرادی به سینما بود که ارتباط خوبی با سینما داخلی نداشتند اما با آمدنشان به سینما به صورت تعامل گفت‌وگویی با آنها و همچنین دیدن پوسترهای سالن به شکل تدریجی و ناخودآگاه به سینمای ایران جذب شدند. در واقع می‌توانم بگویم فوت کوزه‌گری جذب افراد به سینما همین گپ‌وگفت مستقیمی است که ما با مردم داریم. بنده به شخصه از هر فرصتی برای جذب افراد مختلف به سینما استفاده می‌کنم که این یعنی ارتباط صمیمانه با بطن جامعه. غیر از این موارد بلیت‌های نیم‌بها که به ادارات و دانشجوها تعلق می‌گرفت‌ و در نهایت آموزش پرسنل برای برخورد با مردم و نظافت مجموعه برای ما اهمیت خیلی زیادی دارد و همچنین دکوراسیون داخلی آن که مخاطب را جذب می‌کند اما مهمترین بحث برای مجموعه ما بحث امنیت اخلاقی است که با آموزش درست پرسنل محیط امنی را برای اهالی محترم شهر سنندج فراهم کرده‌ایم.

 

نکاتی که از تبلیغات هم مهم‌تر است!

او  معتقد است تعامل مستقیم با مردم مهمترین عامل فروش فیلم‌هاست. چیزی که شاید از تبلیغات تلویزیونی و میدانی هم برنیاید. او می‌گوید: قطعا در شهرهای کم‌جمعیت تعامل و ارتباط درست پرسنل عامل خیلی مهمی است. تبلیغات می‌تواند کارساز باشد اما دائمی نیست. کم‌جمعیت بودن شهری مانند سنندج هم می‌تواند نقطه قوت و هم نقطه ضعف باشد. به لطف خدا ما توانسته‌ایم از این موقعیت بهترین استفاده را بکنیم و با ارتباط مستقیم اهالی محترم و اهل هنر سنندج را بیشتر به سمت سینما بکشانیم. سینما نیاز روزمره مردم نیست که روزانه با آن درگیر باشند اما آنها سینما را جدی‌ دنبال می‌کنند.

این مدیر سینما درباره گرایش طیف‌های مختلف مردم، می‌گوید: اهالی کردستان از آنجا که خیلی زودتر از مابقی نقاط ایران به ابزارهای مدرن ارتباط جمعی مثل ماهواره دسترسی پیدا کردند، بیشتر با سینمای جهان و فیلم خارجی در ارتباط هستند و کشاندن مردم کردستان به سینما کار دشواری است، چون افراد سخت‌پسندی هستند و هر فیلمی را نمی‌بینند. طبق آمار سالانه در هر ۱۰ فیلم، ۶ یا ۷ فیلم کمدی،یک فیلم کودک و مابقی فیلم‌های قوی اجتماعی است که مردم را جذب می‌کند. اگر آن سال فیلم دفاع مقدس متفاوتی مانند «ماجرای نیم‌روز» یا «ایستاده در غبار» اکران شده باشد، جزو فیلم‌های پرفروش به شمار می‌آید. واقعیت این است که اهالی کردستان علاوه بر فیلم‌های طنز و کمدی به شدت علاقه‌مند به فیلم‌های اجتماعی قوی هستند. به عنوان مثال فیلمی چون «ابد و یک روز» چهار ماه و نیم روی پرده سینما بود. یا برای فیلم «متری شش و نیم» در سینما بهمن سنندج، سی و دو هزار بلیت فروش رفت.

اما ساخت سالن برای افزایش فروش فیلم‌ها و پاسخ به نیاز مخاطب چقدر فردی بود؟  آیا حوزه هنری و بهمن سبز (وابسته به حوزه هنری)ایده‌ای برای افزایش سالن در سطح استان دارد؟. مرادی می‌گوید: سیدمصطفی حسینی مدیرعامل بهمن سبز ایده‌ای داشت، مبنی بر دوبرابر کردن سالن‌های سینماهایی که پتانسیل فروش بیشتر دارند. مجموعه ما هم با حمایت امین مرادی رئیس حوزه هنری تلاش کرد در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین کیفیت سینما بهمن را گسترش دهد که تنوع سلیقه‌های متفاوت را روزانه به سینما جذب کنیم و همین موضوع قطعا برای فروش روزانه بیشتر و رضایت مخاطبان ما تاثیری مستقیم داشت. در سطح استان هم شهرستان سقز در ۹ مرداد ۱۴۰۱ سه سالنه شد و به شهرستان بیجار دو سالن اضافه شد. هرچند افزایش سالن به خودی خود باعث افزایش مخاطب نمی‌شود. پتانسیل اصلی فیلم است و  افزایش سالن در جایی تاثیرگذار است که تنوع ساعتی بیشتری برای نمایش فیلم‌های پرمخاطب داریم.

او درباره رواج خرید بلیت آنلاین بین مخاطبان سینما در این شهر به صبا می‌گوید: روزانه حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد فروش بلیت‌‌های مجموعه ما به صورت آنلاین است.  و درباره زیرمجموعه‌هایی مانند گالری‌ها و… ادامه می‌دهد: زیرمجموعه های ما مانند گالری سینما بهمن و کتابخانه هنری ما تاثیری به‌سزا در جذب افراد فرهیخته و هنری جامعه به سینما داشته است. مجموعه ما افتخار این را دارد به حالت رایگان میزبان هنرمندانی باشد که حتی برای اولین بار قصد برگزاری نمایشگاه دارند  و در بخش کتابخانه، کتاب‌های هنری قدیمی و جدیدی وجود دارد که به حالت امانت هم در اختیار مردم عزیز کردستان قرار می‌گیرد. علاوه بر این دو، ما ورک‌شاپ‌های حرفه‌ای بازیگری زیادی برگزار کرده‌ایم، قبل از کرونا هر هفته شب شعر اینجا برگزار می‌شد و همینطور کنسرت‌ها و اکران‌های مردمی که داشتیم، بخشی از رویدادهای فرهنگی بوده که باعث درخشش سینما بهمن در میان مردم شده است.

جذابیت یعنی زبان سینما

با گفت‌وگوهایی که در سالن انتظار سینما با مردم داریم، متوجه می‌شویم که علت اصلی جذب آنها به فیلم‌هایی که در حال نمایش روی پرده سینما است، اول بازیگران و ستاره‌های حاضر در فیلم‌ها و دوم، پیشنهاد دادن خود مردم به یکدیگر (به اصطلاح تبلیغات میدانی) است. اینکه وقتی مخاطب از دیدن فیلمی راضی است، به راحتی می‌تواند اطرافیان خود را قانع کند که آنها هم فیلم را در سالن سینما ببینند و هم اینکه موضوع‌های اجتماعی از زوایای جدید، خود به خود مخاطب را به سمت سینما جذب می‌کند.

یکی از مخاطبان از فیلم‌های جدید اکران شده در نوروز امسال رضایت دارد و به صبا می‌گوید بین فیلم‌هایی که دیده، «غریب» را به خاطر روایتش از دوران جنگ می‌پسندد. روایتی که برای او و خانواده‌اش ملموس بوده است.

مخاطبان فیلم پرفروش نوروز ۱۴۰۲ (فسیل- ساخته کریم امینی) وجود بازیگرانی مثل بهرام افشاری و هادی کاظمی و سابقه خوب آنها در آثار سینمایی و تلویزیونی کمدی و موضوع و فضای روایی فیلم در چند مقطع تاریخی را علت حضورشان در سینما برای دیدن این فیلم می‌دانند.

بیشتر مخاطبان جوان، فیلم «فسیل» را پسندیده‌اند و از فیلم‌های مانده در اکران، به «ملاقات خصوصی» به خاطر جذابیت‌های موضوع و شخصیت‌هایش رأی بیشتری می‌دهند. یکی از دخترها می‌گوید چند بار فیلم را دیده، می‌پرسم چرا، می‌گوید رابطه عاشقانه‌اش را دوست دارد.

از آنها می‌پرسم آیا دیدن فیلم یا فیلم‌هایی که به فرهنگ بومی کردستان نزدیک باشد، برای شما جذابیت یا اولویت دارد؟ بیشترشان این فرضیه را تأیید نمی‌کنند و از نظرشان ارتباط حسی و مفهمومی هر فیلمی برایشان جذابیت ایجاد می‌کند.

یکی از مخاطبان، مردی میانسال است. با بیان جذاب بومی. می‌گوید «قرار نیست به فضا و قومیت و بوم‌گرایی نمره بدهیم. شاید به وجد بیاییم اما آنچه برای ما جذاب‌تر است، خود سینماست. زبان سینما از هر زبانی جذاب‌‌تر است!»

 

«فسیل» انتخاب اول نوروز

از فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۲ در استان کردستان، بر اساس آمار تا روز گذشته، بیشترین فروش به «فسیل» ساخته کریم امینی اختصاص دارد. فیلمی که بیش از ۳۰۰ میلیون تومان فروخته که عمده این رقم مربوط به سنندج است. فیلم دوم، «عروس خیابان فرشته» ساخته مهدی خسروی است که نزدیک به ۳۰ میلیون تومان فروش داشته و بعد «غریب» که به ده میلیون تومان نزدیک می‌شود.

 

گزارش: شیبا هاجی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است