سوژه روایت دوازدهم «قهرمانان معمولی»: کار مهم، ایجاد الگوهای پایدار در سیستان و بلوچستان است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۶

سوژه روایت دوازدهم «قهرمانان معمولی»: کار مهم، ایجاد الگوهای پایدار در سیستان و بلوچستان است

سوژه دوازدهمین روایت «قهرمانان معمولی» می‌گوید اصلی‌ترین کاری که در آستانه سیستان و بلوچستان انجام می‌دهند، ایجاد الگوهای مناسب، عملی و پایدار است که آرزو دارد مردم از آن بهره ببرند و کار خود را ادامه و توسعه دهند.

به گزارش خبرنگار صبا، دوازدهمین قسمت از مجموعه مستند «قهرمانان معمولی»، محصول مرکز مستند سوره، به تهیه‌کنندگی مجتبی حیدری که شب گذشته ۱۲ فروردین‌ماه از شبکه یک پخش شد، به سراغ قصه کسب و کار «حامد زراعت‌کن» رفت.

«حامد زراعت‌کن» سوژه دومین روایت این اثر درباره آشنایی قبلی خود با تیم مستندساز گفت: من قبل از ساخته شدن «قهرمانان معمولی»، مجتبی حیدری کارگردان این مجموعه مستند را می‌شناختم و سابقه رفاقت من با ایشان به پنج سال می‌رسد. در حقیقت ما به واسطه کارهای جهادی و ظرفیت‌سنجی مناطق محروم در تهران آشنا شدیم. ایشان چند دفعه برای عکاسی به استان سیستان و بلوچستان آمدند و بعدا در مستند کوتاه «من زنده برگشتم» همکاری داشتیم.

وی در پاسخ به این پرسش که نمایش فعالیت‌های جهادی و مهم مردمان غیرپایتخت‌نشین در تلویزیون مهم است و می‌تواند الهام‌بخش باشد، مطرح کرد: معمولا کسانی که در شهر و روستاهای دور از مرکز دغدغه کار اجتماعی دارند، چشمشان به تهران است؛ و تصور می‌کنند همه اتفاقات مثبت فقط در تهران رخ می‌دهد.‌ به همین دلیل دست روی دست می‌گذارند و کار خاصی نمی‌کنند. نشان دادن این چهره‌ها کمک‌ می‌کند، خودباختگی مردم مناطق مختلف از بین برود.

زراعت‌کُن با اشاره به نقطه شروع فعالیتش در دهستان بیان کرد: از سال ۸۴ که دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان بودم، دغدغه کار فرهنگی داشتیم. در زمان فارغ‌التحصیلی با دوستانم تصمیم گرفتیم، کاری برای مردم منطقه انجام بدهیم. چرا که اکثر بچه‌ها غیربومی بودند و تفاوت وضعیت استان سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق را حس می‌کردند.

وی ادامه داد: سال ۹۱ تحقیقات میدانی و کتابخانه‌‌ای را آغاز کردیم. همین مساله باعث شد تغییر رشته دهم و در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته کارآفرینی بخوانم. از سال ۹۳ خیریه‌ای ثبت و کار‌های عملیاتی‌مان را آغاز کردیم.

سوژه دومین روایت «قهرمانان معمولی» این ادعا را که ممکن است نحوهٔ کار کردن افراد بومی و غیربومی متفاوت باشد، نامربوط دانست و یادآور شد: فرض این سوال کسانی هستند که از بیرون می‌آیند و منطقه را درک نکرده‌اند. کسانی که تصمیماتشان میدانی و تأثیرگذار نیست؛ اما ما مقتضیات منطقه را درک کرده و دیگر مناطق را دیده بودیم و همچنین می‌دانستیم وضعیت خوب نیست. بومی‌ها کمی از تغییر ناامید شده‌اند، چون معمولا نمونه‌های موفق بیرونی را ندیده‌ و در این منطقه چشم باز کرده‌اند.

وی تاکید کرد: کسانی که می‌خواهند با استفاده از ظرفیت مناطق محروم کاری را شروع کنند، حتما به صورت تیمی، روشمند و نظام‌دار درباره آن محیط و نمونه‌های موفق تحقیق کنند و به فکر درآمدزایی خود و تیمشان باشند. همچنین مردم را اصل کار ببینند و باور داشته باشند اگر تغییری بخواهد در آن منطقه رخ دهد، مردم باید دست به کار شوند.

زراعت‌کُن در خاطرنشان کرد: ما صرفاً یک کسب و کار در آن منطقه راه نینداخته‌ایم، اصلی‌ترین کاری که ما انجام می‌دهیم ایجاد الگوهای مناسب، عملی و پایدار است؛ آرزوی من این است که مردم از این الگو بهره ببرند و کار خود را ادامه و توسعه دهند.

«قهرمانان معمولی» درباره آدم‌هایی‌ست که شاید نام‌های بزرگ و شناخته شده‌ای نباشند اما با همت و تلاش فراوان در مسیری قدم گذاشته‌اند که موفقیت را برای ایشان به ارمغان آورده است.

مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» به کارگردانی مجتبی حیدری، مهدی رشوند و زهرا استادزاده و مجری طرح آژانس مستند سو در ایام نوروز هر شب ساعت ۲۴ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و تکرار آن ساعت ۱۰:۱۰ روز بعد خواهد بود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است