آشنایی با سریال‌های رمضانی شبکه‌های عربی / جدال ماهواره‌ای؛ از تحریف تا تصحیح تاریخ! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۱

آشنایی با سریال‌های رمضانی شبکه‌های عربی / جدال ماهواره‌ای؛ از تحریف تا تصحیح تاریخ!

سریال‌های فلسطینی با هدف تصحیح تاریخ تحریف شده در سرزمین فلسطین هرساله برای پخش در شبکه‌های ماهواره‌ای عربی طی ماه مبارک رمضان تولید پخش می‌شوند.

به گزارش صبا، سریال‌های ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای انتقال مفهوم مقاومت و نشان دادن تاریخ مبارزات ملت فلسطین در برابر تحریف‌هایی که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند از طریق رسانه آن را به خورد نسل‌های جدید در فلسطین بدهد، به شمار می‌رود به طوری که کارگردانانی که خود را جزو محور مقاومت می‌دانند در این ماه سریال‌های متنوعی تولید می‌کنند.

 

«میلاد الفجر ۲»

فصل اول این سریال ۳۰ قسمت بوده و به مهم‌ترین مسائل مربوط به انتفاضه الاقصی سال ۲۰۰۰ می‌پردازد. فصل دوم این سریال نیز در خصوص انتفاضه الاقصی که بخش مهمی از تاریخ مقاومت ملت فلسطین را تشکیل می‌دهد است. در این سریال به آزاد سازی جنوب لبنان و بقاع غربی نیز اشاره می‌شود که به نوعی مقاومت فلسطین را به مقاومت لبنان پیوند می‌زند. بازیگران این سریال نقش ۲ فرمانده شهید محور مقاومت یعنی عماد مغنیه و مصطفی بدرالدین را نیز به نمایش می‌گذارند. سریال مذکور توسط شبکه ماهواره‌ای القدس الیوم و دیگر شبکه‌های عربی از جمله المنار و فلسطین الیوم نمایش داده می‌شود.

به نظر کارشناسان و تحلیلگران، این سریال می‌تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند به ویژه آنکه یک خط داستانی را در خصوص دوره آزاد سازی جنوب لبنان و بقاع غربی در کنار به نمایش درآوردن شخصیت‌های مطرح مقاومت لبنان یعنی عماد مغنیه و مصطفی بدر الدین دنبال می‌کند.

در این سریال موضوعات دیگری نظیر اعتراضات در جنین و رفح نیز به نمایش در می‌آید.

«ام الیاسمین»

این سریال نخستین سریال در خصوص شهر نابلس به شمار می‌رود. قصه این سریال در خصوص حوادث شهر نابلس طی سالهای ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۵ و مبارزات علیه قیمومیت انگلیس است. کارگردان فلسطینی این سریال کوشیده با نشان دادن فرهنگ ساکنان نابلس به عنوان بخش اصیل جامعه مقاوم فلسطین، خط مبارزاتی آنها را نشان دهد. فصل دوم سریال نیز در خصوص نحوه مقاومت ملت فلسطین تا اشغال این کشور در سال ۱۹۴۸ است.

سریال ام الیاسمین ۳۰ قسمت بوده و به نحوه زندگی ساکنان شهر نابلس در دوره قیمومیت انگلیس می‌پردازد. بشار النجار نویسنده و کارگردان این سریال، حدود ۲ سال بر روی ایده اولیه آن کار کرده و ساخت آن ۸ ماه به طول انجامیده است.

تصویربرداری این سریال در منطقه عبوین واقع در نزدیکی شهر رام الله صورت گرفته و اکثر سکانس‌های آن در داخل کاخ تاریخی سحویل که قدمت آن به ۳۰۰ سال قبل می‌رسد گرفته شده است.

این لوکیشن به دلیل نزدیک کردن حال و هوای سریال به شرایط تاریخی ۱۰۰ سال قبل نابلس که داستان اصلی را شامل می‌شود انتخاب شده است. کارگردان این سریال علت انتخاب نام ام الیاسمین را نه فقط به دلیل اشاره به یکی از محله‌های اصلی نابلس بلکه به عنوان نماد تمام محله‌ها و بخش‌های قدیمی نابلس می‌داند.

«باب العامود ۴»

اسماعیل الدباغ کارگردان فلسطینی از سال ۲۰۱۳ نخستین فصل این سریال را آغاز کرده و فصل چهارم آن را رمضان امسال به نمایش گذاشته است. سریال باب العامود در خصوص زندگی اجتماعی فلسطینی‌ها در منطقه قدیمی شهر قدس در سایه حضور اشغالگران صهیونیست و تلاش این اشغالگران برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از محل سکونت آنها است.

این سریال نخستین سریال در نوع خود به شمار می‌رود که در کوچه‌ها و محله‌های قدیمی قدس اشغالی به تصویر در می‌آید. در این سریال از طنز به عنوان وسیله‌ای برای نمایش درآوردن ابعاد زندگی اجتماعی ساکنان قدس اشغالی استفاده شده است.

«حاره القزازین»

این سریال در خصوص دردها و رنج‌های خانواده‌های اسرای فلسطینی و اقدام مسئولان رژیم صهیونیستی در تحویل ندادن پیکرهای شهدای فلسطین در کنار تجاوزات شهرک نشینان صهیونیست و مشکلات ساکنان بخش قدیمی الخلیل است.

وجه تسمیه این سریال، نام یکی از محله‌های منطقه قدیمی الخلیل است که یکی از بزرگترین و قدیمی ترین محله‌های این منطقه به شمار می‌رود. نویسنده این سریال کوشیده با استفاده از طنز، بخشی از مشکلات اجتماعی فلسطینی‌ها و ساکنان الخلیل را به نمایش درآورد.

«درب الفداء»

شبکه الاقصی این مستند-سریال را در خصوص زندگی اسرای فلسطین و عملیات فداکارانه و قهرمانانه‌ای که آنها انجام داده‌اند پخش می‌کند. در این سریال به شرایط اسرای فلسطینی در بند زندان‌های رژیم صهیونیستی از یک سو و عملیاتی که به خاطر آن اسیر شده‌اند از سوی دیگر پرداخته شده است.

مخاطبان عرب زبان با دیدن بخش‌هایی از این مستند-سریال اعلام کرده‌اند که نسبت به پخش این برنامه که فداکاری‌های اسرای فلسطینی و عملیات ضد صهیونیستی آنها را بررسی می‌کند احساس غرور و خرسندی می‌کنند.

و دیگر سریال‌ها:

سال گذشته نیز سریال‌های مختلفی از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای عربی با محوریت موضوع فلسطین و مبارزات علیه رژیم صهیونیستی پخش شد. یکی از این سریالها «قبضه الاحرار» یا مشت آزادگان بود. در این سریال که توسط شبکه الأقصی پخش شد مسأله محاصره نوار غزه بررسی شد. این سریال داستان یکی از نیروهای صهیونیستی است که با لباس مبدل به میان فلسطینیان رفته و قصد جاسوسی دارد.

این سریال براساس حادثه‌ای واقعی که چند سال قبل اتفاق افتاد، ساخته شده و وضعیت مردم غزه در محاصره نیروهای اشغالگر را روایت می‌کند.

سریال «شاره النصر» نیز یکی از سریالهایی بود که سال گذشته در خصوص فرار شش زندانی فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی پخش شد.

حسام ابو دان، کارگردان این سریال اعلام کرده بود که هدفش از ساخت این سریال رد روایت‌های دروغین رژیم صهیونیستی از واقعیت‌هایی است که در فلسطین اشغالی می‌گذرد.

«حضور لموکب الغیاب» سریالی بود که سال گذشته از سوی تلویزیون قطر طی ماه مبارک رمضان پخش شد. این سریال به موضوع فلسطین از دهه ۳۰ تا دهه هفتاد قرن گذشته می‌پردازد.

در خصوص تولید سریال‌هایی با محوریت مقاومت در فلسطین باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این روند معمولاً به دلیل هزینه‌های بالای تولید، با تأخیر و کندی انجام می‌شود و بعضاً سریال‌ها در زمان از پیش اعلام شده آماده نشده و به ماه مبارک سال بعد موکول می‌شوند.

نکته‌ای که در این زمینه نباید از آن غافل ماند این است که رژیم صهیونیستی با صرف هزینه‌های هنگفت از طریق ساخت فیلم‌ها و سریال‌های مختلف می کوشد تصویر تحریف شده و نادرست از رابط میان اشغالگران صهیونیست و فلسطینی‌ها و تاریخ مقاومت آنها نشان دهد.

سریال‌های فلسطینی نیز با هدف تصحیح این تاریخ تحریف شده در سرزمین فلسطین هرساله برای پخش در شبکه‌های ماهواره‌ای عربی طی ماه مبارک رمضان آماده و تولید می‌شوند.

نشر اول: مهر

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است