سینما در اصفهان زنده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۸
گزارش صبا از گیشه‌ نوروز 1402 و استقبال مردم اصفهان

سینما در اصفهان زنده است

کل فروش فیلم‌های نوروزی در استان اصفهان بالغ بر ۵ میلیارد تومان بوده که سهم عمده‌ای از این رقم متعلق به شهر اصفهان است.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، اکران فیلم‌های سینمایی در استان اصفهان، با دارا بودن سالن‌های بیشمار سینما از جمله سالن‌های سینمای بهمن، سپاهان، ساحل، چهارباغ، فلسطین، سیتی‌سنتر، مهتاب، فرهنگیان، قدس و سوره اصفهان -که چندتایی از آنها در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارند- در تعطیلات نوروزی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

آرام آرام شاهد بازگشت رونق به سالن‌های پس از دوسال هستیم و میزان استقبال تماشاگر از فیلم‌های اکران شده، به دو عامل علاقه به سینما و ارتباط آن‌ها با فیلم اکران شده بازمی‌گردد.

خبرنگار صبا، برای بررسی بهتر وضعیت سینماهای استان اصفهان به گفت‌وگو با تماشاگران حاضر در سالن‌های سینما پرداخت.

یکی از تماشاگران حاضر در سیتی سنتر می‌گوید: فیلم «فسیل» از فیلم‌هایی است که از پیش‌از نوروز هنوز در حال اکران است، اما در نوروز برای جمع های دوستانه و خانوادگی انتخاب اول است، مخاطبان این فیلم اغلب قشر جوان بودند. شاید بتوان گفت فیلم فسیل ساخته کریم امینی، با حضور بازیگران با استعداد و کمدی محبوب که سابقه خوبی هم در اکثر در آثار سینمایی و تلویزیونی کمدی و موضوع و فضای روایی دارند، یکی از علت حضور تماشاگران برای تماشای این فیلم باشد.

یک تماشاگر جوان که هنرجوی سینماست در پاسخ به این که از حضور در سالن سینما، به دنبال چه نوع فیلمی است؟ می‌گوید: فیلم درام و عاشقانه «ملاقات خصوصی» هم از فیلم‌های اکران شده پیش از نوروز است که همچنان از محبوبیت بالایی در بین مخاطبان دارد، این فیلم با موضوعی جذاب و بازیگران موردپسند روز جامعه از معدود فیلم‌هایی است که حتی تماشای چندباره آن‌هم برای مخاطبان تکراری نیست.

در نگاه کلی می‌توان دریافت که فیلم‌های تازه اکران شده توانسته‌اند حداقل پس از یه دوره رکود مخاطبان را دوباره به سینما‌ها بیاورند و اکنون اغلب مخاطبان از فیلم‌های جدید اکران شده در نوروز امسال رضایت دارند.

 

سینما فیلم خوب می‌خواهد

سیدمهدی حسینی مدیر سینما چهارباغ اصفهان در خصوص استقبال مخاطبان از اکران نوروزی به صبا می گوید: بازخورد اکران نوروزی امسال، نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر بود و با توجه به این‌که چندسالی می‌شد به دلیل کرونا، مردم خیلی به مسافرت نرفته بودند و امسال اصفهان، دومین یا سومین شهر پر تردد برای مسافرت نوروزی بود، رشد مخاطب خوبی داشتیم.

حسینی با اشاره به فیلم‌های نوروزی گفت: متاسفانه هارد فیلم «بچه‌های طوفان» دیر به دست ما رسید و به اکران نوروزی سینمای ما نرسید. فیلم «غریب» هم با این‌که یک فیلم ارزشی خیلی قوی بود، با استقبال خیلی خوبی مواجه نشد. اما فیلم‌های کمدی مانند «فسیل»، «بخارست» و «چپ راست» با استقبال بالای مخاطب روبرو شدند. بیشترین بازخورد خوب را فیلم «فسیل» داشت و در واقع پرمخاطب‌ترین فیلم نوروزی در چهارباغ، فیلم «فسیل» بود.

او در ادامه گفت: امیدوارم تهیه‌کنندگان، کارگردانان و پخش‌کننده‌ها بتوانند سینمادارها را از دور پشتیبانی بکنند و فیلم‌های خوبی برای اکران ارائه بدهند. سینما فیلم خوب می‌خواهد. اگر فیلم خوب باشد، مخاطب خودش می‌آید. اگر هم فیلم خوب نباشد، مخاطب ریزش می‌کند. مخصوصا با توجه به این‌که قیمت‌های امسال افزایش پیدا کرده، ناخوداگاه سینما، فرهنگ و هنر از سبد خانواده دور شده است. برای یک خانواده چهار نفره کمی سخت است که با بلیت شصت هزار تومانی به سینما بیاید. حال اگر بخواهد این مبلغ را بدهد و فیلم خوبی هم نبیند …

حسینی در پایان گفت: حال خوب مخاطب بعد از تماشای فیلم خیلی مهم است. ، من در این ایام، بیرون درب سالن می‌ایستادم و نظر تماشاگران را در مورد فیلمی که تماشا کرده بودند، می‌پرسیدم. با دیدن تماشاگران «فسیل» ذوق زده می‌شدم، چون اغلب بعد از بیرون آمدن از سالن‌، با لبخند و با شور و هیجانی که با دیدن فیلم به آنها دست داده بود، راضی بودنشان را اعلام می‌کردند. امیدوارم که همیشه همین‌طور فیلم‌های خوبی به ما ارائه شود و ما با رضایت مخاطب مواجه شویم.

٭٭٭

اما فیلم تازه‌اکران شده «غریب» که بیشتر مخاطبان این فیلم را به علت روایت خاطران دوران جنگ انتخاب می‌کنند، شاید از نظر موضوعی تماشای این فیلم برای همه اولویت نباشد اما اگر سری به سینماها بزنیم، مخاطبان این فیلم اغلب موضوع را محور قرار دادند و روایت این فیلم برای مخاطبان دارای جذابیت بالایی است. این را از چند تماشاگری که در سینما فلسطین اصفهان فیلم را دیده‌اند، می‌شنوم.

اما پس از سپری‌ شدن روزهای بی رونق سینما می‌توان مشاهده کرد که تنها علاقه می‌تواند مخاطبان را به پای تماشای فیلم‌ها در حال نمایش روی پرده سینما بیاورد. اما عوامل دیگر هم از جمله حضور برخی بازیگران با سابقه و محبوب روز، در موفقیت گیشه‌ای فیلم‌ها بی‌تاثیر نیست.

 

اکران‌ نوروزی سینما را تکان داد

 

حسین گلی مدیر سینما فلسطین اصفهان در خصوص استقبال مخاطبان از اکران نوروزی به صبا می‌گوید: وقتی استقبال مخاطبان را با سال‌های قبل مقایسه می‌کنم، می‌بینم حضور تماشاگران نسبت به سال‌های گذشته خیلی بیشتر بوده است. تقریبا همه فیلم‌های نوروزی بازخورد خوبی داشنند، مخصوصا فیلم کمدی «فسیل» که هنوز هم در حال اکران است. معتقدم با اکران فیلم‌های نوروزی امسال، سینما یک تکان مثبتی خورد.

 

فروش چهارونیم میلیاردی «فسیل» در اصفهان

فیلم «فسیل» در اکران نوروزی تاکنون بیش از چهار و نیم میلیارد تومان در استان اصفهان فروش داشته است. این در حالی است که کل فروش فیلم‌های نوروزی در این استان بالغ بر ۵ میلیارد تومان بوده که سهم عمده‌ای از این رقم متعلق به شهر اصفهان است. از بین فیلم‌های جدید اکران نوروز، عروس خیابان فرشته در رده دوم قرار دارد.

گزارش: ندا روزبه- سانازمودت

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است