سفر به ماه جهان! | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۵
گزارش میدانی صبا از جنوب تهران

سفر به ماه جهان!

نسرین خدایاری | با گذری دقیق‌تر در مکان‌های تاریخی تهران می‌توانید با اسرار پنهان شده در دل تاریخ بیشتر آشنا شوید.


به گزارش خبرنگار گردشگری صبا، شهرری که از مناطق جنوبی تهران است مکان‌های تاریخی و دیدنی دارد که با اختصاص یک روز زمان می‌توان از بیشتر این مکان‌های تاریخی دیدن کرد. وقتی به بخش‌های مختلف این منطقه نگاه می‌کنید متوجه خواهید شد که این شهر اسرار زیادی در دل خودش پنهان کرده است.

به گفته علی افتخاری‌فرد مدیر گردشگری شهرداری منطقه ۲۰ تهران، شهرری دارای قدمت بسیار زیادی است و در متون آمده است که به جهت قدمت‌اش به آن شیخ‌البلاد می‌گفتند. از القاب تاریخی شهر ری می‌توان به ماه جهان و سکه جهان اشاره کرد.

شهرری، سیزدهمین شهری است که روی کره زمین ساخته شده و می‌گویند که پیشینه‌اش به ۸هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. این شهر بنا‌ها و اماکن متعدد تاریخی را در خودش جای داده است و مشاهیر و مفاخر بسیار زیادی دارد که نیازمند معرفی و شناخت برای شهروندان و مردم عزیزمان هستند.

تاریخ‌گردی، ایران‌گردی و ری‌گردی باعث می‌شود که نسل جوان ما بیشتر با داشته‌های خودش آشنا شود و دنبال هویت خارج از مرز‌های درونی خودش نگردد.

ما در اینجا شما را به یک تور ری‌گردی مجازی و متفاوت می‌بریم تا سیزدهمین شهر ساخته شده روی کره زمین را بیش از پیش بشناسید.

همانطور که اکثر ما شنیده‌ایم چشمه علی یکی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعت شهرری است. این مکان در یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهرری قرار گرفته و در گذشته با نام چشمه سورن یا سورنا شناخته می‌شد. سورن عنوان یکی از هفت خاندان معروف ایرانی در زمان اشکانیان و ساسانیان بود.

سورنا یکی از اعضای خاندان سورن در سال ۵۴ پیش از میلاد مسیح موفق شد ارتش امپراطوری روم با فرماندهی کراسوس را در نبرد حران شکست دهد.

گفتنی است هم‌اکنون تندیس یک فرد پارتی که گفته می‌شود شمایل سردار سورنا است و در ایذه پیدا شده، در موزه ملی ایران است.

صفویان یکی از حکومت‌های مسلمان ایران بودند و نام چشمه سورنا پس از روی کار آمدن آن‌ها به چشمه علی تغییر پیدا کرد.

مردم از گذشته تا به امروز فرش‌ها و قالیچه‌های خودشان را در آب چشمه علی شسته‌اند از همین رو گردشگران خارجی چشمه علی را با نام تپه فرش می‌شناسند.

در اینجا باید گفت شاهان قاجار علاقه زیادی به شهر ری داشتند و آنجا را تفرجگاه خود می‌دانستند از این رو نقش فتحعلیشاه قاجار و همراهانش روی کتیبه‌ای که بر روی دیواره چشمه علی دیده می‌شود، حک شده است.

از این‌ها که بگذریم باید بگوییم که پادشاهان صفوی توجه ویژه‌ای به شهرری داشتند و خود را از اولاد امامزاده حمزه یکی از فرزندان امام هفتم شیعیان امام موسی کاظم (ع) و برادر امام هشتم شیعیان می‌دانستند. امامزاده حمزه زمانی که برای دیدن برادرش امام رضا (ع) عازم خراسان بود، در جنگ با سپاه حاکم شیراز زخمی شده و به شهرری عزیمت کرد که در آنجا به دست سربازان مامون به قتل رسید. آرامگاه او در کنار مرقد شاه عبدالعظیم قرار دارد.

چشمه علی تنها نقطه شهرری نیست که با نقش و نام فتحعلیشاه قاجار گره خورده است، کوهی در شهرری وجود دارد که با نام کوه سرسره فتحعلیشاه نیز شناخته می‌شود.

کوه سرسره فتحعلیشاه درصد سیمان زیادی را در خودش جای داده است و به همین خاطر زمانی که رضا شاه میخواست صنعت کشور را توسعه بدهد، در نزدیکی آن یک کارخانه سیمان راه‌اندازی کرد. قرارداد تاسیس و راه‌اندازی کارخانه مذکور ابتدا با دانمارک و سپس با آلمان بسته شد.

در اینجا شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا به کوه واقع شده در شهرری لقب سرسره فتحعلیشاه را داده‌اند. در پاسخ باید گفت به دستور فتحعلیشاه بخشی از کوه به شکل سرسره صیقل داده شده بود. نقش فتحعلیشاه که روی تکه سنگی حک شده بود، در کنار این بخش کوه قرار داشت که هم‌اکنون در درون محوطه سبز کارخانه سیمان قرار گرفته است.

گفتنی است؛ اولین کارخانه گلیسیرین ایران در شهر ری ساخته و راه‌اندازی شد و در زمان ساخت آن، باقیمانده یک مسجد متعلق به دوره سلجوقیان کشف شد.

آرامستان ابن بابویه یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهرری است. اگر کسی بخواهد تاریخ معاصر را روایت کند، به آرامستان ابن بابویه می‌رود. این آرامستان خانه ابدی ابن صدوق، غلامرضا تختی، میرزاده عشقی، دهخدا، موسس کارخانه تولید کننده چای‌های احمد و غزال، محمدعلی فروغی، ۲داماد ناصرالدین‌شاه و بزرگانی دیگر است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000